Nieuws:

Nu in MSM 249 BAAN: Saint-Hilaire * Rügen kustbaan

Hoofdmenu

Info belgisch tramverkeer rond en naar Maastricht.

Gestart door J. Moors, 30 mei 2014, 02:29:17 AM

J. Moors

Ik ben op zoek naar info van de "belgische stoomtram" die van en naar Maastricht hebben gelopen. Ik zou voornamelijk meer willen weten over de soort tram en rijtuigen die gebruikt werden tussen de jaren 1900 tot 1940.
Ik heb wel wat prentkaarten maar daar valt niet goed op te zien welk materieel er werd gebruikt.

Wie weet meer info te vinden hierover?

Groet, J. moors.

conducteur

Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum


J. Moors

Ah.. da's jammer. Ik ben de franse taal niet machtig. Niet uit principe, maar omdat ik de franse taal echt niet goed kan begrijpen.
De andere link is wel enigzins bruikbaar.

Ik zoek nog steeds afbeeldingen van loks en rijtuigen. Elke info hierover is zeer welkom.

Mijn dank voor de reacties zover, ik hoop op meer.

Groet, J. moors.

marc goovaerts

Pas Fabrice naar een boek over West-Vlaanderen verwezen... de buurtspoorwegen komen blijkbaar op.

Van dezelfde auteur: De buurtspoorwegen in de provincie Limburg, door Jos Neyens, uitgegeven door Van In - Lier in 1972.

Er staan een vijftal foto's in van lijnen naar Maastricht, de volledige geschiedenis van alle lijnen,...

Ook vermeldt het boek dat op de lijnen naar Maastricht de stoomocs type 2 en 7 ingezet werden. Type 2 werd er zelfs speciaal voor gebouwd, omwille van de strikte regels die de Ollanders vooropstelden, onder meer inzake de breedte. Ook vermeld: bij het ontstaan van sommige lijnen eistten diezelfde Ollanders dat vanaf de grens de tram maximum maar 10 of 20 lm/u zou rijden !

Ik zou zeggen: op naar de bib !

Havoc

Ben even op zoek gegaan naar "hollandse" info, maar zelfs over de LTM is er bijzonder weinig te vinden. Enkel dat op de lijn Maastricht-Vaals de Garrats van de LTM reden. En dat er op dezelfde lijn een viaduct van 612m lang was.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

J. Moors

Over het LTM gebeuren heb ik het een en ander kunnen vinden, daar ik daar al langer naar zocht. Er zijn een aantal boeken die dit thema voor een groot deel behandelen.
Nu is het zaak om achter het het boek te gaan dat over de belgische buurtspoorwegen in Limburg gaat.

Kris

Hallo,
Eens in het boek " les locomotives a vapeur de la sncv " (mudofer) nagezien , type 4 type 7 stoomloc reden tot in Maastricht , op pag 209 staat een foto van een type 4 stoomloc aan de Tongerenpoort te Maastricht  in 1916

Bij mudofer zijn ook nog al de plannen van de loc's te krijgen , in volume A van de plannen staan de plannen van een type 4 (plannen 2428)

Kris

J. Moors

Dat valt tegen....mupdofer   SNCV-NMVB, Les Autorails de la S.N.C.V.    30 euro
                         mupdofer   SNCV-NMVB, LES LOCOMOTIVES A VAPEUR DE LA SNCV   premiere edition   - 30 euro   
                         mupdofer   SNCV-NMVB, LES MOTRICES ELECTRIQUES DE LA SNCV T.1-2 ESSIEUX    - 35 euro
                         mupdofer   Recueils de plans de matériel roulant SNCV (6 volumes)   220 euro
       Volume A - Locomotives à vapeur (12) et autorails (28)   
       Volume B - Wagons divers (50)
       Volume C - Remorques du service à vapeur (52)
       Volume D - Motrices électriques (I) - (40)
       Volume E - Motrices électriques (II) - (21) et remorques "électriques" (19)
       Volume F - Complément aux autres volumes (51)

Havoc

Die Vol A t/m F zijn de plannenbundels. Dat zijn "grote" plannen op A3 weergegeven. Zelden alles plannen van 1 type, meestal 1, soms 2 plannen per type. En vaak enkel zijaanzichten, weinig details. Als er meerdere plannen zijn hoeven die niet van dezlfde fabrikant/versie/jaartal te zijn wat ook voor problemen kan zorgen.

Je zou eigenlijk beter bij Vlatam binnengeraken, die hebben de "echte" plannen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

conducteur

Met die plannen kun je vaak al een heel eind bereiken, ze zijn ook op schaal, de belangrijkste maten staan er op, voldoende voor een schaalmodel...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Kris

Hallo,
Ik heb bovenvermelde uitgaves , de plannen zijn zeker goed genoeg samen met foto's en postkaarten
Een model te maken , in de boek staan reeds wat zijaanzichten

Kris