Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Om over na te denken

Gestart door eve, 30 juni 2014, 18:54:29 PM


rgp

Hallo,

Vooreerst twee mededelingen:
1° Ik ben NMBS-medewerker
2° Ik ben niet akkoord met de staking (en ben dus komen werken)

Het is erg te moeten vaststellen dat nu ook al leerkrachten opieniestukken beginnen te schrijven zonder te weten waarover het echt gaat en aldus - al of niet - met opzet foute informatie verspreiden.

Bij de NMBS heeft een statutair personeelslid in 2014 recht op 24 vakantiedagen (= wettelijk verlof).  Ben je ouder dan 45, krijg je één dag extra, ben je ouder dan 50, komt er nog één bij.  In 2014 zijn er drie wettelijke feestdagen die op een zaterdag of zondag vallen, dus kom je op een totaal van 29 dagen wettelijke verlof.

Mijn (ex-) vrouw werkt in de prive en heeft voor 2014 ook 29 dagen wettelijk verlof.  Mijn zoon heeft er 25.

De personeelsreglementering is gebaseerd op de 40 uren week.  Doordat men jaren geleden in 2 stappen naar een 36 uren week is overgeschakeld, werden er 13 kredietdagen en 13 compensatieverlofdagen gecreeerd indien men 40 uur per week werkt.

Je kan alles niet vrij opnemen.  De compensatiedagen moet je in de maand nemen dat je ze verdient.  Kredietdagen kun je overzetten tot een maximum van 35 per jaar.  Kredietdagen kunnen ook uitbetaald worden indien de werknemer dit wenst en enkel vanaf een bepaalde graad.
De rest is onderhevig aan de dienst (wat niet meer dan normaal is)

Premies: hoog is een relatief begrip: als 90 cent per uur netto hoog is, ok dan.

Pensioenen: ik zal op 62 jaar en na 41 jaar dienst een wettelijk pensioen hebben dat gelijk is aan dat van de prive.  Bijkomend komt het gedeelte eigen aan het ambtenaarsstatuut, maar daar houden ze wel iedere maand 7,5% van mijn netto-loon af.  Dit is een veelvoud van wat men bij mijn (ex-) vrouw afhoudt voor de groepsverzekering.  Als ik die 7,5% zelf zou belegd hebben dan had ik een nog veel hoger pensioen, dan wat ik nu ga krijgen.
Trouwens deze kas vertoont zwarte cijfers (zoals iedere kas van andere departementen).  dit komt omdat zowel de bijdrages voldoende zijn van de leden en er ook enkel aan de leden wordt uuitbetaald, wat voor beide tegengesteld is aan de kas voor wettelijke pensioenen.  het is ook ,om die reden dat opeenvolgende regeringen deze kassen van ambtenaren zijn gaan beheren, ttz gebruiken om de wettelijke pensioenen van zowel prive als openbaar ambt te betalen.  Indien men dit niet zou gedaan hebben  dan waren de wettelijke pensioenen nog veel lager !

Medische controle: bij iedere ziekte is er controle of mag je op controle.  Mijn (ex-) is al bijna drie jaar thuis en heeft tweemaal op controle moeten gaan.

Tenslotte is het toch opmerkelijk om vast te stellen dat er in se zo weinig kandidaten zijn voor functies binnen een bedrijf dat afgeschilderd wordt als een bende luierikken, leeggangers, ... en dit in tijden van economische crisis.

De kern van de zaak is dat de vakbonden met gespleten tong spreken: enerzijds klagen ze het tekort aan personeel aan voor bepaalde posten en anderzijds verdedigen ze het eindeloos doppen.  De bazen daarentegen zijn zuivere boekhouders geworden: als de cijfers kloppen is het goed.

De oplossing is nochtans eenvoudig:
* zorg voor een consequent tewerkstellingsbeleid en sociaal systeem waar werken duidelijker beloond wordt (en stop met te denken dat het alleen de walen zijn die hangmatters zijn, ik kan u een paar namen van vlamingen geven).
* Stel politiek onafhankelijke bazen aan die dienstverlening in woorden centraal stellen en die ook persoonlijk de nodige consequenties trekken indien de opdrachtgever (in casu de staat) de nodige middelen niet geeft om die dienstverlening in de praktijk om te zetten.  Concreet stop dus met iedere burgemeester zijn goesting te geven en irrealistische en dus niet uit te voeren plannen op te stellen.
* maak vakbonden juridisch verantwoordelijk
* hou syndicale verkizingen bij de NMBS

Roland

PS: watr de wettelijke pensioenen betreft: in den beginnen had men in België had men het nu zo geprezen scandinavische kapitalisatiesysteem die inhoudt dat eenieder voor zijn eigen pensioen spaart.  Als "nadeel" heeft dit wel dat diegene die nooit bijdraagt ook geen pensioen zal hebben.  Omdat in den beginne er veel geld in kas was en weinig pensioen werd uitbetaald, hebben socialisten dit systeem omgetoverd tot het huidige systeem waar eenieder bijdraagt voor de gepensioneerdenvan nu.  Het grote "voordeel" was dat men een hele groep mensen plots een pensioen kon uitbetalen die nooit hadden bijgedragen  en zoveel extra stemmen bij de volgende
verkiezingen had gewonnen.  Dit systeem veronderstelt wel dat er steeds minstens evenveel bijdragers zijn dan in de vorige generatie.  Bij een sterk vergrijzende bevolking gaat dit systeem failliet.

Havoc

Dus als ik goed kan tellen dan heeft iemand die 40h werkt 24+13+13 (=50 werkdagen = 10 weken) verlofdagen bij de NMBS? Ik moet voor 38h werken met 22 dagen stellen. Als je die 2h/week omzet in dagen dan is dat 12 dagen/jaar verschil dus toch nog 14 dagen minder. En eerlijk gezegd met die 2h per week ben je geen bal want in praktijk werk je die toch onbetaald. Waar kan je soliciteren? Ben toch aan het zoeken. Heb wel geen partijkaart en ben niet gesyndiceerd :D

Dat de vakbonden werkloosheid bevorderen is normaal, ze worden betaald om werklozen uit te betalen. Dit systeem brengt hun geld op!

Dat het systeem hier problemen heeft is iedereen duidelijk.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

stefanic

1) ook NMBS werknemer
2) ook tegen de staking (zoals steeds, en zoals 90% van de Waalse- en 95% van de Vlaamse collega's) en verlof opgeofferd (zoals steeds)

Johan: je bent meer dan welkom: http://www.despoorwegenwervenaan.be/ want de babyboomers lopen hier bij bosjes weg, dus er is werk genoeg! Jammer genoeg is de grote hoop (90-95%) van wat zich aanbiedt 'ach hoe moeilijk kan het zijn om met een treintje te rijden... gas geven en stoppen hé' niet competent genoeg om de selectieprocedure te overleven. Zelfs de motivatie om gewoon al maar op tijd te komen om examen te doen (of om gewoon al maar uit hunne luie nest te komen en opdagen) is er voor een belangrijke groep al teveel aan. "Neen meneer: ik kom vers van school, ik ken en weet alles, ik moet alleen een riant loon hebben, niet teveel verplichtingen, ik kom als het mij past, en ... hoe, geen bedrijfswagen? Sorry, laat maar, ik ga wel doppen."
Wablieft: ik overdrijf? Het is nog veel erger. De verhalen die ik hoor van examinatoren en lesgevers zijn onvoorstelbaar.

En geloof me: ik zit quasi op de eerste rij om te ervaren hoe vakbonden en politieke inmenging alles hier aan 't kapot maken is. Wat mij betreft mogen 'al' die stakers zonder pardon buitengegooid worden. Ze duwen de NMBS-groep momenteen enkel over het laatste randje waar we ons aan kunnen vasthouden. Ze moeten van mij dan ook geen gram sympathie verwachten, want ik moet, in tegenstelling tot de heren stakers, nog 20 jaar meedraaien tot mijn pensioen...
Stefan,
'specialist' in grootspoor, amateur in modelspoor: HO= dig NMBS | I dig NMBS | O~ analoog GILS
http://www.berail.behttp://spooreen.berail.be | http://gils.berail.be

rgp

Johan,

Eerst bijscholen voor je komt solliciteren (solliciteren is namelijk met 2 l'en)
En dan een cursus rekenen: 2 u per week aan 52 weken = 104 uur.  104/8uur per dag (40 uren week weet je wel) = 123 dagen.  Straf he.  Niveau 1° leerjaar.
En by the way: als ik van permanentie ben 7 dagen aan 24 uur word ik NIETS extra betaald alhoewel ik beschikbaar moet zijn en in principe binnen het uur op mijn werkzetel moet zijn.

Voor de rest kan ik Stefanic alleen maar bijtreden OVER GANS DE LIJN.  Ik ben maandag met de staking komen werken met de auto; en de eerste paljas met gekleurde vuilzak die mij het werken wil beletten, komt mij tegen in mijn vorige functie en kan maar beter een goede uitvaartverzekering hebben.

En dat men in de prive hard werkt en veel moet kunnen ?  Moet men mij eens uitleggen waarom dan mensen uit de prive, niet slagen in de selectieproeven ?  dat ze niet beschikken over de basiskennis voor de functie, alhoewel ze een diploma hebben ?

Dringend 10.000 man op straat bij de NMBS en 5.000 gemotiveerden aanwerven.

En Johan, ik ben aangeworven geweest zonder partijkaart en zonder gesyndiceerd te zijn, maar op basis van technische kennis, technische kunde, talenkennis en ervaring.

Roland


dani

#5
Citaat van: rgp op 02 juli 2014, 07:59:38 AM
En dan een cursus rekenen: 2 u per week aan 52 weken = 104 uur.  104/8uur per dag (40 uren week weet je wel) = 123 dagen.  Straf he.  Niveau 1° leerjaar.
1° leerjaar ? en zelfs DAT heb je dus niet nodig want het correcte antwoord is helaas 13 .




Man, man, man,..... laat gewoon iedereen zijn wijsheid, stop met vitten op details en  leef jullie leven , geniet er van.  Voor je het weet stoppen ze je in een putje of in een oven !!   Ik heb het vandeweek weer van heel dichtbij mee gemaakt, vandaar mijn recente "stilte"


Iedere job brengt werk, verantwoordelijkheid en een vereiste aan kennis en kunde mee.  De ene al wat meer dan de andere.  Ben je minder mens omdat je geen hoog diploma hebt of een tikfout maakt ? NEEN !


Stakingen worden (meestal) veroorzaakt door wat heethoofden, die beter es zouden NADENKEN over oplossingen in plaats van duizenden mensen te kl****.  En ik heb het niet alleen over de spoorwegen.  Ik kom uit een industrie waar men dat zo veel jaren geleden ook deed...    Een "militant " liet een scheve scheet, of een band-arbeider kreeg een berisping, en iedereen maar meteen staken en roepen....  Dat bedrijf is nu overgenomen en helemaal geherstructureerd.  Meer dan 30 % op straat.  Ze zijn er ver mee gekomen.   Voor elke  "normale" mens is er ergens een dwaze kop, die problemen veroorzaakt en die andere mee straft.


We hoeven daarom niemand aan te vallen over zijn / haar job of opleiding.  Leven en laten leven.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Havoc

Citaat van: rgp op 02 juli 2014, 07:59:38 AM
Johan,

Eerst bijscholen voor je komt solliciteren (solliciteren is namelijk met 2 l'en)
En dan een cursus rekenen: 2 u per week aan 52 weken = 104 uur.  104/8uur per dag (40 uren week weet je wel) = 123 dagen.  Straf he.  Niveau 1° leerjaar.
En by the way: als ik van permanentie ben 7 dagen aan 24 uur word ik NIETS extra betaald alhoewel ik beschikbaar moet zijn en in principe binnen het uur op mijn werkzetel moet zijn.

Voor de rest kan ik Stefanic alleen maar bijtreden OVER GANS DE LIJN.  Ik ben maandag met de staking komen werken met de auto; en de eerste paljas met gekleurde vuilzak die mij het werken wil beletten, komt mij tegen in mijn vorige functie en kan maar beter een goede uitvaartverzekering hebben.

En dat men in de prive hard werkt en veel moet kunnen ?  Moet men mij eens uitleggen waarom dan mensen uit de prive, niet slagen in de selectieproeven ?  dat ze niet beschikken over de basiskennis voor de functie, alhoewel ze een diploma hebben ?

Dringend 10.000 man op straat bij de NMBS en 5.000 gemotiveerden aanwerven.

En Johan, ik ben aangeworven geweest zonder partijkaart en zonder gesyndiceerd te zijn, maar op basis van technische kennis, technische kunde, talenkennis en ervaring.

Roland

We zullen samen naar het 1-ste gaan zeker om te leren typen? We werken geen 52 weken want je moet daar eigenlijk nog je verlof dat je al hebt aftrekken etc. Was maar een grove schatting. Of het nu 12 dagen, 13 dagen of 12.3 dagen zijn is niet echt relevant. Je neemt het veel te serieus op.

Je zou ook moeten weten dat werkgevers in de prive nu net zo'n 38h-week kiezen omdat ze weten dat iedereen toch 40h doet en ze dus meer krijgen en minder moeten geven. Moest dat nu zo gewoon zijn omwille van een of andere wettelijke regeling, geen probleem. Maar als het met zo'n achterliggende gedachte is dan wringt het toch wel wat. En appreciatie hebben ze ook nooit van gehoord.

En dat een diploma geen basiskennis voor een functie belooft is ook normaal. Dat is de verwarring tussen kennis en beroepskennis. Een diploma zou wel moeten garanderen dat iemand die het heeft (in een geschikte richting voor de job) met een minimum aan opleiding de basiskennis voor zijn job kan verwerven. De werkgevers moeten beseffen dat een basisopleiding voor de job hun taak is.

Denk verder dat we wat betreft stakingen, partijkaarten en zo wel op dezelfde lijn zitten.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

stefanic

Citaat van: Havoc op 02 juli 2014, 10:03:18 AM
En dat een diploma geen basiskennis voor een functie belooft is ook normaal. Dat is de verwarring tussen kennis en beroepskennis. Een diploma zou wel moeten garanderen dat iemand die het heeft (in een geschikte richting voor de job) met een minimum aan opleiding de basiskennis voor zijn job kan verwerven. De werkgevers moeten beseffen dat een basisopleiding voor de job hun taak is.
Met basiskennis bedoelen Roland en ik echt wel BASIS-kennis: Het gaat dan over de wet van Ohm voor een Industrieel Ingenieur, regeltje van 3 etc. DAT niveau van basiskennis. Uiteraard wordt niet verwacht dat je bij aanvang direct 100% kan meedraaien in een bedrijf. Misschien het gevolg van de verregaande pampering van de studentjes, die nu via zovele faciliteiten toch nog met minimale inspanning over de slagings-streep kunnen geholpen worden,... maar dan tijdens sollicitaties door de mand vallen en niet over de aanwervings-streep kunnen stappen...
Voorbeeldje (echt!): bergje rondellen tellen (73 stuks): hoe doe je dat het snelste... (stapeltjes, wegen,...)
Volgende dag (2e reeks kandidaten), 1 rondel minder: kandidaat direct zonder te tellen: 73! Klopt niet, zegt de examinator. kandidaat verbaast 'maar gisteren was het 73!' (wist hij van zijn studiemaat, die ook had deelgenomen, de dag ervoor).
Truukje 'weinig moeite - veel resultaat' pakt niet altijd ... En dat is dan gediplomeerd Ir...

En betreffende de staking:
Het zou al fijn zijn (en dat geldt niet enkel voor NMBS) dat de mensen (klanten van eender welk bedrijf) beseffen dat stakingen inderdaad meestal voortvloeien uit de acties van enkele -imbeciele- heethoofden, en dat de grote hoop van de werknemers van het betrokken partij evenzeer slachtoffer zijn. Maar helaas is de NMBS een geliefd doelwit om via de pers tot op het bot af te breken, de pers voorop.
Stefan,
'specialist' in grootspoor, amateur in modelspoor: HO= dig NMBS | I dig NMBS | O~ analoog GILS
http://www.berail.behttp://spooreen.berail.be | http://gils.berail.be

Peter

Toch nog een opmerking over die staking.
Ik vond de dag van de staking rotslecht gekozen. De dag dat veel kinderen op kamp vertrokken. Ook wij hebben onze kleinzoon en wat vriendljes met de wagen moeten wegdoen, en daarbij de ook in de nodige files gestaan.
Dat ze staken,  akkoord, maar dan niet op zo'n dag, of willen ze die kinderen als extra drukmiddel gebruiken?
Met vriendelijke groeten
Peter

rgp

Peter,

Iedere dag is een slechte !  Nu was het de eerste dag van de vakantie en jeugdkampen, en volgende maandag is het de terugkeer van Rock Werchter.

ik kan Stefanic alleen maar bijtreden.  Het is toch verbazingwekkend dat de reizigers (idd onze klanten) wel kommentaar hebben dat we het zo slecht doen, maar te dom zijn om haalbare oplissingen voor te stellen en om in te zien dat het slechts om eenkleine minderheid gaat die door strategisch op te treden een groot effect heeft.

Met haalbaar bedoel ik: financieel, sociaal en technisch mogelijk

Roland

Havoc

CiteerMet basiskennis bedoelen Roland en ik echt wel BASIS-kennis: Het gaat dan over de wet van Ohm voor een Industrieel Ingenieur, regeltje van 3 etc. DAT niveau van basiskennis.

Dat is inderdaad een probleem als dat al niet gaat. Zoiets is inderdaad basis schoolkennis, lagere school zelfs.

Probleem met stakingen bij de NMBS is niet enkel dat die enkele heethoofden de boel aanstoken maar dat ze alles blokeren. Zodoende heb je stakingen zoals nu waar misschien een minderheid staakt maar het toch van buitenaf gezien wordt alsof iedereen dat doet. Grootste problem daar is dat de vakbondsbazen het recht op werken niet meer respecteren. Ik heb er niet echt een probleem mee dat ze staken, pamfletjes uitdelen, wat vlaggen ophangen en betogen. Maar als de meerderheid wil werken dan moeten ze dat ook respecteren.

Om dat op te lossen moet men de vakbonden kunnen aansprakelijk stellen. Maar die zijn nog altijd te sterk verbonden met de politieke partijen. Dus vandaar valt weinig te verwachten.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Lange Trein

De vakbonden zwaaien om de haverklap met hun recht op staken, maar vergeten inderdaad het recht van werken. Wat zeg ik vergeten: negeren doen ze. Op het moment dat hen het best past leggen ze de boel plat. Ze zijn dan nog zo dom van op de radio (want daar hebben ze altijd een luisterend oor van de journalist (hoe zou dat komen, ...., zelfde kleurkes allemaal?)) te kome zeggen dat het hen niet kan schelen dat er maar een vakbond staakt; in het geval van NMBS is het lamleggen van  seinhuis of voor de luchtverkeersleiders  controlepost en de werkwillenden kunnen hun werk niet doen.
Wanneer doen ze het liefst: op het ogenblik dat ze de meeste mensen, ja mensen treffen, niet eens de bazen of leidinggevende personen van het bedrijf waar ze gaan staken.  Dagen van grote reizigers aantallen voor spoorweg of luchthavens zijn perfecte doelwitten voor die lui. Dan treffen ze het meeste volk en denken dat ze de bazen sneller op de knie gaan krijgen. Over doelgerichte lafheid gesproken!
Met vriendelijke groeten,
Denis

Michiel

Ook hier zijn we het allemaal eens dat vakbonden hun doel totaal voorbijschieten.

Vakbonden hebben hun belang in de geschiedenis bewezen, en ze hebben nog steeds nut als een politiek toetsorgaan, om belangen van de werkenden te verdedigen. Wat we niet meer nodighebben hebben, zijn die oubollige walrussen, die nog steeds met piquetten en blockades denken de boel te kunnen forceren. Dit is een vakbond van de vorige eeuw, of ouder. Het wordt tijd dat die oude machtsgeile vakbondswalrussen aan de deur worden gezet, en frisse intelectuele leiders het heft overnemen om op een moderne manier om te gaan met dialoog, rechten en wederzijds respect. En dat de politiek ook eens eindelijk korte-mette maakt met dat "stakings-recht" waarbij werkwilligen worden bedreigd, algemene veiligheid in gedrang wordt gebracht, en de onschuldige bevolking in gijzeling wordt genomen.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)