Nieuws:

Nu in MSM 249 REPORTAGE: Alles wat u moet weten over de 10de Grote Modelspoor Expo * Spur Z weekend in Altenbeken * RAMMA 2024

Hoofdmenu

ESU LokPilot V4 programmeren met LokProgrammer

Gestart door ceuleer, 13 juni 2014, 21:00:21 PM

ceuleer

Ik heb een LokPilot V4 gekocht, nu zou ik de decoder willen inbouwen in een locomotief die in dubbeltractie met een zelfde model(ander nummer) zou moeten rijden, één probleem, de loc zou vertraagd moeten vertrekken omdat de andere loc een sounddecoder heeft, en dus niet onmiddellijk vertrekt maar pas wanneer de motor in toeren gaat, dus enkele seconden later vertrekt.
Ik heb een lokprogrammer om de decoder te programmeren, maar zo op het eerste zicht vind ik niet hoe de snelheid van de lokpilot synchroon met loksound kan zetten.
Heeft iemand dit ooit al geprobeerd ?

grz,
Gunter

D_Loc

Ik heb het zelf nooit gebruikt maar ik vermoed dat je de start delay moet instellen (zie plaatje waar dit is te vinden):
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

ceuleer

#2
Bedankt voor de hint Dirk,
ik heb ondertussen op google gezocht achter virtual sound, zo kwam ik terecht bij "Support » FAQ » LokPilot » LokPilot V3.0" met de uitleg voor de instelling.
In function mapping heb ik dan f1 in beide richtingen Virtual drive sound moeten aanvinken, en cv 148 en 151 op waarde 4 moeten zetten.
De starting delay aangevinkt en de tijd op een 3 tal seconden gezet, alles weggeschreven naar de decoder en de loc vertrekt met de ingestelde vertraging.
Morgen de loc eens achter een loc met loksound zetten en wat experimenteren met de starting delay om de snelheid synchroon te zetten.
Voila, probleem weer opgelost dankzij de hint van een forumlid.  ;)

grz,
Gunter

ERVIN

En ik , en mogelijk nog andere collega's , weten dat dan ook weeral.
Ik ga het deze avond ook eens proberen.  ;)

D_Loc

Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

ceuleer

#5
.

ERVIN

Goed om te weten dat het dus wel degelijk gaat om een loc met sound en ééntje zonder sound samen te laten rijden , moet ik dus ook nog eens proberen , maar nog niet echt de tijd voor gehad.  :(

Toch bedankt voor het filmpje Gunter. ;)

ceuleer

#7
.

SuSke

Die linkse is toch iets vroeger weg wanneer er met sound wordt gereden :)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

ceuleer

Ja Suske, er zit soms nog wel verschil in het vertrek, de ene keer iets sneller, de andere keer iets trager, dan weer gelijk. Ik denk dat de vertraging nu ongeveer op 7 seconden staat geprogrameerd op de lokpilot.
Maar als je de vertraging niet instelt, dan is de ene loc al vele seconden aan het trekken of duwen aan de andere loc, nu is het verschil bij traag vertrek te verwaarlozen.
Ik heb gemerkt wanneer ik de test deed met 2 dezelfde locomotieven met beide dezelfde loksound decoder dat er soms ook een klein beetje verschil is in vertrek.

Grz,
Gunter

Rangeerduivel

Gunter,

Dat heb ik ook ondervonden,zelfs met 2 identiek afgestelde sound-decoders.(Mehano HLR77)
De reactie van een loc op het vertrekbevel is variabel,de ene keer vertrekt de ene loc eerst,de andere keer de andere eerst en vice-versa.
Daardoor zal je de loc's nooit gelijk kunnen stemmen met de CV's,alleen maar benaderen.
Hoe dat komt weet ik niet,maar het verschil is inderdaad te verwaarlozen.
Erger wordt het als één der loc's een fractie zonder stroom valt,dan moet het motorgeluid terug opstarten,terwijl de andere staat voort te duwen.
Nefast voor de bandjes... ::)

;)

krispy

Citaat van: Rangeerduivel op 10 juli 2014, 10:19:17 AM
Gunter,

Erger wordt het als één der loc's een fractie zonder stroom valt,dan moet het motorgeluid terug opstarten,terwijl de andere staat voort te duwen.
Nefast voor de bandjes... ::)

;)

Vanaf ESU V4 is de powerpack daar de ideale oplossing voor ( of zelfs het toevoegen van de condensator met diode zoals in de handleiding beschreven ) , dan heeft men helemaal geen last meer van stilvallen  ;) 8)
Heb hier een paar oudere loks die last hadden van het fenomeen stilvallen en opnieuw vertrekken , had al vanalles geprobeerd maar dankzij de powerpack  of condensator extra plaatsen is het probleem volledig van de baan

Vraag me af of er zoiets niet mogelijk is bij vorige versies , zorgen dat de decoder niet zonder spanning komt te staan , iemand al eens geprobeerd ?
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

ceuleer

Ik had ook al gedacht aan een powerpack, maar ik wist niet dat dat alleen op een V4 werkt.  ???
Dat met die condensator is ook wel interessant. Tussen welke draden wordt die geplaatst ?
Is er veel plaats nodig om een powerpack te kunnen plaatsen, misschien iemand die er een foto van heeft genomen in zijn loc.

PietB

Citaat van: ceuleer op 10 juli 2014, 13:07:49 PM
Ik had ook al gedacht aan een powerpack, maar ik wist niet dat dat alleen op een V4 werkt.  ???
Neen zelfs voor de V3.0 is er een soortgelijke oplossing.
blz. 12 van het manual V3.0

Citaat van: ceuleer op 10 juli 2014, 13:07:49 PM
Dat met die condensator is ook wel interessant.
Ik weet het niet, zou het niet beter zijn de oorzaak op te lossen i.p.v. het symptoom te bestrijden?
De oorzaak is natuurlijk een slechte stroomvoorziening, vuile rails en wielen.
Dat is toch niet zo moeilijk op te lossen, lijkt mij.

grt Piet.

ceuleer

Interessant om te weten Piet.
En ja, eigenlijk heb je gelijk, de rails en die wielen proper maken, en je hebt geen powerpack nodig, behalve voor op sommige wissels, dat kan soms toch stroomproblemen geven, of je moet weer extra stroomdraden gaan solderen aan de rails op de wissels.
ESU heeft de powerpack toch standaard in hun loco's zitten, dus het zal wel een goede oplossing zijn.