Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Wat is modelbouw?

Gestart door Michiel, 08 juli 2014, 18:17:09 PM

just4fun

Het is hier al gezegd, we doen aan modelbouw.
Dit woord bestaat uit twee delen MODEL en BOUW.
Modelbouwen is het BOUWen van een MODEL, hoe de maker het uiteindelijke resultaat bereikt is niet beschreven, alle mogelijke technieken zijn te gebruiken.
Paul

loebaske

Ik zou het niet beter kunnen zeggen zoals Luc het heeft gezegd en kan me aansluiten bij de andere reacties...

Koen

Het is interessant om technieken te kunnen gebruiken. Bij het bouwen van de brug heb ik als basis de lasertechniek gebruikt (of beter gezegd, laten gebruiken). Maar vanaf  deze basis was alles handwerk.
Een combinatie van beide, waarom ook niet? Als je bepaalde bewerkingen in tijd kan reduceren, vind ik persoonlijk dat je dit moet doen. We hebben als modelbouwer toch altijd tijd te kort, is het niet?

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

Metpetergaathetbeter

misschien volgende bedenking Leonardo Da Vinci en Pablo Picasso waren ook kunstschilders, 2 uitersten en dit vind je dan ook bij het modelbouwen ook weer !

Groeten Peter ;)

Martin Welberg

Oops, ook daar valt over te discussieren Peter, twee uitersten daar ben ik het niet mee eens omdat het tijdbeeld niet te vergelijken is, allebei trendsetters ipv volgers...

Metpetergaathetbeter

Citaat van: milocomarty op 09 juli 2014, 20:47:17 PM
Oops, ook daar valt over te discussieren Peter, twee uitersten daar ben ik het niet mee eens omdat het tijdbeeld niet te vergelijken is, allebei trendsetters ipv volgers...
mischien nieuw draadje beginnen ! ;D
Groeten Peter ;)

Havoc

CiteerJe tekening maak je dan wel met de computer, maar zonder dergelijke machines moet je je ontwerp denk ik toch ook vrij nauwkeurig uittekenen voor je gaat snijden? Waarom zou een computer-tekening dan anders zijn?

Wel, je haalt daar nu net een punt aan dat me soms zelf dwars zit. In princiepe is een computertekening niet verschillen. Maar teken gewoon eens een rechthoek met de hand op een stuk styreen en snijd het uit met een scalpel. Doe nu hetzelfde met je cnc. Hoeveel heb je nu eigenlijk zelf gedaan en zou je de nauwkeurigheid (en herhaalbaarheid) van je cnc goed genoeg kunnen benaderen om bruikbare stukken te hebben?

Ik stel me die vraag wel eens als ik bezig ben met mijn freesmachine. Met een vijl zou ik het niet kunnen. Kan daar zelfs nog geen rand echt recht mee vijlen. En toch werd het vroeger (en nu door anderen) wel gedaan. Voel me dan eigenlijk maar een prutser. Zelf al is het misschien technisch gezien beter. Zelfde ook voor tekeningen. Heb ooit op school zo doorsnedes moeten maken en ontwikkelingen. Zou niet eens meer weten hoe eraan te beginnen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

conducteur

Doorsnedes en ontwikkelingen? Dat is toch dat knopje in het tekenpakket ;D
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Martin Welberg

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 09 juli 2014, 21:08:43 PM
Citaat van: milocomarty op 09 juli 2014, 20:47:17 PM
Oops, ook daar valt over te discussieren Peter, twee uitersten daar ben ik het niet mee eens omdat het tijdbeeld niet te vergelijken is, allebei trendsetters ipv volgers...
mischien nieuw draadje beginnen ! ;D
Groeten Peter ;)

Op dit forum  ??? Over kunstgeschiedenis  :o

Metpetergaathetbeter

welnee een grapje  ;)
Groeten Peter ;)

Val-Rikard

Voor mij kan zo goed als alles, zolang het leuk blijft. Als de machine echter op geen tijd een bouwwerk kant en klaar, met verf en al zou uitprinten is voor mij de hobby er af. Dan is het wel een andere hobby maar geen modelbouw meer. Als je een afgewerkte spoorbaan aankoopt waar je niets meer aan moet doen is dat ook zo. Dan ben je wel een liefhebber maar geen bouwer.  :)

Gerolf

Het bouwen binnen modelspoorbouw is een belangrijk aspect binnen de hobby.
Een kant en klare baan kopen of laten bouwen is daarom geen modelbouw.

Maar aan de andere kant staat "dozen kopen" versus "artisanaal" bouwen
Bouwdozen of kant en klaar materieel kunnen zeer nuttig zijn:
- als het model precies datgene is dat je wil
- als het teveel tijd/geld/... zou kosten om een gelijkaardig resultaat vanuit scratch te maken
- als vertrekpunt om zelf iets specifieks te maken (hernummeren van een loc, nieuwe kap, ander dak op een gebouw, ...)

Artisanaal heeft ook zijn grenzen. Zo denk ik niet dat er mensen zelf kopererts gaan delven om elektriciteitsdraad te maken  ::)
Artisanaal is voor mijn niet per definitie "met de hand". Je gebruikt steeds hulpmiddelen.
Ook het gereedschap dat je gebruikt werd door iemand anders gemaakt.

... en een computer is voor mij net zo goed "gereedschap" en daarom te vergelijken met een X-Acto mesje
Of je de computer nu gebruikt om mini-affiches te printen, je baanontwerp of voor 3D-printing/etsen/laser/CNC - voor mij maakt dat geen verschil wat betreft de definitie van modelbouw.

Elk van die "hogere" technieken vereisen wél een investering (tijd en geld)
- om je de techniek eigen te maken
- om er dingen mee te maken die niet via de handel verkrijgbaar zijn.

Onze hobby is gelukkig veelzijdig genoeg, zodat je nog heel wat manueel kan en moet doen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

SuSke

Citaat van: conducteur op 10 juli 2014, 00:17:37 AM
Doorsnedes en ontwikkelingen? Dat is toch dat knopje in het tekenpakket ;D

Zeker Rian, maar weet je dan ook hoe je het moet doen als je geen computer hebt?

Een probleem van velen hedentendage, het gaat met de computer dus ik vergeet hoe ik het met "de hand en het koppeke" doe
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Havoc

CiteerEen probleem van velen hedentendage, het gaat met de computer dus ik vergeet hoe ik het met "de hand en het koppeke" doe

Je hebt gelijk, langs de andere kant, moeten we dat nog kunnen? De vraag lijkt misschien onnozel voor de iets ouderen die het ooit geleerd hebben en het maar normaal vinden dat je dat kan. Maar zelfs als je het kan, je kan er geen bal meer mee aanvangen! Als een plan niet in de server zit bestaat het niet en heeft het geen geldigheid want niet traceerbaar, iso, etc. Waar hebben ze nog tekentafels?

Let op, ik beweer niet dat enkel op het knopje kunnen drukken de goede manier is. Aan de manier waarop de maten (en welke maten) op een plan staan kan je direct zien hoeveel de tekenaar van plannen tekenen kent.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

just4fun

Citaat van: Havoc op 10 juli 2014, 12:01:39 PM
Je hebt gelijk, langs de andere kant, moeten we dat nog kunnen?
Ik vind van wel.
'k Weet het, dit is een andere discussie, dus off-topic-mode ingeschakeld.
Ik ben professioneel CAD-manager, dateer nog uit het plank-tijdperk, en pik redelijk snel de echte CAD-tekenaar er uit.
Er zijn vele CAD-werkers, maar weinig CAD-tekenaars.
Allez, off-topic-mode terug uitgeschakeld.
Paul