kegels, conussen en hoeken (in het engels)

Gestart door Havoc, 07 juli 2014, 14:55:56 PM

Havoc

Ja, het heeft van ver iets met treinen te maken. Voor live steam probeer ik (gas)branders te maken en het lukt niet. Nu vraag ik me af of ik de hoeken van de kegels goed interpreteer als er geen plan is.

Plannen zijn in het engels en de maten in imperial. En dat is altijd een probleem omdat je dan vaak niet weet waarover ze het hebben (*). Of je weet het wel maar interpreteert verkeerd. Zo zijn er 2 zaken:

- "angle of cone of 10°" bedoelen ze dan de tophoek zoals wij normaal een kegel beschrijven (dus als je er tegenaan kijkt de hoek tussen de 2 buitenribben) of de halve tophoek (tussen de as en een rib)

- "a cone of 1:7" is dat de halve tophoek waarbij de aanliggende zijde 7 is en de overstaande 1? Of nog iets anders?

(*) pounds kan bvb massa, gewicht, debiet of kracht zijn.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Huugooke

ik zou het eens op een Engels forum voorleggen, er zijn er genoeg medunkt.

Havoc

Probeer het liever hier eens. Meestal als je zoiets vraagt krijg je en hele hoop gezeik over metric en geen antwoord. Reden waarom ik bijna niet meer op engelse forums kom. En ik ken ook niet direct een engelsman die met mechanica bezig is.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

dani

angle of cone = tophoek  dus van zijde tot zijde

1:7 cone = de verhouding tussen diameter van de basiscirkel en de hoogte van de kegel.

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Frank_N

#4
Heb je al eens in het polytechniesch zakboekje gekeken, Johan?
Ik heb vroeger eens gegevens opgezocht over NTP schroefdraad (dat is schroefdraad op een conus gesneden).
Word gebruikt voor hoge druk koppelingen (gasflessen)
Meen me te herinneren dat daar ook iets bij stond over je kwestie ;)
Het boekje in kwestie ben ik zoek :-[

Groet van Frank

Havoc

Citaat van: dani op 07 juli 2014, 15:42:21 PM
angle of cone = tophoek  dus van zijde tot zijde

1:7 cone = de verhouding tussen diameter van de basiscirkel en de hoogte van de kegel.

OK, tenminste al iets. Ga eens kijken wat dat geeft voor dat stuk.

CiteerHeb je al eens in het polytechniesch zakboekje gekeken, Johan?

Neen, heb ik niet direct. Moet eens langs De Slechte voor eentje te halen. Misschien dat er wel een collega eentje heeft, morgens eens vragen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Catje

Johan, kijk dan eens voor het "tabellenboekje werktuigbouw".
geschreven door Bruinsma.
Dit wordt gebruikt op tekenkamers, werkplaatsen etc.
Staat alles in van tekenen, wiskunde bevestigingsmaterialen etc.
Is in zakformaat, wel is diet boekje niet goedkoop.

Groeten,
Willy