Heljan komt met een Nohab in spoor 1

Gestart door eve, 29 juni 2014, 17:34:33 PM

loco

Heljan gaat een NOHAB versie maken en geen AFB die in België werd gebouwd. De belangrijkste verschillen zijn aantal en plaats van de frontlichten (staan bij AFB dichter bij elkaar) en de deur op het front (ontbreekt bij AFB). Er zijn nog verschillen.
Het zou mooi zijn indien Heljan hiermee rekening wenst te houden, maar ik vrees dat dit niet zal gebeuren. Persoonlijk vind ik dit niet zo erg. Het model van Proform is correct en compleet in messing.

1op32

Als er verschillende schilderingen inclusief die van de CFL zouden worden gemaakt en de prijs zou onder de 1.500 Euro liggen dan denk ik dat de verkoop aantallen makkelijk boven de 25 stuks zullen uitkomen !
Schaal 1/32 omdat ze de mooiste is

loco

Citaat van: 1op32 op 05 juli 2014, 11:32:27 AM
Als er verschillende schilderingen inclusief die van de CFL zouden worden gemaakt en de prijs zou onder de 1.500 Euro liggen dan denk ik dat de verkoop aantallen makkelijk boven de 25 stuks zullen uitkomen !

Dan krijg je zoiets als een Duitse locomotief in het NMBS-groen. Of zoiets als de Piko versie van de reeks 77.
Sommigen zijn daar tevreden mee. Anderen zullen een basisversie van de NOHAB kopen en aanpassen en dan schilderen.

bollen neus

Citaat van: loco op 05 juli 2014, 13:00:30 PM
Citaat van: 1op32 op 05 juli 2014, 11:32:27 AM
Als er verschillende schilderingen inclusief die van de CFL zouden worden gemaakt en de prijs zou onder de 1.500 Euro liggen dan denk ik dat de verkoop aantallen makkelijk boven de 25 stuks zullen uitkomen !

Dan krijg je zoiets als een Duitse locomotief in het NMBS-groen. Of zoiets als de Piko versie van de reeks 77.
Sommigen zijn daar tevreden mee. Anderen zullen een basisversie van de NOHAB kopen en aanpassen en dan schilderen.

Zoals dit al jaren gebeurd met de spoor O versies van Heljan..................... en zelf heb ik nog niet veel juiste gezien of tegengekomen
Den Eric.

1op32

Schaal 1/32 omdat ze de mooiste is

loco

Het loont inderdad de moeite te hopen op een CFL en NMBS versie van de NOHAB.
Heljan maakt in ieder geval al meerdere kleurvarianten in spoor 1 in vergelijking met de vroegere uitgaven in schaal 0. Tevens is er nu standaard een Esu sounddecoder v4 ingebouwd.
Ik veronderstel dat elk draaistel uitgerust is met een motor en dat eveneens de dakventilatoren meedraaien
De loc kost bijna dubbel zo duur in vergelijking met het 0-model. Als je rekening houdt met de stijgende prijzen en de decoder dan kost de loc nog altijd zo'n 400 euro extra. Dit lijkt me aanvaarbaar, zeker als je weet dat modellen van Heljan vaak met een flinke korting worden aangeboden.
Heljan maakt alleen de versie me drie frontlampen. Er is geen versie voorzien met dubbele frontlichten zoals ze hier in België ook hebben rondgereden.

Arnold S1

#21
Citaat van: loco op 05 juli 2014, 13:00:30 PM
... Anderen zullen een basisversie van de NOHAB kopen en aanpassen en dan schilderen.

Nohab liefhebbers,

Het leeft wel! Ieder heeft zijn eigen gedachten hierover, maar de komst van een Nohab geeft velen toch kriebels  ;) ;D
Stel nu, dat Heljan bereid is om een aantal modellen van de Nohab MY uit te brengen als ongespoten basisversie speciaal voor de ombouwers onder ons. De prijs zal dan wellicht sterk gereduceerd kunnen zijn. Interessant?
Dat in het geval Heljan 't te kostbaar (of niet lonend) vindt om een volledig juiste Belgische of Luxemburgse versie te produceren.
Dit scenario lijkt mij veel eenvoudiger.

Dan wat anders: We kunnen natuurlijk wel gaan hopen op dit forum dat Heljan deze wensen hoort , maar zo bereiken we Heljan natuurlijk niet.
Als niemand de wens uit naar Heljan toe is het voor deze producent ook maar gissen hoe de markt voor een Belgische MY Nohab erbij ligt, nietwaar? Dus hierover zal naar Heljan toe moeten worden gecommuniceerd! (Ze spreken overigens uitstekend Engels en zijn uiterst vriendelijk.)
Met name de detailverschillen met de Belgische versie moet door iemand (die er verstand van heeft) aangedragen worden bij Heljan.
Nee heb je, ja kun je krijgen en niet geschoten is altijd mis! Mail: heljan[at]heljan.dk ([at] is @)

Vriendelijke groeten,

Arnold

PS: Ik heb zojuist maar even het voortouw genomen en kreeg per omgaande een mailtje terug: ze zijn tot en met 30 juli op vakantie dus nog even geduld...  8)

Liefhebber van vroege DRG (1923-1928), rijd materieel met Hübner Finescale rail/wiel-norm

Rangeerduivel

Citaat van: Arnold S1 op 06 juli 2014, 16:25:57 PM
Met name de detailverschillen met de Belgische versie moet door iemand (die er verstand van heeft) aangedragen worden bij Heljan.
Nee heb je, ja kun je krijgen en niet geschoten is altijd mis! Mail: heljan[at]heljan.dk ([at] is @)
[/quote]

We hebben er zo wel in onze rangen,o.a. een zekere Erik(Bolle Neus)!

;)

Arnold S1

#23
Mijne heren,

Eerder dan verwacht, waarschijnlijk van een vakantieadres, ontving ik een mailtje van Heljan.
Daarbij een pdf-folder van de uit te brengen typen. Helaas werd op m'n hart gedrukt deze folder niet te publiceren, omdat Heljan nog geen officiële toestemming heeft gehad om de gebruikte foto's (van het grootbedrijf) te publiceren.
Desalniettemin doe ik een poging dit te beschrijven:

Front A, A-sein frontverlichting, drie enkele koplampen, doorloopdeur in front, onderspoiler aansluitend op neus
12044901 MY 1104 DSB bruin, tijdperk III
12044911 MV 1144 DSB bruin, tijdperk III

Front B, A-sein frontverlichting, drie enkele koplampen, met aparte extra sluitlampen onder de twee onderste frontlampen met beugelbescherming, doorloopdeur in front, geen onderspoiler maar doorlopende V-vormige rail/sneeuwruimer
12044921 MY 1159 DSB rode neuzen/zwart middendeel, zwart dak, tijdperk IV
12044931 MY 1154 NEG rode neuzen/matalic-grijs middendeel, grijs dak, tijdperk IV

Front C, A-sein frontverlichting, drie enkele koplampen, geïntegreerde sluitverlichting, doorloopdeur in front, geen onderspoiler maar doorlopende minder hoge V-vormige rail/sneeuwruimer
12044941 MY 1147 NOHAB blauw met witte strepen, lichtgrijs dak, tijdperk V
12044951 MY 1152 DSB rode neuzen/zwart middendeel, zwart dak, tijdperk V

Front D, A-sein frontverlichting, drie enkele koplampen, geïntegreerde sluitverlichting, géén doorloopdeur in front, geen onderspoiler maar gedeelde railruimer
12044961 MY 1149 Strabag raamband rood/zwart, onderband en neuzen wit, tijdperk V
12044971 MY 1125 Strabag oranje rood SantaFé-achtige uitdossing, tijdperk V

Hier moeten de liefhebbers voorlopig mee doen.
Heljan ziet de uitgifte van een ongespoten model niet als een optie, helaas.
Naar mijn idee is de lok met front D het beste uitgangspunt om een NMBS-versie te knutselen, maar dat is maar een vermoeden i.v.m. de afwezigheid van de loopdeur.

Vriendelijke groeten,

Arnold

PS: De officiële bruto adviesprijs (!) is vastgesteld op € 1.621,49. Wie een beetje shopt zal ontdekken dat de prijs in praktijk dikwijls lager ligt...
Liefhebber van vroege DRG (1923-1928), rijd materieel met Hübner Finescale rail/wiel-norm

loco

Bedankt voor deze bijkomende info. Dat er een versie gaat komen zonder frontdeur is een meevaller. De baanramers zullen moeten vervangen worden. Wanneer de NOHAB frontlichten op dezelfde wijze zijn gemaakt als bij de 0-versie dan kan je de buitenste kant van de lampen wegsnijden en vijlen waardoor je een aanvaarbaar AFB uiterlijk krijgt, tenminste als je een versie met enkele frontlichten wenst. Daarnaast zijn nog wel wat aanpassingen nodig, maar maakt deel uit van de hobby.

Arnold S1

Hallo,

Vorig weekeinde was ik op de spoor-0 beurs Guildex 2014, die werd gehouden in Telford.
De bezoekende Belgische afvaardiging was overigens zeer goed vertegenwoordigd!
Ook Heljan had een stand, echter alleen met Britse modellen in schaal 0.
Ik heb gesproken met de Kim Nannestad van Heljan en hem nogmaals ervan te proberen te overtuigen dat het goed zou zijn als er ook een Belgische uitvoering van de MY uit zou komen.
Daarop vroeg ik hem wat de minimale oplage zou moeten zijn antwoordde hij dat deze minimaal 200 stuks moest bedragen. Let wel, van slechts één dezelfde uitvoering wordt hiermee bedoeld.
Zelfs een onbespoten (kale kunststof) versie is helaas ook geen optie. Dit is absoluut geen onwil van Kim Nannestad/Heljan, maar heeft alles te maken met de financiële haalbaarheid van een dergelijk product. Tenslotte moet er voor hun ook brood op de plank komen...
Verlies nemen in een dergelijk product is geen optie.

Er zit dus niets anders op dan zelf te gaan knutselen met een model van Heljan's MY die het dichtste bij komt van de Belgische uitvoering, voor wie dat graag zou willen natuurlijk. 8)

Vriendelijke groeten,

Arnold
Liefhebber van vroege DRG (1923-1928), rijd materieel met Hübner Finescale rail/wiel-norm

Kees-Jan

Leuk. Dan gaan we maar eens opschriften en belijning tekenen voor een Belgische uitvoering. Een paar Inoxen er achter en gaan................