Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

zingende 6006

Gestart door Huugooke, 15 juli 2014, 20:26:56 PM

Huugooke

een Roco 6006, met blijkbaar een Uhlenbrock decoder. Reageert niet op ECOS; leest en schrijft wel adressen uit. Staat maar wat te zoemen. Schiet dan plots toch in gang, niet te stoppen, rijrichting schakelt niet, verlichting ook niet.
Vervangen door locpiloot V4, werkt wel maar zingt ook!
Iemand raad?

bellejt

mss proberen met de truck van esu v4 of de frequentie van aansturing veranderen.

Huugooke


Huugooke

en die Uhlenbrockers, zijn die niet met "normale" middelen te benaderen?

PietB

Citaat van: Huugooke op 15 juli 2014, 20:37:44 PM
en die Uhlenbrockers, zijn die niet met "normale" middelen te benaderen?
Jawel hoor.
Als je een centrale hebt met een programmeerspoor, kun je alle CV's lezen en programmeren.
Ik heb zomaar het idee dat de cv voor de automatische analoog-digitaal omschakeling niet de juiste waarde heeft.

Welke Uhlenbrock is het?
En dat zingen komt vaak uit de motor, de schakel frequentie van de PWM (puls width modulation)ligt in het hoorbare gebied.
Grt Piet.

bellejt

de F1 truck : cv50=0 en dan F1 indrukken.Wel zien dat je genoeg rails hebt.Heb het zelf nog niet gedaan want doe meestal zelf gewoon de aangeraden instelling en dan zelf finetunen.Zingen betekend meestal te weinig smering of frequentie aansturing niet juist.Mag een beetje bij starten maar niet continue.Of kastgeluid.Maar dat is bij sommige modellen niet te vermijden

dani

Vandaar ook de naam UhlenBroL.
Dat niet meer stoppen heeft Piko Hobby ook vaak

Verander de pwm freq van de decoder naar laagste waarde... Of net omgekeerd
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

PietB

Bij mijn weten heeft Roco , en daar heeft Hugo het over, altijd ESU (een OEM versie) ingebouwd.
En geen Uhlenbrock, die zitten juist in Piko's zoals Dani zegt.

Dus als Hugo nou effe CV8 wil uitlezen, 85 is Uhlenbrock en 151 is Esu, dan weten we meer.

grt Piet.

Huugooke

Het was wel een koopje zonder verpakking, maar wel degelijk een ROCO. De CV 8 geeft 85, dus Uhlenbrock; CV 7 geeft 38.
Reed OK op gelijkstroom.


PietB

Ja dan moet je cv 29 bit 2 setten = decimaal 4

Zie de settings van CV29
Lees éérst CV29 uit en noteer de waarde.

grt Piet.

Huugooke

CV29 was 6 decimaal, heb er 4 in geschreven, geen resultaat.

Huugooke

soms schiet ie in gang, gaan de lichten aan, kan ik de richting omkeren, ga ik naar stop doet ie weer niks

Huugooke

#12
Het gezoem is er alleen als de lichten branden! En het is niet de decoder! Een lichte druk op de printplaat verminderd of maakt het juist erger.

Edit:Vergeten te vermelden dat er nu een ESU in zit, die werkt maar het gezoem blijft.

PietB

Citaat van: Huugooke op 15 juli 2014, 22:32:20 PM
CV29 was 6 decimaal, heb er 4 in geschreven, geen resultaat.
Neen dat klopt 6 is opgeteld 4 en 2 dus hij stond ingesteld op 28 rijstappen(2) en automatisch dig/analoog (4)
Dus aan die automatische digitaal analoog omschakeling heb je niets veranderd.
Dat is ook de default instelling zie tabel met de * achter de waardes.
Dat is het dus niet.

Ik denk dan toch dat de Uhlenbrock naar de knoppen is.

grt Piet.

dani

het zoemen is wslk niet de decoder maar de motor, Huugooke...

Het is een verschijnsel dat mij vrij bekend is met de TAMS LD-W-3x serie op Märklin  wisselstroommotoren (die dus niet zijn omgebouwd met een permanentmagneet).

Is het iets zoals hier te horen is ?  :  (op 2:17 en 2:54 hoor je het fluiten van de AC motor ...)  :   https://www.youtube.com/watch?v=M0NTOFQw22Y&list=UUgPTgfk_JUk9FrhCvx5Hy3w
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.