Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Verzamelde werken

Gestart door Huugooke, 16 juni 2014, 18:46:38 PM

eve

Citaat van: marc goovaerts op 19 juni 2014, 23:54:33 PM
Citaat van: eve op 19 juni 2014, 22:28:41 PM
Citaat van: marc goovaerts op 19 juni 2014, 21:35:56 PM
Tja, de reactie kwam dan ook van een oude knar die zelfs nog met échte (slappe) floppy's gewerkt heeft  ::)

8" pancakes ?

Erik
Yes ! (oud hé)

En nog vroeger op audiocassettes !

Erik

dani

Citaat van: eve op 20 juni 2014, 08:22:44 AM
En nog vroeger op audiocassettes !

NOW  we're talking !!!  De tijd van de Commodore Vic 20, de C64, de Texas Instruments TI -99-4A, De  Tandy TRS-80, de Sinclair Spectrum....   toen je bits en bytes nog via een analoog kabeltje naar je (draagbare) cassettespeler gingen en daar als een avant-la-lettre fax-concert werden opgeslagen.   Gigantische vooruitgang tegenover ponskaarten want niemand had zo een pons-machine thuis.  En je kon er je huisgenoten mateloos mee ergeren door zo een cassetteke in de pa zijne  "hi fi" toren te steken als je wist dat hij naar zijn favoriete cassetteke van Abba, Jim Reeves, Elvis Presley, Pat Boone, Wil lTura, Eddy Wally of de Zangeres zonder Naam wou gaan luisteren !   Ya Mon, The good old days.


Nee, serieus,   of het nu op CD-DVD , op USB stick (kost tegenwoordig ook niet veel meer en op een 8 GB stick kan je veeeeel PDF's kwijt en je kan ' m hergebruiken) of download....   het blijft allemaal dezelfde koek in een ander papiertje.     Dus laten we niet vitten over  MEDIA maar over CONTENT praten.

Ik denk dat er een interessant stukje is aangesneden hierboven ...   Mensen willen dus niet alleen op de titels van de artikels gaan zoeken, maar ook   IN de artikels.    Daar wordt het een stuk ingewikkelder natuurlijk.    De titels van alle artikeltjes intikken  is al een heel werk, maar de PDFs scannen en een woorden index aanleggen, dat is een heel ander paar mouwen en broekspijpen.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

doomslu

Zo'n artikel-index is een droom van Jean en mij.
Ik denk dat we dat enkel met vereende krachten kunnen realiseren.
Taskforce of workgroup of andere magische woorden???  :)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

dani

Een project opzetten "volgens de regels van de kunst", Luc.
1. de "requirements" verzamelen, wat wil men bereiken ?
1b. Dan je scope bepalen ! Wat willen we, wat gan we doen, wat gaan we niet doen ?
2. dan de scope verdelen in individuelen  "taken" of onderwerpen
3. voor elke taak of onderwerp bepalen wat,  hoe en WIE het kan, niet vergeten "backup" mensen per taak te zoeken
3b.  proberen inschatten hoe veel tijd elke taak in beslag gaat nemen en wat in parallel kan
4. het "kritisch pad" bepalen en zien hoe de taken van elkaar afhangen
4b. voor het samenbrengen van de taken, extra tijd voorzien
5. mensen ronselen die de taken  KUNNEN en WILLEN doen en er tijd voor hebben
6. commitment van die mensen krijgen  (zich binden aan de taak, zodat niks vergeten wordt)
7. duidelijke  afspraken maken omtrent communicatie, deadlines en  coordinatie
8. regelmatige checkpoints inbouwen voor opvolging en coordineren

..; en dan zijn er nog een heel pak andere stappen die er bij komen kijken !


Zomaar om te proberen duidelijk maken dat dit geen  "klusje-van-een namiddag" is, voor degene die daar nog aan twijfelden.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Havoc

CiteerDe titels van alle artikeltjes intikken  is al een heel werk, maar de PDFs scannen en een woorden index aanleggen, dat is een heel ander paar mouwen en broekspijpen.

Ik veronderstel dat als je pdf's hebt je die niet meer moet inscannen :D Je moet enkel zien dat je de pdf's niet aanmaakt met "print to pdf" maar direct vanuit de tekstverwerker/DTP. Dan is het geen grafische file maar een tekstfile met opmaak waar je in kan zoeken. Ook kleinere files.

Citaat van: dani op 20 juni 2014, 10:29:39 AM
Een project opzetten "volgens de regels van de kunst", Luc.
1. de "requirements" verzamelen, wat wil men bereiken ?
1b. Dan je scope bepalen ! Wat willen we, wat gan we doen, wat gaan we niet doen ?
2. dan de scope verdelen in individuelen  "taken" of onderwerpen
3. voor elke taak of onderwerp bepalen wat,  hoe en WIE het kan, niet vergeten "backup" mensen per taak te zoeken
3b.  proberen inschatten hoe veel tijd elke taak in beslag gaat nemen en wat in parallel kan
4. het "kritisch pad" bepalen en zien hoe de taken van elkaar afhangen
4b. voor het samenbrengen van de taken, extra tijd voorzien
5. mensen ronselen die de taken  KUNNEN en WILLEN doen en er tijd voor hebben
6. commitment van die mensen krijgen  (zich binden aan de taak, zodat niks vergeten wordt)
7. duidelijke  afspraken maken omtrent communicatie, deadlines en  coordinatie
8. regelmatige checkpoints inbouwen voor opvolging en coordineren

..; en dan zijn er nog een heel pak andere stappen die er bij komen kijken !


Zomaar om te proberen duidelijk maken dat dit geen  "klusje-van-een namiddag" is, voor degene die daar nog aan twijfelden.

Er ontbreekt nog:
- projectmeeting voor aanvankelijke planning
- SWOT analyse maken
- businesscase opstellen
- projectleider aanstellen
- budget opstellen
- budgetaanvraag indienen
- kick-off meeting met uiteraard een powerpoint van al het voorgaande, receptie en team-building oefening
- wekelijkse team-meetings
- ...
Met vakantie voor onbepaalde duur.

dani

bedankt voor de aanvullingen ;-)

Alhoewel ik denk dat budget niet echt aan de orde zal zijn, dat het op vrijwilligerswerk zal gestoeld zijn ?
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Michiel

Allemaal managers-poespas om ze aan het werk te houden.  :o

Gewoon doen! Een paar vrijwilliger met goede wil, en je komt al een heel eind!  ;D
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

dani

goede wil kom je een eind.....

De  "poespas" is om te zorgen dat het eind in de goede richting ligt, of je bent nog verder van je doel af.   LOL
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Michiel

Het probleem, op mijn werk tenminste, met de komst van "de manager" einde jaren '90 is dat er minder gewerkt wordt, en meer vergaderd, meetingsverslagen gemaakt, analyses allerhande, en noem maar op. Een project duurt nu minstens 2 keer zo lang, mensen zijn minder gemotiveerd en het resultaat is dikwijls minder dan wat men vroeger deed in dezelfde tijd gewoon concreet doorwerken.

Maar dat heeft dus niets meer te maken met onze "verzamelde werken". Ik ben ook een voorstander van een zoekmachine die ook op inhoud kan zoeken. Brainstormen over hoe het zou kunnen gerealiseerd worden, lijkt me wel nuttig en interessant.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Bolje

Citaat van: dani op 20 juni 2014, 09:24:04 AM

NOW  we're talking !!!  De tijd van de Commodore Vic 20, de C64, de Texas Instruments TI -99-4A, De  Tandy TRS-80, de Sinclair Spectrum.... 


Dani,
Nog de voorloper van deze vergeten Sinclair ZX81.
Mijne eerste 'computer', had zelfs een geheugennuitbreiding van 64Kb. Er was standaard maar 1K aanwezig  :o

Vele groeten,
Ronald

Huugooke

Ik kan me natuurlijk vergissen maar in de pfd-lezer die ik gebruik zit een zoekfunctie ingebouwd.
En vermits de MSM in pdf vorm zijn bewaard...

Havoc

Ja, maar er zijn 2 soorten pdf: een soort is gewoon een "foto" in een pdf en de andere is de volledige tekst en opmaak in een pdf. In het eerste kan je evenveel zoeken als in een .jpg, in de andere evengoed als in een .txt.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

doomslu

Dank je Dani en Johan voor het deskundig opsommen van de fases van het project.

Als manager pak ik het soms heel wat eenvoudiger aan, zo ook nu:

Wat hebben we nodig? Minstens een twintigtal gekken, sorry vrijwilligers, die zich engageren om tegen eind van de zomer een deel van de artikels te herlezen (of diagonaal te doorworstelen) en daarbij een lijst kernwoorden op een rijtje willen zetten.
De verdeling kan als volgt gebeuren: per nummer of per type artikel.
Als we genoeg medewerkers hebben kunnen we zelfs overwegen om alles dubbel te doen, zodat we alvast dubbele zekerheid hebben dat de belangrijkste woorden genoteerd zijn. Of we kunnen een aantal controleurs inschakelen, die als taak hebben het werk van de anderen na te zien.
De werkgroep kan onderling nog overleggen hoe het aan te pakken, waar op te letten en zo, misschien na een testfase met één nummer/artikel.

Ook niet vergeten: de auteur(s) en fotografen te noteren en alle foto's te indexeren.

Ik zou ook graag de nieuwsrubriek inventariseren. Vaak vind je daarin de enige foto die over een model verschenen is. Deze taak mag echter gerust een lage prioriteit hebben.

Achteraf vinden we wel iemand die technisch genoegd onderlegd is om dat in een zoekmachine te gieten.
Jean heeft hier trouwens al aan gedacht met zijn Excel-file van de inhoud...

Gek nummer 1 meldt zich hierbij aan.

Alle aanvullingen op mijn 'voorzet' zijn uiteraard welkom.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Michiel

Deze gek nr 1 wilt graag een jaargang doornemen en sleutelwoorden zoeken.  ;) Count me in!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

doomslu

Citaat van: Michiel op 21 juni 2014, 09:09:20 AM
Deze gek nr 1 wilt graag een jaargang doornemen en sleutelwoorden zoeken.  ;) Count me in!
Sorry Michiel, maar jij bent dan gek nr 2!  ;D
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *