Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

een sokkel voor...?

Gestart door Huugooke, 15 juli 2014, 17:19:48 PM

Huugooke

Dit is men aan't construeren achter mijnen hoek. Dit wordt de nieuwe locatie voor het bevrijdingsmonument van Antwerpen.
De "Cromwelltank" zag je vroeger bij het binnenrijden via de A12. Nu rukt ze een paar kilometer op naar het centrum! Dit is een paar meter voor de ring, waar toen de oude vesten nog gedeeltelijk lagen.
De oorspronkelijke locatie was juister gekozen omdat daar de eerste schoten vielen.
Die eerste tank zal trouwens geen Cromwell geweest zijn maar een Sherman; dat zie je toch op de meeste foto's en films.

Een idee voor een lege plaats op je baan: modellen op 1/76 zijn er genoeg.




Paulogic

Onlangs op weg naar Wuustwezel (Bredabaan of zo?), ook een pantservoertuig zien staan. Vlak voor een pompstation.
Zag er ook wel leuk uit.

Zet zo eens iets in uw voortuin = bericht aan alle buren - gelieve mij gerust te laten of ik blaas uw huis op... hihihi
mvg,
Paul(ogic)

bellejt

ik kom er regelmatig tegen als ik naar Luxemburg rij.Mooi om zien.Soms de koepel alleen omdat het onderstel er vandoor is gegaan.

Havoc

Hier even verder staat er een afweergeschut voor de "stock americain". Staat daar al jaren. Binnen staat een half-track motorfiets! Ook knap spul.

Ook in schaal 1:1 te vinden op ebay zonder twijfel.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Huugooke

Citaat van: bellejt op 15 juli 2014, 18:13:53 PM
ik kom er regelmatig tegen als ik naar Luxemburg rij.Mooi om zien.Soms de koepel alleen omdat het onderstel er vandoor is gegaan.
Ja, aan die kanten staan er heel wat; heb er eens een paar vakantiedagen aan besteed om ze allemaal te bekijken.

bellejt

de mooiste op de weg : bastogne en er staat er ook eentje in ettelbruck. En de museums natuurlijk.Heb vroeger nog begeleider geweest voor brugtank Patton maar die vind je helaas niet meer.

B_Modelbouw

Wat ik nu wel enorm raar vind aan deze fundering is de kleine schuine helling ...

Ze kan nooit gebruikt worden om de tank erop te rijden, als dat stuk ijzer Überhaupt nog kan rijden.
Maar waarvoor dient het dan wel ? Om er gemakkelijk op te kruipen en dan een bordje te zien staan
'Verboden op dit Monument te kruipen'. 
Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


Huugooke

Citaat van: B_Modelbouw op 15 juli 2014, 19:40:40 PM
Wat ik nu wel enorm raar vind aan deze fundering is de kleine schuine helling ...

Ze kan nooit gebruikt worden om de tank erop te rijden, als dat stuk ijzer Überhaupt nog kan rijden.
Maar waarvoor dient het dan wel ? Om er gemakkelijk op te kruipen en dan een bordje te zien staan
'Verboden op dit Monument te kruipen'.
Mijn vermoeden: elk jaar in september zijn er bevrijdingsfeesten, en dan worden er kransen neergelegd aan dit monument...

Peter

Citeerde mooiste op de weg : bastogne en er staat er ook eentje in ettelbruck

Nee hoor, de mooiste staat in La Gleize, namelijk een Pzkw VI  (Pantserkampfwagen VI), de befaamde Königstiger van de Kampfgruppe Peiper.
Deze is nog in originele staat, helaas niet meer verrijdbaar, en geschildert in een, nou ja, van verre gelijkend schema.

Wat de bevrijding van Antwerpen betreft, hier werden zowel Sherman (en dan nog het Firefly type en dus niet de gewone Sherman) tanks als Cromwelltanks bij ingezet, dus wie er eerst was  is niet duidelijk.
Het enige zekere was dat het de Britten waren.
Met vriendelijke groeten
Peter

Rangeerduivel

Citaat van: Peter op 15 juli 2014, 20:36:48 PMWat de bevrijding van Antwerpen betreft, hier werden zowel Sherman (en dan nog het Firefly type en dus niet de gewone Sherman) tanks als Cromwelltanks bij ingezet, dus wie er eerst was  is niet duidelijk.
Het enige zekere was dat het de Britten waren.

Als het de Britten waren zullen het wel Cromwell's geweest zijn zeker?
Ik dacht dat de Sherman louter Amerikaans was,of hebben de Britten ze ook gebruikt?

;)

Huugooke

Dat materiaal werd door alle geallieerden gebruikt denk ik. Ik zie op de films meestal Shermans rijden, maar ook die "carriers" van de Engelsen. Misschien zijn er nog ooggetuigen, zoals onze buurvrouw, die het over en weer schieten heeft gezien; maar ze was nog een kleuter en geen tank-kenner ;D

Dirky

De Britten hadden meer dan 15.000 Shermans...

Havoc

Dat je in film meestal Shermans ziet is geen toeval. Die werden in grote oplage geproduceerd en er zijn er dus het meeste van over. Ook een simpele tank, kwestie van de kost laag te houden en dus waarschijnlijk eenvoudig om nu nog rijdend te houden. De duitse tanks waren een stuk beter, maar dan ook kleinere aantallen, moeilijker te onderhouden, beter getrainde manschappen nodig etc.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Huugooke

Ik bedoelde wel de dokumentaires die bestaan over de bevrijding, Johan.
Je weet wel, tanks volgeladen met jonge deernen die bloemen aanbieden aan de soldaten, die op hun beurt chocolade, tuttefrut en nylonkousen uitdelen!
Ik voel daar een diorama opkomen!

Rangeerduivel

Citaat van: Havoc op 16 juli 2014, 11:05:35 AM
Dat je in film meestal Shermans ziet is geen toeval. Die werden in grote oplage geproduceerd en er zijn er dus het meeste van over. Ook een simpele tank, kwestie van de kost laag te houden en dus waarschijnlijk eenvoudig om nu nog rijdend te houden. De duitse tanks waren een stuk beter, maar dan ook kleinere aantallen, moeilijker te onderhouden, beter getrainde manschappen nodig etc.

De meeste Shermans of tanks die je in speelfilms ziet zijn schaalmodellen of maquettes die met montagetrukjes tot leven zijn gebracht.
Zo veel echte zijn er nu ook niet meer over om ze in films kapot te laten schieten!

Iets dergelijks;
Moesten alle personen die in films,feuilletons of series,vermoord worden,echt vermoord zijn,dan was er ook geen enkele Amerikaan meer over!  :D

;)