Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Terugmelders, welke kan ik gebruiken?

Gestart door Opa-Bullcat, 26 mei 2014, 20:55:31 PM

PietB

Citaat van: janieburton op 24 november 2014, 00:54:06 AM
Kan men dat relais dan ook niet vervangen door een transistor?
Alles kan, maar waarom?

grt Piet.

janieburton

Citaat van: PietB op 24 november 2014, 01:09:48 AM
Citaat van: janieburton op 24 november 2014, 00:54:06 AM
Kan men dat relais dan ook niet vervangen door een transistor?
Alles kan, maar waarom?

grt Piet.

Wat bedoel je met "waarom"
 

Klaas Zondervan

Dat relais werd genoemd in verband met het overbruggen van de diodes van het ABC systeem. De makkelijkste manier daarvoor is inderdaad een gewoon (relais)contact.
Met een transistor gaat het niet, want je moet stroom in twee richtingen doorlaten. Dus het zou kunnen met een triac, maar dat is qua aansturing een stuk ingewikkelder.

dani

klopt helemaal, daarom gebruik ik ook telkens ik een sectie stroomloos wil zetten, een (mini-) relais.  Dat relaisje zelf kan je dan op zijn beurt wel weer gewoon aansturen met een transistortje.   bvb een BD139 of zo (die kost weinig en levert voldoende stroom).

De meeste microrelais die ik gebruik werken gewoon op 5V of 12V  gelijkspanning en doordat ze zo klein zijn verbruiken ze maar iets van een 40-70 mA stroom.

bvb deze : http://www.gotron.be/dubbelpolig-miniatuurrelais-5v-2a-40ma-125w-dpdt.html
of deze : http://www.gotron.be/enkelpolig-miniatuurrelais-5v-1a-120w-spdt.html


dergelijke relaisjes kan je zelfs aansturen met een  BC 547 transistor of een 2N2222  transistor die kosten nog minder dan de BD139

http://en.wikipedia.org/wiki/2N2222

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

PietB

Citaat van: Klaas Zondervan op 24 november 2014, 09:28:59 AM
Dat relais werd genoemd in verband met het overbruggen van de diodes van het ABC systeem.
Ik ken het ABC systeem niet, leg me dan svp eens uit waarom het noodzakelijk is diodes te overbruggen?

grt Piet.

Klaas Zondervan

Het ABC systeem werkt volgens mij alleen bij DCC.
Daarbij wordt een stopsectie gevoed via 1 diode in de ene richting, en 3 diodes in de andere richting. Daardoor wordt de spanning asymmetrisch, de positieve pulsen hebben een lagere spanning dan de negatieve (of andersom, daar wil ik even vanaf wezen). Decoders die daarvoor zijn ingericht zien dit als een opdracht om af te remmen en te stoppen. Maar als je de trein wilt laten doorrijden, dan moet de asymmetrie worden opgeheven, en dat doe je door de diodeschakeling te overbruggen, met een contact.

PietB

Wat een gedoe zeg!
Dan is rijden met een systeem als Koploper of ITrain met bezetmelders toch veel simpler en flexibeler?
Of mis ik iets?

grt Piet.

conducteur

Het is altijd de linkse rail in rijrichting die moet onderbroken worden voor ABC aldus de theorie... Je kunt ook instellen dat het onafhankelijk moet werken van de rijrichting (dus links of rechts).



tja: ik ken er die een ganse baan willen gaan automatiseren met lenz abc en denken dat dat eenvoudiger is omdat het zonder pc werkt en complexe elektronica... "het kan eenvoudig met een relais" hoor je ze dan zeggen. Zolang dat blokken op vrije baan zijn, géén probleem. Bij stations, en splitsingen: veel plezier. Ook moeten je blokken even lang zijn. Ik ben er aan begonnen, maar heb het stilgelegd en heb ze in de treinclub kunnen overtuigen om toch met pc te starten. (zie het andere draadje... "eerste stappen met pc sturing")


Wat wel een leuke functie is vind ik dat je vrij eenvoudig een pendeltrein (met tussenstops) kunt maken.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Klaas Zondervan

Piet, je mist niks, maar degenen die met ABC werken missen de computer

Citaat van: conducteur op 24 november 2014, 11:20:07 AM
Zolang dat blokken op vrije baan zijn, géén probleem. Bij stations, en splitsingen: veel plezier. Ook moeten je blokken even lang zijn.
Bij stations en splitsingen is het ook geen probleem. Daar zet je alles standaard op stop. Pas als je een trein wil laten in- of uitrijden geef je hem vrij. Net zoals de treindienstleiders dat in het echt doen.
En waarom moeten de blokken even lang zijn?

SuSke

Citaat van: PietB op 24 november 2014, 11:15:12 AM
Wat een gedoe zeg!
Dan is rijden met een systeem als Koploper of ITrain met bezetmelders toch veel simpler en flexibeler?
Of mis ik iets?

grt Piet.

Je mist hen die nu net die pc niet aan hun baan willen hebben hangen  ;)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

PietB

Citaat van: SuSke op 24 november 2014, 15:28:31 PM
Je mist hen die nu net die pc niet aan hun baan willen hebben hangen  ;)
Dat men nu wel digitaal rijdt, maar het funtioneren van de baan aan één of twee decoder fabrikanten ophangt.
Dan geef je natuurlijk wel een stuk flexibiliteit op.
Want er zijn juist andere fabrikanten die er heel veel aan doen om steeds meer fuctionaliteit in de decoders te stoppen.
Maar ja er zullen best aanhangers voor te vinden zijn.

grt Piet.

Klaas Zondervan

Citaat van: PietB op 24 november 2014, 15:59:44 PM
Want er zijn juist andere fabrikanten die er heel veel aan doen om steeds meer fuctionaliteit in de decoders te stoppen.
Degenen die het ABC systeem verkiezen boven computerbesturing hebben waarschijnlijk helemaal geen behoefte aan al die extra functionaliteit.

conducteur

Klaas: de remsectie in dat blok tenminste moet even lang zijn wil je dat de treinen ong bij het sein stoppen. Een telang ABC stuk en de trein stopt "te vroeg". Te kort en de trein stopt niet tijdig en is door het rood gereden...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Klaas Zondervan

Rian, je bedoelt dus dat de remsecties even lang moeten zijn. Mee eens. Maar je schreef: blokken moeten even lang zijn.

conducteur

Tjah.. als de remsectie even lang is als het blok zelf...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum