Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Gestart door n/a, 10 april 2006, 11:25:57 AM

n/a

Het voorjaar is begonnen en dan moet er in de tuin gewerkt worden. De 'bouwput' ondergaat langzaam aan een metamorfose. De krokussen durven nu buiten te komen en er zijn diverse struikjes geplant om erosie en grondverschuivingen tegen te gaan.

Van een buurman met vochtproblemen kon ik 25 kruiwagens grond rijgen en dat is voor een tuinspoorbaan met bergen niet verkeerd. Bijna het gehele trac? is nu uitgezet:

http://i35.photobucket.com/albums/d178/E1m/Muot.jpg

Ook is hier een gedeelte van de 'binnenbaan' te zien.

Verder ben ik bezig aan tunnelportalen, die later, goed in de verf, in de baan geplaatst worden. Hier een foto van 2 ervan.

http://i35.photobucket.com/albums/d178/E1m/Tuinspoor/Toua.jpg

-------------------S-P-R-E-U-K---------------------
Eer schept men water met een zeef dan wijsheid zonder boeken.

Gerolf

Die foto's maken me nieuwsgierig naar een vervolg. Veel tuinplezier alvast!
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

argilla

vraagje voor ed1m: zijn dat in-en uitgangen van een tunnel??
ik bedoel het volgende: waarom schilderen?? ik veronderstel dat deze portalen dan van hout zijn gemaakt, niet ?
waarom giet je geen portalen van knauf en behandel deze dan niet met  vloeibare siliconen? ( onderdompeling en laten "trekken" gedurende 3 dagen) Je kan in deze gips krassen en ook wetheren ( dit doe je uiteraard na de volledige afwerking). Het uitzicht is vele malen echter en natuurgetrouwer.
Althans dat procede heb ik toegepast en ben er zeer tevreden over.

Zomaar hoor jij doet natuurlijk wat jij het beste vindt.[;)]

marc
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

n/a

Het barst hier van de ide?en. De tunnelportalen van gips maken, daar
heb ik aan gedacht. Vergeet niet dat 'kunstwerken' zoals tunnels en
bruggen veel degelijker moeten zijn dan 'normaal' H0-spoor. Ik zie het al voor me, na een paar Hollandse regenbuien krijgen de 'kunstwerken' spontaan een andere vorm, ondanks het gebruik van vloeibare siliconen.

Bovendien zal e.e.a. gefundeerd moeten worden anders verzakt de boel.
In de hier getoonde portalen zitten een paar gaten voor bouten om de
konstruktie aan fundatiepalen vast te kunnen maken.

Dan zal ik voor elk bouwwerk gietmallen moeten maken, voor elk
bouwwerk afzonderlijk, van hout. Dan ligt het voor de hand dit hout
direkt voor de bouwwerken zelf te gebruiken. Bovendien moeten er
bevestigingspunten voor bovenleiding (masten e.d.) aan komen. Dat
wordt in gips toch wat moeilijker.

-------------------S-P-R-E-U-K---------------------
Van hout word je niet oud, van ijzer word je niet wijzer.

janjozef

Je kunt ze ook gieten in beton weegt wel iets zwaarder maar voor buiten wel aan te raden, Je kunt ook mini bakstenen kopen of mini natuurstenen zelfs voor HO bestaan ze op maat (gezien in dortmund) deze ervoor opmetsen kan een heel schoon zicht zijn.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

argilla

citaat:
Geplaatst door Ed1m

Het barst hier van de ide?en. De tunnelportalen van gips maken, daar
heb ik aan gedacht. Vergeet niet dat 'kunstwerken' zoals tunnels en
bruggen veel degelijker moeten zijn dan 'normaal' H0-spoor. Ik zie het al voor me, na een paar Hollandse regenbuien krijgen de 'kunstwerken' spontaan een andere vorm, ondanks het gebruik van vloeibare siliconen.

Bovendien zal e.e.a. gefundeerd moeten worden anders verzakt de boel.
In de hier getoonde portalen zitten een paar gaten voor bouten om de
konstruktie aan fundatiepalen vast te kunnen maken.

Dan zal ik voor elk bouwwerk gietmallen moeten maken, voor elk
bouwwerk afzonderlijk, van hout. Dan ligt het voor de hand dit hout
direkt voor de bouwwerken zelf te gebruiken. Bovendien moeten er
bevestigingspunten voor bovenleiding (masten e.d.) aan komen. Dat
wordt in gips toch wat moeilijker.

-------------------S-P-R-E-U-K---------------------
Van hout word je niet oud, van ijzer word je niet wijzer.




ik denk dat ge niet goed gelezen hebt. Er staat " onderdompeling met sliconen (vloeibaar). Dat is het produkt waarmede men muren e.d. injecteerd en/of bestrijkt.
kijk mijn oudste tunnelportaal is 9 jaar oud. Niets maar dan ook niets is er aan kapot of vervallen aan. Geen Belgische bui of storm die hier iets aan vermag. Sterk als kerkewerk weet je wel.Verder hoeft men slechts een mal te maken voor alles i.p.v. telkens omnieuw een houten tunnelportaal te moeten maken en te schilderen.
Nu ja ...ieder zijn werkwijze of course en wie zegt niet dat het resultaat hetzelfde is , wel ?[:p][;)]
Het laatste tunnelportaal dat ik nu maak is gemaakt van verschillende kleuren ( opgekleurd ) klei dan in een mal , drogen  ( ongeveer 1 maand)eerste maal ruwbak doen ( 960 ?), daarna matglazuur en gladbrand op 1080? . Uitzicht verbluffend echt. Zoals  " in het echt".Natuursteen, of bakstenen uitzicht geen probleem.
P.S ik ben nml beeldend kleikunstenaar vandaar.
Is meer werk , maar de potalen zijn voor de eeuwigheid.
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Gerolf

citaat:
Geplaatst door argilla

eerste maal ruwbak doen ( 960 ?), daarna matglazuur en gladbrand op 1080? . Uitzicht verbluffend echt.
Ik denk niet dat iedereen dat soort gereedschap in zijn kistje heeft liggen [:o)]
Wel knap dat je met zoiets uit de voeten kan [:0]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

tonycabus

Zo zie je maar weer: verscheidenheid!!
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

janjozef

maar eerlijk dan is de bouw van een tunnelportaal al een zaak van maanden. Hoe lang ga je dan niet bouwen over uw ganse baan. Het kan en het zal zeker heel mooi zijn, maar voor mij zou dat iets te lang duren
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

argilla

kijk Leplat  doet dat ook . Zie "groetjes uit..." maar dan met Dash klei.( Die klei overigens , gebakken in een keukenoven op 200?C, net het zelfde resultaat geeft.Het is gewoon de samenstelling van de klei die verschilt)) Maar evengoed zo na drogen gebruikt kan worden ( als is de stijf-en stevigheid niet hetzelfde als na het bakken , of course)


PS: Gewoon fantastisch hoe de gedachten hier in dit forum elkaar kruisen , toch[;)][:D]
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

argilla

citaat:
Geplaatst door janjozef

maar eerlijk dan is de bouw van een tunnelportaal al een zaak van maanden. Hoe lang ga je dan niet bouwen over uw ganse baan. Het kan en het zal zeker heel mooi zijn, maar voor mij zou dat iets te lang duren




Jan jozef. Let wel . Ik kan 200 portalen uit ??n mal halen ( dan is de mal versleten) Dus op ??n dag kan je vele portalen maken. Bv: 10 stuks . Die 10 kan je drogen en ook allemaal tergelijkertijd bakken en afbakken. Zodoende zijn er in ??nmaal zekers genoeg portalen te maken voor heel uw baan en , toch allemaal verschillend wezen. Hangt af van hoe je en met welke kleuren ( de klei opkleurd met oxieden)je werkt in de mal.Voordeel je hebt ze allemaal en hoeft niet telkens ??n voor ??n te werken . Tijdsbesparing [;)][8D]
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15