verweergeëxperimenteer

Gestart door PeterVG, 12 juni 2014, 09:38:58 AM

PeterVG

Een houten goederenwagen van Piko



Stap 1: De verwering van de flanken.
Een mensel van 4 Vallejo kleuren werd met behulp van wassing en drybrushing aangebracht met een plat drybrush penseel. Het mensel bestond uit 4 gelijke delen van Vallejo 155 light grey, 104 stone grey, 009 beige en 143 flat earth. Een mooi mengsel voor verweerd hout. Acrylverf heeft als eigenschap snel te drogen. In dit geval een nadeel omdat de verwerktijd zeer kort is. De kop van de wagen verven gaat net. Plekken waar de verf te dik was aangebracht werden na lichte droging met een wattenstaaf horizontaal afgewreven. Een deel van de verf verdween maar nog niet voldoende. Daarom nam ik een plat borsteltje met verkanshaar en ging krachtig horizontaal met de punt van de haren tegen de richting in schuren. Zo ontstonden nerven in het hout.



Stap 2: de zijwanden
Aangezien het acrylmengsel waarmee we de koppen van deze wagen verfden niet geschikt is om in 1 beweging de flanken te behandelen werd een alternatief gezocht. De droogtijd van de verf is immers te kort om comfortabel alle details op de grotere flank te kunnen verven. Daarom werd een vertrager in het 4 kleurig acrylmengsel gemengd. Vallejo heeft een vertrager in het gamma. Ikzelf had enkel een vertrager uit de artistieke verfwinkel ter beschikking. Deze voldoet prima. Via drybrushing werd de kleur van verweerd hout aangebracht. Het is best niet in één laag naar het eindresultaat te willen werken. Beter is in meerdere dunne lagen te werken. Het eindresultaat is dan beter controleerbaar. Door de vertrager kon hetzelfde verfmengsel gebruikt worden om de 2 flanken van de wagen in meerdere lagen te verven. Eerst enkele planken die een zware vervuiling kregen. Als deze enigsinds gedroogd waren werd gestart met een dunne drybrushing van de andere planken in meerdere lagen. Alles bij mekaar een uurtje werk wat dankzij de vertrager lukte met één mengsel.  Het B-logo werd voor de verfwerken mechanisch verweerd door met een scherp mes de gele opdruk hier en daar wat af te schrapen. Na droging werden ongewenste verfstippels op de stalen draagbalken van de wagon verwijderd met airbrushcleaner.



Het eindresultaat is bemoedigend maar geen hoogvlieger.

Uiteindelijk bleek de toegepaste vertragingsharder in de voorgaande verfbehandeling een struikelblok. Tijdens het inwassen van de voegen tussen de planken bleek dat de zwarte wassing overal ging zetten behalve in de diepte van de plankvoegen. De kopwanden werden geverfd zonder vertrager en daar deed de wassing perfect wat verlangd werd. De plankvoegen steken hier mooi zwart af terwijl dit op de zijwanden van de wagen minder het geval is. Extra wassings om toch kleur te krijgen tussen de planken bleken alleen maar donkerdere planken op te leveren. Wanneer ik in de toekomst nog vertrager gebruik zal ik een tussenlaag met satijnvernis moeten aanbrengen met de airbrush. Dit in de hoop dat wassings dan weer goed vloeien.

Het chassis van de wagen kreeg een behandling met Mig productions pigment moeder. De poeders werden naar behoefte gemengd met pigment fixer en dan met een penseeltje aangebracht. Uit de doos stoomlocverweerverf van Vallejo werd gebruikt gemaakt van roestkleurige verf. Hier en daar werden wat roestige accenten via drybrush aangebracht. Staalkleur uit dezelfde doos werd op wieltjes van de roldeur en  handgrepen meer algemeen gedrybrusht. De aspotten en buffers kregen een behandeling met olie en vet zwart eveneens een Vallejo acrylverf.

Stieven76

Moest ik hier al durven aan beginnen en dit resultaat halen zou ik al heel tevreden zijn  ;D
Ik vind het best geslaagd!

PeterVG

Roco bollenwagen



Helaas is mijn fototoestel niet in staat om de fijne nuances in witte kleurvlakken weer te geven. Jammer want daardoor komt deze verweerde NS kalkwagen niet tot zijn recht.

Dit verweerexperiment werd gestart met een rondje airbrush. Je zou het niet verwachten als je de overheersende kleur van deze wagen ziet. Maar aan dit airbrush avontuur heb ik een bruin geverfde broek overgehouden. De eerste stap bestond erin het chassis en de onderzijde van de bollen lichtbruin te spuiten. Daarbij heb ik moeten vaststellen dat de verfpotjes van Pro-color niet de meest stabiele zijn. Onhandig als ik ben gooide ik het flesje ontstopt op mijn schoot met alle gevolgen vandien. Meteen had ik bruine benen zonder te zonnen.
Daarna werd wit gespoten van bovenaf naar onderen. De bruine en de witte kleur werden sterk verdund gespoten. De bollen witter naar boven toe. Het bekomen resultaat was best goed.

Een echte kalkwagen heeft her en der aanbakkingen met kalkblokken. Die heb ik geïmiteerd via drybrushen. Daarvoor gebruikte ik een mengsel van Vallejo wit en kalkwit. De kleur kalkwit van Vallejo vond ik nogal geelgrijs vandaar dat ik voor versere kalkplekken meer wit mengde. Van Mig productions wilde ik het potje acrylic resin uittesten. Het lijkt op zalf.  Je kan er modder mee maken, dus ook kalkaanzetting. De Resin werd gemengd met gips en pigmentpoeder. Her en der op het chassis bracht ik het mengsel aan in hoekjes en op balken. Even laten drogen en de kalkbrokken waren klaar.

De bollen verweren was een uitdaging. Op de onderzijde werd het verfmengsel dun aangebracht met wattenstaafjes. Al drybrushend aangestippen om regenstrepen te bekomen. Het verfmengsel dat ik hierbij gebruikte werd gemengd uit Vallego wit en kalkwit aangelengd met vertrager om comfortabel te kunnen werken. Deze techniek viel mee en was goed doseerbaar. De top van de bollen werd bestreken met het voorheen beschreen kalkmengsel aangemaakt met acrylic resin. Daarna werd nogmaals een Vallejo witmengsel met vertrager gemaakt om de overgang tussen witte top en witte regenstrepen te laten samenvloeien. Deze zone werd vrij ruw aangebracht door te drybrushen met een ruw varkensharen penseel.
Als laatste restte enkel de gedemonteerde wagen terug samen te stellen.

Gerolf

Knap gedaan en prima verteld, Peter  8)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

Mooi resultaat !
Bedankt voor de uitleg.  Zo kunnen we ook eens aan de slag  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

marc goovaerts

Heel mooie en duidelijke uitleg. Dankuwel !

Bij dit soort 'cracks' zouden ze eigenlijk permanent een YouTube-cameraman moeten zetten...

doomslu

Citaat van: marc goovaerts op 12 juni 2014, 12:09:26 PM

Bij dit soort 'cracks' zouden ze eigenlijk permanent een YouTube-cameraman moeten zetten...
Vooral het moment dat hij zijn potje verf over de broek gooit!  ;D
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Herwig

aantrekkelijk verweerde Piko-G10:  die aangebrachte lichte tint, heb je die misschien van op een 1/1-voorbeeldfoto ? Werden er lichtkleurige stoffige produkten (in jute zakken) vervoerd met deze goederen wagens ?  (of was het overgewaaid Sahara-zand ?)


PeterVG

Ha Ha, inderdaad liever geen camera boven mijn werktafel. Jullie zouden te hard lachen;-)
Het effect dat ik met de G10 van Piko wilde bereiken was dit van houten planken waar de verf zo verweerd is dat de houten structuur weer verschijnt. Dus niet dat een stoffig product vervoerd werd. Of dit realistisch is voor de NMBS in de jaren 50 weet ik niet. Helaas zijn er bijna geen kleurfotos te vinden van deze wagens uit het midden van de vorige eeuw. Voor mij die deze periode nooit meegemaakt heeft is het improviseren. Maar ik vermoed dat de realiteit zulke voorbeelden gekend heeft.

bollen neus

peter, bij vervuilen van materiaal moet je maar "één" ding onthouden, zie jij het mooi en ben je tevreden dan is dit het voornaamste, wat anderen nu nog allemaal schrijven of ervan denken heeft geen enkel belang meer, zo simpel is kan het leven dus zijn, meer is minder.
Den Eric.

GVL

Mooi gedaan, Peter.
Persoonlijk zou ik het roest op het chassis van de G10 iets minder sterk benadrukken (minder oranje en meer bruin), zeker als het over een wagon gaat die regelmatig gebruikt wordt.  Maar misschien wordt het contrast door de foto versterkt?   
Maar, zoals Eric terecht opmerkt, het is jouw wagen uiteraard.
Groeten.

Herwig

Inderdaad erg weinig nuttige 1/1-kleurfoto's van goederenwagens tijdperk III.  Evenmin in recent, fraai Nicolas-fotoboek "Jaren Vijftig", want bijna allemaal rijtuigen.

'k Heb sommige van m'n Piko G1O's (en aanverwante),  met oker- en beige geraspte pastelkrijtjes verweerd, aan de hand van Britse lectuur over  "weathering".
Die lichtere kleuren op de beplanking van gesloten wagens, had dan iets te maken met het vervoer van stoffige, poederige zaken in zakken, bijvoorbeeld meststoffen. 'k Veronderstel dat steeds dezelfde goederenwagens werden hergebruikt voor deze meststoffen, zodat ze na jaren ook aan de buitenzijde lichter van tint werden ....?

Herwig

Heb even op G..gle gezocht naar bruikbare voorbeeldfoto's:    "oude goederenwagens NMBS" ,   "antieke goederenwagens NMBS jaren vijftig", ....
Je komt steeds terecht op tweedehandsverkoop van Märklin e.a.-wagonnetjes.
Iemand 'n beter idee/zoekterm voor interessante (kleur-)foto's van 1/1-goederenwagens NMBS ?

PeterVG

Herwig,
Neen helaas niet.
Zelf heb ik ook zitten zoeken maar zonder een goed resultaat.
Voorlopig behelp ik mij met fotoboeken over de NMBS stoomtijd. Daar kan je enkele kleuropnames in vinden met in de achtergrond enkele goederenwagens.

PeterVG




De Lessenaarswagen Lklp van Goovermodels is een leuk wagentje om op te smukken. Echt verweren was bij dit project niet nodig. Het uitgebeelde tijdperk op mijn modelbaan ligt rond 1957. Wagens in bruine kleurstelling hadden toen nog maar net de oude groene huisstijl ingeruild. Bruine wagens kan ik bijgevolg nooit een afgeleefde indruk geven.

De werken rond deze Goover concentreerden zich bijgevolg vooral op het naar voor brengen van de vele ongeschilderde houtpartijen. Aangezien deze bij de renovatie van de wagon eveneens een beurt gehad zullen hebben hoefde ik hier geen zwaar verweerd hout uit te beelden. De eerste stap was het verven van de planken die de wagonvloer uitbeelden. De verf tussen de plankkieren werd met de rug van een mes verwijderd nog voor deze uitgehard was.



De vloerplaat nadat het schilderen afgelopen is.



Ook de schragen van de lessenaarswagen werden herschilderd. Of de kleuren waarheidsgetrouw zijn weet ik niet. Door de staalpartijen zwart te schilderen ontstaat er contrast in de wagen wat ik optisch mooier vind overkomen.



Klaar om een lading te ontvangen.