Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

wielen kuisen

Gestart door dani, 30 mei 2014, 20:05:33 PM

dani

Ik kwam vandeweek een leuke tip tegen voor het reinigen van wielen van wagonnen.  (op lokomotieven zou ik het niet doen, maar je weet nooit).

Gebruik een klein stukje testspoor, een velletje keukenrol, een wattenstaafje en wat WD-40  (kruipolie).

1) spuit wat kruipolie in een klein potje of schaaltje
2) dop het wattenstaafje er even in
3) breng een druppeltje aan op de wielen
4) leg een stukje keukenrol over je spoorstaven
5) rij even heen en weer met je wagon
6) verschuif het papieren doekje en herhaal stap 4..5

PS: er bestaan ook   WD40  "stiften" daarmee kan je rechtstreeks op de wielen aanstippen.

Ik vraag me wel af of alle materialen van wielen hiertegen bestand zijn, of er geen oliefilm vorming gaat zijn, en wat het effect op de sporen is.  Toch best naderhand even  "na-drogen" denk ik.


even wat foto's :

















VOOR




en NA



en ook deze zijn even onder handen genomen




De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

bruureke

WD: Water displacement, smerende functie gaat het niet hebben maar perfect voor reiniging en weghouden van vuil gedurende langere tijd. Goed gezien!

Rangeerduivel

Wasbenzine heeft een even goede reiniging en is niet vettig,alleen wat sneller werken omdat ze zeer vluchtig is.

;)

dani

Ik heb toch de indruk dat wasbenzine minder afhaalt hoor Rudy
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Michael

Wielen even in de ultrasoon reiniger, schoner krijg je ze niet.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Opa-Bullcat

He das een goed idee, worden ze ook echt goed schoon hier? ervarings deskundige, ik zie net dat zo'n ding 40 euro kost dus dat zijn de kosten ook niet dan.

Hans

dani

een ultrasoonreiniger van "maar" 40 euro daar ga je  niet echt super resultaat mee bereiken.
Ik heb er zo eentje, en het is "netjes" maar kan beter.

Heb wel al gehoord van wasbenzine EN ultrasoonreinigen gecombineerd, en eens getest op wat onderdelen van een brommer-carburator...  'tevreden' maar niet top.

Het grote voordeel van deze werkwijze (die ik beschreef) is dat je niks hoeft te demonteren, want bij het los priemelen van wieltjes durft er hier of daar al wel es wat breken, vooral bij plastic  bogies.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Michael

Alles heeft voor en nadelen!
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154