Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

echt water gebruiken in kanaal

Gestart door mnieuwlaet, 04 juni 2014, 20:23:32 PM

mnieuwlaet

echt water gebruiken in mijn kanaal is de bedoeling van deze vraag. de bak gewoon dichten met rubberverf of epdm... maar dan komt het.  Hoe afwerken, rubber schilderen is nogal moeilijk. Begroeiing inplanten half in water...

Zijn er mensen met ervaringen of lumineuze ideëen?

PeterC

Bij mij komt dan direct een vraag: wat met algen?  Stilstaand water?  Eergisteren bij een cache peau (schoon Nederlands) eens het plastieken bloempotje van een plant uitgehaald en dat stond vol bedorven water. Surströmming had er niets aan...  :o

Volgens mij niet te doen...


Groetjes, Peter


mnieuwlaet

Daar had ik ook al aan gedacht, zou een pompje steken voor de circulatie. Het water komt er terug in door een rioolbuis...

Dirky

Dat hebben wellicht al honderden vóór jou geprobeerd en bij mijn weten is er niet iemand echt tevreden mee geweest. 1/1 water in een 1/87ste omgeving is gewoon nog veel "onnatuurlijker" dan stilstaand imitatiewater. Opgaande waterranden door de adhesie, verdampen met vuile randen tot gevolg, geen kleine waterrimpels mogelijk...

m.a.w. ik zou het niet doen  ;)

mnieuwlaet

nochtans ben ik zondag tijdens mijn passage in Hamburg op bezoek geweest in Miniatur wonderland. Daar is de Laatste ruimte Scandinavië met echt water uitgevoerd...
Hoe lossen zij die problemen op? Of beter gezegd hoe hebben zij dat gemaakt?


dani

Je moet ook kijken naar het totale volume en het circuleren van het water
MiWuLa heeft een flink "bakje" water
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

ToThePoint

En personeel om het te onderhouden als er kalkafzetting is BV. Of ge zou osmose water kunnen gebruiken. Maar ja da vervuilt ook na verloop van tijd.
Het ontstaan van algen is het gevolg van opgeloste voedingsstoffen en geen andere planten die dat verbruiken.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Paulogic

Een scheutje javel in het water en geen last van algen hoor. Trukje bij kleine fonteintjes.

Vroeger bestond speelgoed met modulaire kanaaltjes en bootjes... misschien zo iets inplanten?
mvg,
Paul(ogic)

Huugooke

Zomaar een bedenking: eigenlijk moet het water ook op schaal worden gebracht. Ik bedoel dat de vloeistof "dikker" moet zijn dan water.
Ergens moet toch een inerte, onschadelijke, traag vloeiende vloeistof bestaan, die op schaal natuurlijk overkomt?

SuSke

Citaat van: Huugooke op 05 juni 2014, 12:35:08 PM
Zomaar een bedenking: eigenlijk moet het water ook op schaal worden gebracht. Ik bedoel dat de vloeistof "dikker" moet zijn dan water.
Ergens moet toch een inerte, onschadelijke, traag vloeiende vloeistof bestaan, die op schaal natuurlijk overkomt?

Glycerine ?? ??
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Doornroosje

Of je kan spelen met de oppervlaktespanning van het water aan te passen. Met genoeg chemisch spul erin ga je ook geen problemen meer hebben met algen. Ik denk dan bijvoorbeeld aan het spul dat ze in watergekoelde pc's toevoegen aan hun koelwater.

dani

hmm, een fluo gele vijver op de baan
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Peter

Een goede raad: doe het niet.
Het water wordt al snel vuil (stof in de lucht)
Gaat stinken door algengroei, ondanks de vele hulpmiddelen (denk maar hoeveel werk je met een aquarium hebt)
Water verdampt vrij snel, zeker in de zomermaanden., waardoor de luchtvochtigheid in die ruimte stijgt.
Niet te vergelijken met Wunderland die een hele instalatie gebruiken+ veel onderhoud door een of meerdere personeelsleden.

Met vriendelijke groeten
Peter

Kautenbach

hoi Maarten,

Waarom wil je echt water in je kanaal, dat staat toch stil? heb je er een speciale bedoeling mee?