Nieuws:

Nu in MSM 249 SAMENSTELLING: De EN224/225 Donauwalzer 1993-2002

Hoofdmenu

Ballast verwijderen

Gestart door n/a, 03 april 2006, 18:54:28 PM

n/a

Hallo,

In vorig item mijn eerste pogingen tot balasten laten zien.

Zie foto hieronder

ysbeer

#1
O[:0]

n/a

#2
citaat:
Geplaatst door Locorail





Heb echter de nodige (rechtvaardige) kritiek gekregen.
Ga nu alles weer proberen te verwijderen.
Heb van Wim (ysbeer) al de raad gekregen om dit met water te doen.
Sporen zijn genageld,maar ook vastgeraakt in kleefstof = verdunde houtlijm.En dit valt niet mee.
Hebben jullie nog andere tips om al mijn balast te verwijderen zonder de sporen te beschadigen.
En tevens zou ik mijn rails wat hoger willen leggen,dus meer het echte bermzicht.
Spoorse groetjes
Locorail

P.S.  DE GEBRUIKTE BALAST IS VAN BUSCH  NR 2127 ZOU VOOR N SPOOR ZIJN

n/a

#3
citaat:
Geplaatst door ysbeer

O[:0]




[?][?][?][?][?][?][?]

ysbeer

#4
Valt waarschijnlijk best mee,dat plastic van de dwarsligggers lijmt met niks ,dus daar zit het niet aanvast.
Het hout tja dat pakwel,maar de steenjes weer niet zo.
Dus ik denk([:(!])het valt wel mee.
Niet te veel water hoor.

Ligt er geen kurk bedje onder???
Voor mooie zijkant 4 a 5mm kurk met schuine kant ideaal.
Rubber kan ook,Schuim rubber vind ik link omdat het na verloop van tijd verpulverd
Ik zou die busch ballast niet meer gebruiken,is echt niet mooi.
Koop Woodland of heel luxe ASOA
wim

n/a

#5
citaat:
Geplaatst door ysbeer

Valt waarschijnlijk best mee,dat plastic van de dwarsligggers lijmt met niks ,dus daar zit het niet aanvast.
Het hout tja dat pakwel,maar de steenjes weer niet zo.
Dus ik denk([:(!])het valt wel mee.
Niet te veel water hoor.

Ligt er geen kurk bedje onder???
Voor mooie zijkant 4 a 5mm kurk met schuine kant ideaal.
Rubber kan ook,Schuim rubber vind ik link omdat het na verloop van tijd verpulverd
Ik zou die busch ballast niet meer gebruiken,is echt niet mooi.

Ja Wim er ligt een kurkbed van 3mm onder,krijg dit er akl helemaal niet af.
We blijven proberen.
Yves
Koop Woodland of heel luxe ASOA
wim


n/a

#6
citaat:
Geplaatst door Locorail

CiteerGeplaatst door ysbeer

Valt waarschijnlijk best mee,dat plastic van de dwarsligggers lijmt met niks ,dus daar zit het niet aanvast.
Het hout tja dat pakwel,maar de steenjes weer niet zo.
Dus ik denk([:(!])het valt wel mee.
Niet te veel water hoor.

Ligt er geen kurk bedje onder???
Voor mooie zijkant 4 a 5mm kurk met schuine kant ideaal.
Rubber kan ook,Schuim rubber vind ik link omdat het na verloop van tijd verpulverd
Ik zou die busch ballast niet meer gebruiken,is echt niet mooi.
Koop Woodland of heel luxe ASOA
wim



Hoy Wim,

Er ligt een kurkbed onder 3mm , maar dit gaat er helemaal niet meer af.
We zullen dus het ballast grondig met sproier bespuiten en afwachten.
Groetjes
Yves


Koen

#7
Hoi Locorail,

Ik heb hetzelfde probleem gehad. Met water lukte het niet meer. Er bestaan twee soorten houtlijm nl. water resistant en de klassieke houtlijm en ik maakte natuurlijk gebruik van de eerste reeks. Gevolg niet meer los te weken.
Ik heb overwogen om alles te demonteren maar dit leek mij te drastisch. Dus heb ik met een houtbijtel alles naast de sporen voorzichtig weg gekapt en nadien opnieuw de goede ballast aangebracht. Tussen de sporen is dit natuurlijk niet mogelijk maar dit heb ik zo veel mogelijk proberen te camoufleren door gebruik te maken van verf. Het resultaat kan je zien onder het draadje "algemeen".
Nooit te oud om te leren

ERVIN

#8
Ik heb de ballastlijm van ER-decor gebruikt,als er dan iets mis loopt dan hoef je maar gewoon met een spatel onder je ballast te steken en dan komt hij vanzelf los.

janjozef

#9
Ergens in deze draadjes had ik al gezegd dat het grote voordeel van houtlijm is dat je hem gewoon kunt losweken wat hier nogmaals bewezen wordt. Het kan nadelen en veel nadelen hebben maar het is de enige lijm die volledig kan opgelost worden in water. laatst nog twee wissels van de O-baan vernieuwd, losgeweekt met water en van de omliggende rails of van het railbed niets kapot. voor mij blijft houtlijm het enige goede

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

ysbeer

#10
Ik ben dat niet met je eens.
Eerstens is ook latex best los te krijgen,waarschijnlijk nog beter dan houtlijm,omdat het nu ook werkelijk nergens an hecht.
Wat ervin ook al zegt met enig gevoel wrik je het zo los ,ook van hout en kurk.
Trowens los maken doe je maar een keer,die enorme lawaai overdracht is er voer 10 jaar nog altijd.

Latex lijm mijn ideaal[:D]
Moet je eens horen hoe mooi een lok geruisloos over min rails rijdt.
wim

n/a

#11
Hallo,

Is ballastlijm van E.R. Decor en latex lijm het zelfde van structuur.
En waar haal je die latex lijm ?

Spoorse Groetjes
Yves (Locorail)

Gerolf

#12
latexlijm = gewone gietrubber, verdund zoals houtlijm.
"matte medium" is ook een goed alternatief
Latex: verkrijgbaar bij hobbywinkels, vosschemie, ...
Matte medium: verkrijgbaar bij "artistieke" winkels, zoals Academia, Schleiper, ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

janjozef

#13
Als latex nergen aan hecht dan vraag ik mij af hoeveel ballast er na 5 jaar nog op uw baan ligt. Ten tweede de nageltjes in uw sporen moet ge dan zeker laten steken want uw latex houd uw sporen niet op zijn plaats, uw spoor zal er dan na een aantal jaren mooi uitzien. Voor mij is latex een produkt dan achterhaald is. zelfs mallen worden er niet meer uit gemaakt, daarvoor bestaan ook veel betere produkten. Met matte medium heb ik nog nooit gewerkt en ken ik niet.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

hobbyist

#14
Ik heb ooit gebruik van behangerslijm om de scenerie en gravel vast te lijmen. Deze is altijd met water los te krijgen. Enig nadeel. Duurt veel langer eer het volledig is uitgehard.