Nieuws:

Nu in MSM 246 BAAN: De Fränkische Höllentalbahn in spoor Nul * MINI-BAAN: Atelier Wagons * DIORAMA: De Geuzendreef

Hoofdmenu

Piko Reeks 28 ( 2802) dummy

Gestart door ERVIN, 02 juni 2014, 15:29:34 PM

ERVIN

Ik moet  B_Modelbouw gelijk geven , ik heb net uitvoerige tests gedaan met twee Piko's die altijd in tractie rijden , beide dus gemotoriseerd , en zelfs op de wisselstraten en bochten blijven de rijtuigen mooi op de rails , dus vandaag mijn 2802 terug voorzien van zijn cardannen en opnieuw testen. ;)

eve

Opdat er geen misverstanden ontstaan : om een lok dummy te maken is het onvoldoende om de cardans te verwijderen. Het wormwiel waarop de cardans aansluiten moet er ook uit, of de lok bolt voor geen meter : dat zit vast. Als je dus het aandrijfdraaistel moet openen kan je beter, zoals reeds gezegd, de tandwielen voor de drijfassen verwijderen.

Erik

Rangeerduivel

Citaat van: knibbelknabbel op 04 juni 2014, 15:05:20 PM
Ik denk persoonlijk dat digitaal een treinschakeling wel mogelijk is, met daartussen een stam wagons. Let alleen dat je twee locs van dezelfde fabrikant (al geen probleem  ;D ) en twee identieke locdecoders, waarvan alle CV's hetzelfde staan, hebt. Goeie stevige koppelingen met weinig speling in trekken/duwen, en alles komt goed! 8)

Ik heb je filmpje nog niet kunnen zien, want de site laadt traag...

Niet alleen de CV's zijn van belang,
zelfs als je een loc met veel rijuren hebt,en je kombineert hem met een splinternieuwe,kunnen ze alle twee een (weliswaar licht)verschillend rijgedrag vertonen al geef je de CV's beiden dezelfde waarde.

;)

reeves

Eumh, de cv's moeten niet dezelfde zijn, iedere motor is anders en reageert anders, heb zelf een dubbeltractie 52'ers waarvan de cv's op het rijgedrag zijn afgesteld, ik had ze eerst hetzelfde geprogrammeerd wat serieus trek en duw werk tot gevolg had........... ;D

Een begin voor af te regelen kan je doen door:
Cv 5 op 255 zetten
CV 6 naar keuze, of curve. Nu van deze 2 cv's afblijven.

Nu de snelheid met CV53 regelen, en op elkaar afstellen, je kan ze, om het jezelf gemakkelijk te maken, hetzelfde adres geven om af te regelen, als je ze dan beide op een apart spoor zet naast elkaar, kan je ze perfect afregelen, na het afregelen kan je ze terug ieder een eigen adres geven

knibbelknabbel

Mja, ik heb enkel ervaring met een treinschakeling van 3 77'ers van Mehano. En ze zijn omtrent dezelfde tijd gekocht en allen voorzien van dezelfde decoder. Tussen de locs zitten de kortkoppelingen van Roco.

Je kan het inderdaad best doen met de ervaring in het rijgedrag van de locs. Dat is de logica zelve...

Rangeerduivel

Citaat van: knibbelknabbel op 04 juni 2014, 20:01:57 PM
Mja, ik heb enkel ervaring met een treinschakeling van 3 77'ers van Mehano. En ze zijn omtrent dezelfde tijd gekocht en allen voorzien van dezelfde decoder. Tussen de locs zitten de kortkoppelingen van Roco.

Je kan het inderdaad best doen met de ervaring in het rijgedrag van de locs. Dat is de logica zelve...

Bij mij zijn het 2  77'ers met sound,die zijn neus aan neus gekoppeld (dus éne rijdt achteruit),met ertussen een dummy van een verongelukte 77,en dat valt zeer goed mee,
Enig probleem;
Op het puntstuk van mijn (verdomde) Pikowissels durft er al eens ééntje een fractie van een seconde zonder stroom te vallen,en dan moet de (sound)motor terug opstarten vooraleer die weer vertrekt terwijl de andere ondertussen rustig verder staat te duwen... >:(

;)


Metpetergaathetbeter

Citaat van: Rangeerduivel op 05 juni 2014, 10:25:12 AM
een fractie van een seconde zonder stroom te vallen,en dan moet de motor terug opstarten

net je (liefdes)leven ;D en nu werken gaan (ik toch) !

Groeten Peter ;)

eve

Citaat van: Rangeerduivel op 05 juni 2014, 10:25:12 AM
Citaat van: knibbelknabbel op 04 juni 2014, 20:01:57 PM
Mja, ik heb enkel ervaring met een treinschakeling van 3 77'ers van Mehano. En ze zijn omtrent dezelfde tijd gekocht en allen voorzien van dezelfde decoder. Tussen de locs zitten de kortkoppelingen van Roco.

Je kan het inderdaad best doen met de ervaring in het rijgedrag van de locs. Dat is de logica zelve...

Bij mij zijn het 2  77'ers met sound,die zijn neus aan neus gekoppeld (dus éne rijdt achteruit),met ertussen een dummy van een verongelukte 77,en dat valt zeer goed mee,
Enig probleem;
Op het puntstuk van mijn (verdomde) Pikowissels durft er al eens ééntje een fractie van een seconde zonder stroom te vallen,en dan moet de (sound)motor terug opstarten vooraleer die weer vertrekt terwijl de andere ondertussen rustig verder staat te duwen... >:(

;)

...gebruik stroomgeleidende koppelingen tussen de 3 loks.

Erik

SuSke

of zorg voor een fatsoenlijke polarisatie van het puntstuk  ;)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

OlivierV

Citaat van: Rangeerduivel op 05 juni 2014, 10:25:12 AM
Citaat van: knibbelknabbel op 04 juni 2014, 20:01:57 PM
Mja, ik heb enkel ervaring met een treinschakeling van 3 77'ers van Mehano. En ze zijn omtrent dezelfde tijd gekocht en allen voorzien van dezelfde decoder. Tussen de locs zitten de kortkoppelingen van Roco.

Je kan het inderdaad best doen met de ervaring in het rijgedrag van de locs. Dat is de logica zelve...

Bij mij zijn het 2  77'ers met sound,die zijn neus aan neus gekoppeld (dus éne rijdt achteruit),met ertussen een dummy van een verongelukte 77,en dat valt zeer goed mee,
Enig probleem;
Op het puntstuk van mijn (verdomde) Pikowissels durft er al eens ééntje een fractie van een seconde zonder stroom te vallen,en dan moet de (sound)motor terug opstarten vooraleer die weer vertrekt terwijl de andere ondertussen rustig verder staat te duwen... >:(

;)

Misschien toch eens overwegen om je treinkamer te voorzien van een nieuwe baan? :D

Let maar niet op de woorden die deze onverlaat uitkraamt, grijze kar is nog zo'n uitspraak van deze heer.

Groet,
Olivier de onverlaat.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

doomslu

Citaat van: SuSke op 05 juni 2014, 10:47:35 AM
of zorg voor een fatsoenlijke polarisatie van het puntstuk  ;)
Piko A-spoor heeft plastieken puntstukken. Polariseren hoeft dan niet.
Als je goede stroomafname hebt op alles wielen zijn die 2 cm geen probleem om te overbruggen...
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

eve

Citaat van: doomslu op 05 juni 2014, 16:43:54 PM
Piko A-spoor heeft plastieken puntstukken. Polariseren hoeft dan niet.
Als je goede stroomafname hebt op alles wielen zijn die 2 cm geen probleem om te overbruggen...

Dat is dan ook het grootste nadeel van Piko-A spoor. Polariseren KAN niet.
Een goede stroomafname is natuurlijk een eerste vereiste. Maar in dit wereldje is er niets ideaal. Zeker niet als ALLE wielen maar met 4 zijn...
En voor het puntstuk ligt dan nog een wisseltong die stroom krijgt via een bewegend klemstukje of draaipunt : dat stopt vroeg of laat ook wel met doorgeven van de noodzakelijke stroom.

Dus ik geef Suske 100% gelijk : zorg voor een goede, betrouwbare stroomtoevoer. Twee cm "open" laten is een te mijden praktijk.

Erik

Rangeerduivel

Citaat van: eve op 05 juni 2014, 20:19:00 PM
Citaat van: doomslu op 05 juni 2014, 16:43:54 PM
Piko A-spoor heeft plastieken puntstukken. Polariseren hoeft dan niet.
Als je goede stroomafname hebt op alles wielen zijn die 2 cm geen probleem om te overbruggen...

Dat is dan ook het grootste nadeel van Piko-A spoor. Polariseren KAN niet.
Een goede stroomafname is natuurlijk een eerste vereiste. Maar in dit wereldje is er niets ideaal. Zeker niet als ALLE wielen maar met 4 zijn...
En voor het puntstuk ligt dan nog een wisseltong die stroom krijgt via een bewegend klemstukje of draaipunt : dat stopt vroeg of laat ook wel met doorgeven van de noodzakelijke stroom.

Dus ik geef Suske 100% gelijk : zorg voor een goede, betrouwbare stroomtoevoer. Twee cm "open" laten is een te mijden praktijk.

Erik

Hier kan ik mij volledig in vinden,
+ daarbij nog het bijkomend (PIKO)probleem dat na een tijdje de isolatielaag op het puntstuk afslijt en de wielen van sommige loc's dan kortsluiting geven bij zeer traag rijden!
Ik heb dit probleem reeds eerder aangehaald in vorige draadjes.

;)