Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Wat is modelbouw?

Gestart door Michiel, 08 juli 2014, 18:17:09 PM

marc goovaerts

Citaat van: Havoc op 10 juli 2014, 12:01:39 PM
CiteerWaar hebben ze nog tekentafels?
Tja, regelmatig nog in een kringloopwinkel. Meestal aan een fractie van de prijs van het tekenapparaat alleen al...

Herwig

...  " een treinbaan laten bouwen is GEEN modelbouw" ... (Gerolf)
Voor een opdrachtgever-met-twee-linkerhanden misschien niet,  maar de bouwers-in-opdracht zijn vermoedelijk wel (prima) modelbouwers, PAJ en andere bijvoorbeeld .... ?

Huugooke

Hier in de straat zijn ze weer eens het voetpad aan't opbreken, voor weer eens de één of andere kabel. Bij het terug leggen van de tegels hanteert de stratenmaker zo'n draagbare zaagmachine. Opstelling: generator, zaagmachine; resultaat: lawaai en stof.
"In mijnen tijd" zag ik de stratenmaker een mep met zijn hamer geven, op de juiste plaats, en de tegel was evengoed "van maat".
Waarmee ik maar wil zeggen dat het gebruik van alle mogelijke hulpmiddelen een keuze is die je zelf maakt; en het resultaat zal meestal hetzelfde zijn. Het ontbreekt meestal niet aan talent (oefening baart toch kunst?) maar aan geduld. Ook is onze samenleving gericht op snel en goed resultaat. Zie maar naar die nieuwe mode in  modelbouwdozen: met voorgeschilderde onderdelen en "klik in mekaar" technologie. Is "men" daar even tevreden van dan van een model dat weken heeft gekost aan plak- en schilderwerk? Instant satisfaction is de kreet, gevolgd door instant verveling zodat een nieuwe uitdaging kan gezocht worden.

Havoc

Citaat van: Herwig op 10 juli 2014, 14:12:50 PM
...  " een treinbaan laten bouwen is GEEN modelbouw" ... (Gerolf)
Voor een opdrachtgever-met-twee-linkerhanden misschien niet,  maar de bouwers-in-opdracht zijn vermoedelijk wel (prima) modelbouwers, PAJ en andere bijvoorbeeld .... ?

Maar als ik ze in de pc teken en dan laat uitprinten in 3D, direct ingekleurd (zelf eerst op pc ingekleurd) etc wel?

Als je "ja" op de vorige vraag geantwoord hebt, wat is dat het verschil met ze te laten maken door iemand anders? Waarom zou het anders zijn als ik ze door een machine laat maken of door een mens?
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Huugooke

Het idee, het bedenken is de essentie; de uitvoering kan aan derden over gelaten worden (heb ik geleerd in de wereld der schone kunsten!)

Havoc

Daar heb je wel iets, niet alle Rubensen heeft hij zelf geschilderd.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Huugooke

Citaat van: Havoc op 10 juli 2014, 20:49:00 PM
Daar heb je wel iets, niet alle Rubensen heeft hij zelf geschilderd.
Dat moet je even nuanceren: hij legde de basis en bracht verbeteringen en de "finishing touch" aan.

Havoc

Wel, in modelbouw zou hij de schetsen van de layout gemaakt hebben, de uitvoering opgevolgd en bijgestuurd en dan het rollend materiaal erop gezet. Misschien zelfs de besturingssoftware geconfigureerd. Is toch "hetzelfde"?
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Pol

Och ja ... 't is allemaal maar net hoe je het bekijkt.
Persoonlijk loop ik op beurzen en modelspoor-evenementen al snel aan die baantjes met al die Faller-huisjes voorbij omdat ik het gewoon niet leuk vind om tien keer dezelfde woning op een paar verschillende banen te zien. Het niveau van modelbouw is daar naar mijn aanvoelen niet zo hoog. Anderzijds raakte ik op OntraXs met een man aan de praat die met veel plezier een paar kits van Faller of Kibri gekocht had en er naar uitkeek om die in elkaar te gaan zetten en twijfelde of hij dat na al die jaren nog zou kunnen. Tja ... is dat dan geen modelbouw? Ja ... maar niet het soort dat ik zelf zou willen bereiken.

En dan zie ik mensen die bezig zijn met zaken waar ik niets van snap en ook dat schrikt mij soms wat af; een 'te' hoog niveau van technieken etc. is dan ook weer iets waar ik zelf niet voor ga kiezen.

In eerste instantie blijft echter het resultaat het belangrijkste en als de bouwer daar zelf tevreden mee is en er plezier aan heeft dan mag het de naam modelbouw voor mijn part gerust dragen! Ieder doet dat wat hij zelf kan en wil en wat anderen daarvan denken kan interessant zijn om als opbouwende kritiek mee te nemen in een volgend project, maar daar houdt het dan ook op!

Binnenkort zijn de verbouwingen hier EINDELIJK gedaan en begin ik aan m'n baan; de bedoeling is om alle huizen, bomen, straten etc. zelf te bouwen en hier en daar nog wat kleinigheden in elkaar te knutselen vanuit bouwpakketten. Of ik dat allemaal ga klaarkrijgen weet ik ook niet, maar het is de uitdaging die ik mezelf voorhoud. Het zelf bouwen van rails of rollend materieel en het volledig automatiseren van de baan is voor mij wat te hoog gegrepen, maar ik bewonder mensen die het wel kunnen en doen. Ieder z'n meug!

Groeten,

Pol
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

Huugooke

Citaat van: Havoc op 10 juli 2014, 21:14:16 PM
Wel, in modelbouw zou hij de schetsen van de layout gemaakt hebben, de uitvoering opgevolgd en bijgestuurd en dan het rollend materiaal erop gezet. Misschien zelfs de besturingssoftware geconfigureerd. Is toch "hetzelfde"?
En hier en daar een boompje bijgezet, en wat gras, en vooral: zijn handtekening  ;D
Alle gekheid op een stokje, die schilderateliers waren juist dat: ateliers!;
Is het nu anders? Ik zie die kunstenaar nog afkomen met een maquette... resultaat te bewonderen in een beroemd museum.
En die beeldhouwer giet zijn brons ook niet zelf.
En een architect... enz.

Martin Welberg

Eenieder die goe is heb z'n handtekening, herken Evan van verre.....

Pol

Citaat van: milocomarty op 10 juli 2014, 23:58:09 PM
Eenieder die goe is heb z'n handtekening, herken Evan van verre.....
Dat is zo! Ik ga geen namen noemen, maar er zijn een paar "artiesten" die mij steeds weer weten te bekoren ongeacht het type baan, tijdperk of land dat ze uitbeelden.  :)
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

Herwig

En wat gedacht van onze beroemde  "modelbouwer" ,     Panamarenko ?
Die liet, naar verluidt en onder voorbehoud, soms ook sommige onderdelen van z'n    "kunstwerken"   in onderaanneming bouwen door andere(n).
Een bedenker, de ontwerper, een designer, de architect, een planner...     "modelbouwt"   die dan ook, zij het op papier ?
(  zie ook Engelse term   "armchair-modelling"   )


Val-Rikard

Een ding hebben we allen gemeen " de fasenatie voor de trein' dat is wat ons bind. Modelbouwer, spotter, schrijver, programmeur... We zijn allen geïnfecteerd met hetzelfde ongeneselijke virus. Het is uiteindelijk die diversiteit die deze hobby zo rijk maakt, we kunnen van elkaar nog veel leren.  :) :) :)

Lange Trein

Goedenavond,
Is er ook niet het aspect van het 'iets' bouwen dat er nog niet is (of was)? Ik verklaar mij nader: ooit bezochten we het huis van Leonardo Da Vinci in Amboise (Frankrijk) met een heleboel maquettes en modellen (replica's welliswaar) die hij destijds heeft gemaakt. Is hij dan ook niet te beschouwen als een modelbouwer? Met materialen die voor eenieder beschikbaar zijn iets maken dat een ander nog niet gemaakt heeft. Zij het schaalmodellen van iets fictief of iets bestaand. Zij het met traditionele, klassieke methodes of met moderne baanbrekende methodes.
Voor mij gaat het er vooral om dat je iets realiseert, onafgezien de schaal, de toepassing of de aangewende middelen. Het doel heiligt meestal de middelen, of het nu voor modelbouw is of niet.
Een paar jaar geleden was 3d-printen pure science-fiction, mag je het daarom vandaag niet gebruiken om je modellen te maken?
Met vriendelijke groeten,
Denis