Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Piko Reeks 28 ( 2802) dummy

Gestart door ERVIN, 02 juni 2014, 15:29:34 PM

ERVIN

Mijn huis-mecanieker heeft mijn 2802 van Piko omgebouwd tot een dummy , bedoeling is dat de 2813 en de 2802 de Fyra Hispeed gaan trekken , met aan beide kanten van de stam een loc , hiervoor diende de 2813 een pak zwaarder gemaakt te worden waardoor zijn trekkracht plots enorm bleek te zijn , we hebben hier testen gedaan met de 2813 -  7 M6 rijtuigen- 4 I11 rijtuigen en de 2802 aan de andere kant van deze stam en dan vertrekken op een helling , de 2813 had daar geen enkel probleem mee.

Dus kan hij makkelijk de 7 Hispeed rijtuigen en de 2802 trekken.

Hieronder een filmpje van een stam I11 rijtuigen met beide locs , de 2813 neemt de tractie op zich , ook al duwend gaat hier alles prima.
Filmpje is van niet al te beste kwaliteit.  :-[


reeves

Hallo Ervin,

De lok zwaarder maken , heb je dat met lood gedaan? Of heb je een andere manier, heb hier een ls 150 reeks met een stam inox rijtuigen en op een bepaalde plaats in een blok slippen de wielen door, zou deze ook willen verzwaren daarmee m'n vraag, ook las ik dat door zwaarder te maken de lok 28 enorme trekkracht kreeg, dat zoek ik dus ook

Groeten Tom

ERVIN

Yep , de loc is zwaarder gemaakt d.m.v. lood. Het is echt bewonderingswaardig hoeveel " power" hij nu heeft!!

reeves

Tnx for the tip! Morgen ff langs de bandencentrale

Break302

Nu de sluitlichten nog apart schakelbaar maken en het totaal is nog mooier !

Jos

dani

Citaat van: reeves op 02 juni 2014, 19:32:23 PM
Tnx for the tip! Morgen ff langs de bandencentrale

of langs de vis-shop.   Daar hebben ze bolletjes lood in hele fijne afmetingen, kan je lekker per gram of tiende van een gram "doseren"...
Ik heb al enkele keren "vissersloodjes" gebruikt vroeger, dat werkt fijn.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

eve

Ik weet met zekerheid dat in de Piko 2813 bladlood 1 mm gebruikt is.

Erik

dani

Fijn om te weten. Kan je nog makkelijk op maat maken
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

SuSke

Top, heb zo nog een rolletje liggen :)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

B_Modelbouw

Waarom een dummy-loc. maken als je digitaal perfect in tractie kunt rijden ??? ...

Zo rijdt vandaag de HiSpeed met de 2813 en de 2802 en
morgen rijdt de 2802 de Benelux en de 2813 wat goederen.

Zelf heb ik ook twee Piko traxx'en voor en achter zeven rijtuigen rijden zonder enig probleem,
afregelen en ijken van beide locs en klaar is kees, zonder ervoor een loc te slopen.

Verzwaren van locs kan inderdaad nooit kwaad ...
Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


ERVIN

Hier rijden meerdere Piko's in tractie , maar dan beide locs achter mekaar , ik zal het eens testen met twee locs waarvan beide tractie geven.
Ik had er eigenlijk nog niet bij stil gestaan dat dit ook mogelijk zou zijn.

En wat betreft dat " slopen" ,  zoveel sloopwerk is er niet aan gedaan hoor. ;)

B_Modelbouw

Slopen ... vermoedelijk enkel de cardankoppeling eruit, en in 't slechte geval de gehele motor.

Maar wel de voedingspunten laten zitten om de lichten sluitseinen aan te sturen.

't Wordt nog eens tijd om wat decoders her aan te sluiten om een mooie lichtwisseling te krijgen.   
Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


eve

Het vermoeden is fout.

Enkel de laatste tandwielen naar de drijfassen in de draaistellen zijn verwijderd om een (veel) lagere rolweerstand te krijgen. De cardans zijn verwijderd omdat er enkele problemen waren om het draaistel terug perfect sluitend in het chassis te krijgen. Deze Piko's zijn zo nauwkeurig op pasmaat gemaakt dat een kleine afwijking voldoende is om "niet goed terug in mekaar te klikken". Dat is ondertussen onder controle. De 2802 kan binnen de 20 minuten terug in een trekkende machine omgevormd worden.

Ook een AUX3 en/of AUX4 schakeling kan voorzien worden zoals gemonteerd op andere 28xx of 29xx van hetzelfde bedrijf Mol-Cargo. Daarmee schakel je de sluitlichten, rood en/ wit uit of aan. Bij deze machine was een functiedecoder voorzien maar de aanwezige ESU-programmer is vrij racistisch : enkel de eigen ESU-fabrikaten kunnen geprogrammeerd worden. Een oude "echte" ESU werd ter plaatse ingeplant en die deed en doet zijn werk zonder de aansluitingen naar de motor.

De oplossingen zijn telkens aangebracht om problemen in stukken op te lossen. Vooreerst de tractie, later het cosmetische.

Enne...alles kan beter.

Het tuningbedrijf.  8) 8) 8)

knibbelknabbel

Ik denk persoonlijk dat digitaal een treinschakeling wel mogelijk is, met daartussen een stam wagons. Let alleen dat je twee locs van dezelfde fabrikant (al geen probleem  ;D ) en twee identieke locdecoders, waarvan alle CV's hetzelfde staan, hebt. Goeie stevige koppelingen met weinig speling in trekken/duwen, en alles komt goed! 8)

Ik heb je filmpje nog niet kunnen zien, want de site laadt traag...

dani

inderdaad heel belangrijk bij een trek-duw combinatie is dat je loks identiek reageren en rijden.   (ijken in een programma als Koploper kan daar veel aan helpen)
Anders ga je ofwel de boel uit de bocht trekken als de duwende lok trager is, ofwel de hele boel uit de rails duwen als de trekkende lok trager is.

Bij een "dubbeltraktie" met 2 trekkende   (of duwende) loks na elkaar heb je daar minder last van maar om de motoren en decoders een lang leven te gunnen is het toch nog aanbevolen om ze mooi op elkaar af te stemmen.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.