Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Afplakken en spuiten

Gestart door doomslu, 02 april 2006, 10:47:28 AM

loco

Erwin,
Grondlaag of niet. welke grondverf raad je aan? Kun je er enkele noemen? Ik veronderstel dat grondverf ook bepaalde eigenschappen en dus ook voordelen heeft, anders zie ik het nut niet in om een grondlaag aan te brengen.

Loco

loco

@Peter
Wat is het nummer van de Post-it Tape die jij noemt. Ik heb hier Post-it tape liggen die ik gebruik als correctietape bij drukwerk edm (nr652 8,4 mm x 18 m). Is het deze die je bedoelt?

Wat de Frisket Film betreft, die gebruik ik al jaren, maar nooit voor treinmodelbouw. Wel voor het maskeren bij foto's en vrije tekeneningen die een spuitlaagje nodig hebben.
Ik gebruik Frisket film eveneens voor het afplakken van het LCD scherm van mijn digitale camera omdat die nogal gevoelig is voor krassen.
Loco

Peter

Hallo Loco,

Ja inderdaad die tape bedoel ik. De Post-it (cover-up en labelling) tape bestaat in verschillende maten. Je hebt nrs. 651-652 en 658 met resp. 3,5 - 8,5 en 25 mm breedte. De kleefkracht van deze tapes is zeer gering maar is bv.heel geschikt om op zilververf, of zeer gevoelige opervlakken te kleven.
Iets meer kleefkracht zit er in de Magic tape (onzichtbare tape) Je moet dan wel het nummer 811 hebben (blauw doosje) van 19 mm X 33 M.
Dit is namelijk de "removable" tape. De andere, de normale Magic tape (groen doosje)en de gewone Scotch tapes zijn NIET geschikt voor onze doeleinden. De enige uitzondering hierop is de blauwe tape uit de Automotive reeksdie wel bruikbaar is.
Nog een tip van onze kollega modelbouwers uit de Plastiek bouwdozen: Als je vind dat de tape te hard kleeft, plak hem dan eerst even op je handpalm (een paar keer) Zo verminder je de kleefkracht. (Hela !! wel op propere handen h?) en voor een mooie scherpe aflijning op je model, kleef je de tape op een glasplaat en snij je door middel van een stalen lineaal en een x-acto mes een mooie (niet uirgerafelde) rechte lijn.
Met vriendelijke groeten
Peter

loco

De lijmkracht verminderen door de tape op je handpalm (of op een glasplaat) een paar keer te plakken en los te maken zou ik niet doen. Ik heb hiermee geen goede ervaringen. Dit is een aloude tip die nog stampt uit jezustijd toen er niet veel soorten tape beschikbaar waren. Nu heb je voldoende keus, zodat je direct een goede soort kunt nemen.
Het verschil tussen blauwe en groene tape kende ik nog niet. Maar ik gebruik Magic tape zelden of nooit om een model af te plakken. Wel als tape op andere tape. Bvb voor papier.
Ik vind trouwens de Post-it tape een goede tip, maar de tape heeft ook een nadeel. Zij is niet flexibel en moeilijk te gebruiken op een golvend oneffen oppervlak.
Loco

erwin9

Hoi Loco,
Wat betreft de grondlaag: deze is altijd en overal belangrijk. Vaak wordt verkeerdelijk gedacht dat grondverf overbodig is, maar een grondlaag is van essentieel belang, en wel voor de volgende zaken:
-het effect van verschil in verfopname op verschillende ondergronden op eenzelfde vlak te vermijden
-het optimaliseren van de hechtingskracht op de ondergrond
-het voorzien van een goede ondergrond voor de afwerkverflaag

Persoonlijk gebruik ik meestal een spuitbus uit de autoshop (AUTO 5) om er geen te noemen, en dan best in een grijstoon. Deze grondlaag heeft het voordeel dat het een mengeling met ultrafijn pigment heeft, en een hoog percentage bindmiddel. Ook zeer makkelijk aan te brengen, een fijn laagje is voldoende, en het is zeker niet de bedoeling om hier een dekkende verflaag aan te brengen.
Groetjes,
Erwin
msc HET SPOOR vzw  -  Club tentoonstelling op 14 en 15 september 2024
MOBEXPO 2024  -  20 & 21 april 2024 t'Bauhuis Sint-Niklaas

Peter

Hallo,

Ik gebruik als grondlaag ofwel Humbrol nr.1 (lichtgrijs) verdund met synthetische of cellulose thinner, ofwel (voor metalen modellen DJH enz) rode menie. Het gebruik van rode menie werd mij een aantal jaren geleden aangeraden door mensen op de tentoonstelling van "De Pijl) was jij dat soms Loco? en sindsdien gebruik ik die tot volle tevredenheid. Wel het metaal eerst goed ontvetten.
En om eerlijk te zijn: ik heb geen problemen met afpellende verf.
Verwijder wel alle tape zo vlug mogelijk na het spuiten/schilderen.
Met vriendelijke groeten
Peter

locomotion

Het probleem is inderdaad dat men vaak een te dikke laag als grondlaag aanbrengt. Een dunne laag volstaat. Maar ik durf geen spuitbussen meer gebruiken. Ik heb al grondverf gebruikt van Graupner, Humbrol, tamiya, en rode menie zoals Peter. allemaal tot grote tevredenheid, en steeds met een spuitpistool. Op plastiek breng ik vaak geen grondlaag aan. Zeker niet wanneer ik lakverf zoals Humbrol gebruik. Acrylverf betrouw ik minder. Deze zijn vaak niet bedoeld als verf voor modellen in messing of witmetaal. Volgens mij zou je hieraan een verharder moeten kunnen toevoegen zoals met twee componenten verven.
locomotion