zelfbouw railgum wagen

Gestart door 59erke, 15 juni 2014, 12:07:54 PM

59erke

Aangezien het wat moeilijk blijkt een Roco Clean wagen in N te vinden en de Minitrix poetswagen niet efficient genoeg is vroeg ik mij af of het mogelijk was zelf een poetswagen te bouwen op basis van een bestaande goederenwagen.

Wel met het principe van Roco Clean wel te verstaan

Iemand een idee of tips ?
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

stefan

Ik heb nog wel roco clean wagons die ik kan verkopen. stuur maar een pm moest je interesse hebben.

dani

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Gerolf

Dat lijkt me haalbaar om zelf te maken
Tweeassertje slopen,
gat in bodem maken,
railgom op maat snijden,
rechthoekige holle ruimte uit styreen op maat in wagen
railgom wordt geleid door de holle ruimte
best nog wat gewicht op de gom en in de wagen
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Op de duitse eBay worden er gemiddeld 5 Rococlean wagons per week aangeboden. Prijs varieert, maar normaal voor z'n 10 a 15 euro heb je vrij snel een occasie te pakken. Rococlean is een van de meest effectieve schoonHOUDwagonnetjes, maar vergeet het gebruik over R1 bochten! De railgum zakt dan naast het spoor, en de wagon kantelt/ontspoort. Zonder R1 bochten in je baan (denk aan vb ook aan de gebogen wissel met R1 binnenbocht) een prima aanschaf.

Zelfbouw, zoals Gerolf voorstelt, is ook heel goed te doen!  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

J_Vandereycken

Heeft infrabel dit type wagen ook niet voor de hulptreinen?

59erke

Citaat van: Michiel op 17 juni 2014, 11:11:05 AM
maar vergeet het gebruik over R1 bochten! De railgum zakt dan naast het spoor, en de wagon kantelt/ontspoort.



Op N Project is er een artikel waar ze het blokje van de Roco clean breder maken om ontsporingen tegen te gaan.
Iemand al geprobeerd ?
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Michiel

Ja

Werkt prima, alleen goeie lijm gebruiken om de 2 doorgesneden helften terug vast te kleven. (lees: een "oops" ervaring langs deze kant)  :-[ ;D
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

59erke

Zonet Roco Clean op de baan losgelaten.

Deze rijdt perfect zelfs op R1 bochten, en wissels zonder enige aanpassingen  :)

Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan