Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Verzamelde werken

Gestart door Huugooke, 16 juni 2014, 18:46:38 PM

Huugooke

Zag daarnet nog een oude koe in de gracht liggen, naast een heet hangijzer en een overgehaalde spons, maar ik haal het toch weer even boven:
Zijn er nog plannen om oude jaargangen van MSM op schijf uit te brengen? En zal ik dit nog mogen meemaken?

doomslu

Sorry om de oude koe teleur te stellen, maar deze plannen zijn er voorlopig nog niet geweest.
Nu er - voor het eerst - al enkele nummers uitverkocht zijn en we ondertussen toch al 137 nummers gemaakt hebben, gaan we misschien wat acties op touw zetten om oude nummers aan de man te brengen. Per slot van rekening is het bewaren van al die oude nummers ook een dure aangelegenheid, om niet van het sleurwerk naar expo's te spreken.  :o
En daarna... wie weet is het nuttig om er iets mee te doen in elektronische vorm?

Alhoewel, ik vrees toch dat de belangstelling beneden peil zal zijn.  :-\ (lees: is het sop de kolen waard?)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

dani

Ik heb alvast interesse in de oude kolen, laat het sop maar al koken.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Bolje

Citaat van: doomslu op 16 juni 2014, 20:41:28 PM
En daarna... wie weet is het nuttig om er iets mee te doen in elektronische vorm?

Alhoewel, ik vrees toch dat de belangstelling beneden peil zal zijn.  :-\ (lees: is het sop de kolen waard?)
Als de zoekmachine goed werkt en de prijs is Ok. Dan denk ik dat er veel gegadigden zullen zijn, ook abonnees.
Iets electronisch opzoeken gaat immers veel vlugger dan 100 nummers doorbladeren.
Lezen is natuurlijk prettiger op papier, maar iets zoeken,...  :o :o :o waar stond dat nu weer??? :o
Vele groeten,
Ronald

Havoc

Als zoekbare pdf zou me dat zeker iets zeggen. Maar de foto's zouden wel zeker zo goed als het drukwerk moeten zijn. Liefst groter, niet zo'n postzegelformaat.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Huugooke

Wat die koe betreft: ik heb die een poosje geleden al eens in de wei gezet; met hetzelfde teleurstellende antwoord.
Ik zie hier toch al een paar positieve reacties, en ik wil het idee van tijd tot tijd nieuw leven inblazen.

Komaan Luc, verkoop dat oud papier aan de Chinezen!

Elektor biedt elk jaar een jaargang op CD aan. Heel handig met zo'n zoekfunctie hoor! Ook verschillende Duitse tijdschriften doen het.

dani

je riskeert dan natuurlijk wel een daling van de verkoop van het eigenlijke magazine, omdat mensen zullen wachten tot de DVD of CD versie uit komt en die dan "samen kopen en kopiëren"...

Ik begrijp dus goed dat de uitgevers zichzelf hiertegen willen beschermen. !!
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Huugooke

Dani, onderschat je de nieuwsgierigheid van de lezers niet?
Bovendien mis je dan het actuele nieuws.
De bedoeling is echt een naslagwerk te creëren waardoor je het bladeren door vele jaargangen kan vermijden.
Ik meen me te herinneren dat die CD van Elektor niet bepaald goedkoop is.
Wat de productie van zo'n CD kost weet ik niet, misschien kan het kleinschalig, tenslotte gaat het toch maar om een aantal pdf's
Misschien kan er ook naar voorbeeld van anderen een abonnement met CD aangeboden worden, dan is de uitgever al zeker van een aantal exemplaren.
Die meterlange reeks jaargangen op dat doorbuigend schab, daar wil je toch vanaf?

Michiel

Het belangrijkste nadeel van drukwerk is het opzoeken. Het belangrijkste voordeel van drukwerk is het leescomfort.

De missing link was een opzoeksysteem. Wel, die bestaan online. Vb hier op de server van MSM, of bij Tassignon. Volgens mij hoeft niet het volledig oeuvre van MSM op CD, maar wel een indexing/opzoek-systeem dat steeds wordt geüpdated. Zo kunnen we ook rustig off-line de juiste MSM opzoeken zonder urenlang te bladeren.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Bolje

Dit is ook een optie.
Maar een CD samenstellen, en deze verkopen als de zoekmachine goed werkt, is niet zo'n groot probleem.
Deze brengt dan ook nog wat euros in het laadje, een gratis versie, met hetzelfde werk overigens, niet.
Vele groeten,
Ronald

Dirky

ik ga bij een vriend die (al) de MSM's heeft om een artikel te bekijken. Zelf had ik tot vóór enkele maanden geen abo..

Mocht er morgen een CD-reeks verschijnen en de prijs is aanvaardbaar (iets in de zin van Elektor), dan koop ik gegarandeerd meerdere jaargangen... Een oud exemplaar kopen voor één artikel zal ik zeker niet doen.

van mij mogen die CD's er dus wel komen... :)

Havoc

Citaat van: Michiel op 17 juni 2014, 09:16:48 AM
Het belangrijkste nadeel van drukwerk is het opzoeken. Het belangrijkste voordeel van drukwerk is het leescomfort.

De missing link was een opzoeksysteem. Wel, die bestaan online. Vb hier op de server van MSM, of bij Tassignon. Volgens mij hoeft niet het volledig oeuvre van MSM op CD, maar wel een indexing/opzoek-systeem dat steeds wordt geüpdated. Zo kunnen we ook rustig off-line de juiste MSM opzoeken zonder urenlang te bladeren.

Met een zoeksysteem bedoel ik wel iets meer dan een index van de artikels. Gewoon dat je in al de artikels kan zoeken op "boom" of "styreen" of "dcc" of "Antwerpen".
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Bolje

Citaat van: Havoc op 17 juni 2014, 10:00:04 AM
Citaat van: Michiel op 17 juni 2014, 09:16:48 AM
Het belangrijkste nadeel van drukwerk is het opzoeken. Het belangrijkste voordeel van drukwerk is het leescomfort.

De missing link was een opzoeksysteem. Wel, die bestaan online. Vb hier op de server van MSM, of bij Tassignon. Volgens mij hoeft niet het volledig oeuvre van MSM op CD, maar wel een indexing/opzoek-systeem dat steeds wordt geüpdated. Zo kunnen we ook rustig off-line de juiste MSM opzoeken zonder urenlang te bladeren.

Met een zoeksysteem bedoel ik wel iets meer dan een index van de artikels. Gewoon dat je in al de artikels kan zoeken op "boom" of "styreen" of "dcc" of "Antwerpen".

Dat is ook hetgeen ik bedoel.
Daarom schrijf ik: een goede zoekmachine
Vele groeten,
Ronald

rgp

Hallo,
Zijn we niet een beetje paranoia of gierig ?
Een paar jaar geleden stak -gratis en voor niets- bij een lopend nummer van de ARGE Spur 0, een DVD met AL de reeds uitgebrachte nummers (25 jaargangen).  Het aantal leden is niet gedaald en nieuwlingen konden ook de oude artikels raadplegen.
ARGE Spur 0 = Arbeidsgemeinschaft Spur Null, zeg maar de Duitse spoor 0 federatie .

Roland

dani

Een  WILD idee....

Als nu eens iemand van de "rijpere generatie" , iemand die wat tijd heeft wegens pension of dergelijken,  of iemand van de jongere generatie die binnenkort 2 maand verlof heeft, zich zou installeren aan de pc, met een dikke Excel of zo, en daar in al de artikels zou overnemen van alle nummers ?

Een beginpunt zou kunnen zijn al de inhoudstafels te gebruiken.

Dan kan daat een databank van gemaakt worden, die je dan kan doorzoeken en dan terugkeren naar je "papieren archief", het juiste nummer nemen, de pagina openslaan en klaar...
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.