Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

N lok vs. trekkracht

Gestart door 59erke, 02 juli 2014, 20:30:03 PM

59erke

Hebben jullie N spoorders enig idee welk (nu nog nieuw te verkrijgen) lok de meeste trekkracht heeft ?

Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Redskin

In tegenstelling tot wat bij het grote voorbeeld gebruikelijk is, worden technische specificaties van schaalmodellen niet vastgesteld of weergegeven. Lengte (LüP / Lob) dan nog wel weliswaar en soms massa, maar vermogen, (schaal-)snelheid etc. worden zelden tot nooit opgegeven. Dus aan de hand van cijfers is het niet aantoonbaar. Daarbij spelen factoren zoals hoe schoon/vuil de spoorstaven en de wielen zijn uiteraard eveneens een rol.

In algemene zin zijn de zes-assige locs wat langer en hebben dan doorgaans ook meer massa. En als alle zes de wielstellen aangedreven worden is dat gunstig, aangezien vermogen via adhesie overgebracht wordt. In combinatie met de moderne vijf-polige motoren en -indien een decoder toegepast- met pulsbreedtemodulatie (PWM) geeft dat de beste trekkracht.

Daar mijn voorkeur uitgaat naar Duits, Oostenrijks en Zwitsers materieel is mijn kennis daartoe beperkt.

Kato/Hobbytrain maakt locs die uitermate goed in elkaar steken. Dat vertaalt zich in betrouwbaarheid; ook niet onbelangrijk toch? De Re 6/6'en met een vijf-cijferig artikelnummer (vier van de zes draaistellen worden aangedreven) en ook de serie digitaal voorbereide Re 4/4'tjes hebben vijf-polige motoren en zijn krachtig en probleemloos. Ik heb er enkele al tijden rondrijden -soms met twintig wagons of twaalf rijtuigen in een helix!- zonder ook maar één manco.
De Ae 6/6'en van Fleischmann zijn ook stil en krachtig. Ook een model dat nieuw te koop is.
Minitrix heeft een serie BR 185 in verschillende varianten die ook fantastisch rijdt: niet hard maar (daardoor) wel sterk en rustig. Ik heb een Rail4Chem- en een Re 485 BLS-uitvoering (technisch identiek).

Niet meer vers uit de fabriek te verkrijgen maar nog vaak op beurzen en soms zelfs bij winkeliers nog nieuw te koop voor een net prijsje, zijn de BR150's van Roco. Alle zes assen worden aangedreven door een vijf-polige motor. Vrij eenvoudig naar digitaal om te bouwen modellen die zeer goed gebouwd zijn en fantastisch rijden.

Wat is de vraag achter je vraag? :)
Frank
(model-)treinliefhebber
Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController

Frank_N

#2
"Welke Pizza is het lekkerst ;D?"

Zoals ik de vraag van Koen interpreteer is hij op zoek naar een lange lokomotief (liefst geleed) met veel aangedreven assen en kleine wielen plus een groot eigen gewicht en antislip bandjes.
In de smalspoor wereld is zoiets gemeengoed maar wel  bedoeld om met lage snelheid door krappe boogstralen en over relatief steile hellingen te rijden 8).
Er zijn verschillende oude Arnolds met een metalen ombouw die voor sneltreinen geschikt zijn zoals een S/3-6 bv. Maar die is bedoeld voor normaalspoor met 12 bakken erachter ofzo. Dus het een sluit het ander eigenlijk uit.
Ik bedoel dat de visie van Red denk ik een goede uitleg geeft over het grootbedrijf.
Het kan zijn dat voor wat modelspoor op deze site hierover wat te vinden is: http://www.1zu160.net/
In modelspoor zul je (denk ik) verder zelf op zoeken dienen te gaan, Koen ;)

Graham Farish brengt de HST (diesel treinstel, met Paxman Valenta motoren) en de beroemde Deltic (tweetact diesel!!!!) machines in model uit, beide staan (stonden) in grootbedrijf bekend om respectievelijk snelheid en power. In model steekt dat anders in elkaar :-\

In navolging van mijn naamgenoot kan ik nog melden dat het gebruik van een Weistra regelaar in analoog bedrijf gemiddeld de beste rijeigenschappen geeft. Je lokjes kun je laten kruipen over de rails, en hebben daarbij de maximum trekkracht.
Weistra werkt met variabele pulsbreedte, de maximale stroom gaat daarbij steeds (vanaf stilstand) door je lok-motor.
Dus goed afregelen is een vereiste!
Groet van Frank

59erke

Zal de vraag misschien meer speciferen.

Een vriend van mij heeft een N baan naar duits voorbeeld en wil graag met zeer lange treinen rijden  ;)
Probleem is dat sommige loks (vb. V200 of bolle neus (enige belgische lok in zijn collectie)) er niet in slagen zonder haperen zijn klimspiraal te overwinnen met een lange sleep.

Weet ook dat hoe meer aangedreven assen hoe beter ideaal is maar vind maar is een duitse lok met 6 aangedreven assen !
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Stieven76

Ik heb hier al gelezen dat de locjes verzwaren met lood kan helpen om een betere trekkracht te verkrijgen..
Misschien het proberen waard?  ;)

Redskin

Citaat van: 59erke...maar vind maar is een duitse lok met 6 aangedreven assen !
Mwoa, valt wel mee hoor: de eerder genoemde BR 150 (ook als E50 te koop), BR 151, BR194, BR254 en natuurlijk de BR103 zijn Duitse elektrische locs, de V320/232, BR 320, BR 132, Class 66 en de Krauss-Maffei ML 2200 C'C' (dat model zal die vriend vast wel mooi vinden ;) ) zijn Duitse diesels, allemaal zes-assers. En dan is er nog een arsenaaltje veel-assige Duitse stomers.

Citaat van: Frank_NIk bedoel dat de visie van Red denk ik een goede uitleg geeft over het grootbedrijf.
Boogstralen heb ik inderdaad niet in mijn reactie meegenomen, maar het overbrengen van kracht op zowel modelspoor als spoor in het grootbedrijf gebeurt via adhesie... ::) Massa en veel aangedreven wielen geven de beste overbrenging.;)
Frank
(model-)treinliefhebber
Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController

Frank_N

Enig soelaas (zoals Stieven opperde) kan bieden je lokje te verzwaren met lood, punt is dat dat met stoomloks zeer lastig word ::)
Er is eenvoudig geen plaats! De meeste moderne stoomloks hebben de motor in de tender, verzwaren van de lok zelf heeft dan geen zin. Het is precies dat je zou moeten verzwaren in het deel van de lok waar de motor zit.
Mogelijk kan het wel in die rechthoekige "dozen" van tegenwoordig, ik heb daar geen ervaring mee.
Vandaar het idee te zoeken naar lokjes met een metalen behuizing. En die zijn er volgens mij niet meer :(
Wat je ook nog kan doen is een "Chost" wagon (met een motortje) in de trein zetten.
Je hebt dan buiten je lok een extra aandrijving, las daar eens wat over, weet niet meer waar.
Groet van Frank

59erke

Die tip van het lood ga ik zeker doorgeven, bedankt Stieven en frank

En redskin, uw lijstje gaat zeker een handig hulpmiddeltje zijn. Btw t zijn vooral duitse diesels die zijn voorkeur hebben
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan