Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Rij-eigenschappen wagons en rijtuigen

Gestart door Gerolf, 17 december 2004, 20:56:08 PM

Gerolf

Ik heb een aantal oudere wagons en rijtuigen, waarvan de assen te los zijn opgehangen in de "aspotten". Hierdoor gaan de wielen soms slepen tegen het chassis van de wagen of de bougie, en krijgen m'n locs het moeilijk om lange treinen te slepen.
Deze te losse ophanging is veroorzaakt door slijtage, maar komt helaas ook voor bij enkele nieuwe modellen (de overigens zeer mooie Belgische ijtuigen van SachsenModelle vb).
De slijtage had ik waarschijnlijk kunnen vermijden door af en toe een tikkeltje te smeren, en vooral door vervuiling te voorkomen.
Maar wat doe ik nu? Bestaan er vervangings-aspotten voor vb. Roco-wagentjes? Moet ik (langere) wielstelletjes aanschaffen - als die al bestaan?

Gerolf Peeters vanuit "Marche-en-Bi?res"
urlhttp://home2.scarlet.be/gerolfp//url
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

tonycabus

Probeer die messing potjes van Jocadis eens....

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Gerolf

Ik ben net op hun website gaan kijken - niet te vinden en toch stevig gezocht. Zijn ze van Jocadis zelf of zijn ze van een andere fabrikant?

Gerolf Peeters vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

tonycabus

Ik bedoel diegenen die ik bij mijn kitjes van L-rijtuigen kreeg. Maar Guy Holbrecht kent ook een adres in Tjoekee (Het U. K.) waar "Het Spoor vzw" regelmatig gaat shoppen. Ik zet straks ook nog een paar engelse links bij de mijne....
Dat is intussen gebeurd: in "links van Tony" net onder "Marche en Bi?res". Toeval?[;)]


Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Gerolf

Tony,
bedankt voor de moeite - dat is een website met v??l items die ik mogelijk ooit kan gebruiken - ik heb hem meteen bij m'n favorieten gezet!

Gerolf Peeters vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Thommy

heeft PB-mssingmodelbouw dit ook niet??? ik dacht van wel

Greetz

Thommy
Greetz

Thommy

bartie

PB-messingbouw heeft inderdaad verschillende aspotten (met veren).
Je kan het beste eens een telefoontje plegen met Paul Bellon of een mailtje sturen.
Telefoon:03-3532410
e-mail:pbmodels@hotmail.com en pbmessingmodelbouw@skynet.be

Groetjes Bart.

guy holbrecht

Tony,
Inderdaad een adres in the U.K. Ik koop mijn aspotjes steevast op de beurs in Chatham bij Wizard Models. Je vindt dit onder www.51L.co.uk
Het adres in Engeland is het volgende: Wizard Models 51L, P.O.box 225, Macclesfield, Cheshire, SK10 4GB
Stukken goedkoper en van een perfecte kwaliteit. Tijdens de vorige Chatham-beurs (mei of juni ll.) slechts 1.90 pond betaald voor een verpakking van 40 stuks.
Guy

loco

Een probleem met sommige assen is dat zij in een zeer scherpe punt uitlopen. Vooral de modellen van OVB met hun K en M rijtuigen hebben daar wel eens last van. Je moet deze assen met een vijltje eerst een beetje stomp maken. Hierdoor kunnen ze de aspotten al niet meer onnodig uitslijten. Verder zou er een likje siliconenvet (heel duur vet) in de aspotjes kunnen aanbrengen. Dan zit je voor 100 jaar save. Liever geen olie gebruiken.

Gerolf, ik hou je niet tegen om naar UK te gaan (of beter bestellen) maar informeer toch maar eerst eens bij Jocadis. Ik heb hier nog van die puntige aspotjes liggen. Ik heb er verschillende soorten door de jaren heen verzameld. Ik zal ze meebrengen als ik binnenkort langs kom. Ten minste als je nog zo lang kunt wachten !!!
Loco

__________________________

www.de-pijl.be : met ondermeer recent nieuws uit het grootbedrijf en modelbouw