ecos erkend decoder maar laat de loc niet rijden

Gestart door fredvervoort, 23 mei 2014, 13:39:26 PM

fredvervoort

Wat is het probleem: ik heb een MTH HO SD 70ACE gekocht zoals besproken in Modelspoormagazine nr 135 blz 17.
Probeer de loc in te voeren via nieuwe loc" uitlezen van de decoder via het programmeerspooor. De decoder wordt herkend als een MTH electric train (27).
Dan denk je, ok nu is alles in orde. Niks is minder waar. In het scherm van de besturing kan ik voor de betrokken loc aan de snelheidsregelaar draaien zoveel ik wil : geen resultaat. Ook de wijzer op het scherm beweegt niet. Idem voor de functies: geen resultaat.
Vanmorgen wou ik de Viessmann stofexpress van Infrabel laten rijden. Hetzelfde probleem. Alle functies worden vermeld, maar reageren niet als ze ingedrukt worden.
Als ik de MTH dan op de rollentestbaan zet die gestuurd wordt door een Intellibox, rijdt de loc en de functies werken. Zet ik de loc op de clubbaan die gestuurd wordt door een Ecos: dan functioneert alles wel. Nochtans zijn alle instellingen dezelfde.
Heeft er nog iemand iets dergelijks meegemaakt en hoe werd dit opgelost?
Met dank
Fred Vervoort

dani

ik denk dat je het wslk bij je ecos of je baanvoeding moet gaan zoeken, dus , niet zozeer bij de lok.
Doen je andere loks het wel goed ?
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

fredvervoort

alle andere locs doen het goed.
Maar dat met de onderstopper heb ik al voorgehad. Loopt enkele dagen goed en dan plots niks meer. Terug volledig uitlezen van de decoder, soms meerdere malen en dan werkt alles terug goed.

ceuleer

Als je nu in het scherm met de rijregelaars een nieuwe loc zelf ingeeft, met de juiste rijstappen( bv 14, 28 of 128) en juiste adres(bv 27), dan mag de rails nog op de programmeer uitgang aangesloten zijn, dan moeten de functies werken.
Ik ga enkele dingen vertellen die je waarschijnlijk zelf al weet en geprobeerd hebt, maar misschien staat de oplossing er toch tussen.
Wanneer je een loc uitleest via cv 1 is het adres standaard (denk ik) altijd 3, wanneer je deze wil veranderen geef je bv 27 in bij de cv-waarde en druk je op schrijven.
Nu kan je een nieuwe loc aanmaken via het icoon met de steeksleutel onder de snelheidsmeter, geef een naam en bv. adres 27 in en sla de waarden op, dan kan je de loc besturen met de rijregelaar. Je ziet in de regelaar de rijstappen en adres van de loc die bestuurd kan worden op dat moment.
Kloppen deze gegevens met de ingestelde waarden in de decoder van de loc, dan kan je hem besturen.
Wanneer je 3rail rijdt, zal het motorola protocol wel aangevinkt moeten zijn, denk ik, bij mij niet want ik rij 2rail. Of wanneer het bv. een ESU decoder is die de 2 systemen ondersteunt, dan kan het motorola protocol uitgeschakeld worden(vermoed ik).
Ik heb motorola moeten uitschakelen omdat dit een conflict gaf met een digitale werkkraan, dus bepaalde instellingen kunnen wel een oplossing bieden.

grz,
Gunter

PietB

Ai dat is vervelend Fred, heb je een mooi model en dan dit.
Je schrijft dat hij keurig alles doet als hij op een IB - programmeer spoor staat.
Heb je er al eens aan gedacht om de IB op je baan aan te sluiten en dan gewoon handmatig het adres selecteren en kijken wat er dan gebeurt?
Als ie dan wél werkt dan zou je het kunnen proberen op een ander adres met de Ecos.

Ik neem aan dat je de decoder al eens een reset hebt gegeven...?

grt Piet.

PietB

Citaat van: ceuleer op 23 mei 2014, 16:06:40 PM
Wanneer je 3rail rijdt, zal het motorola protocol wel aangevinkt moeten zijn, denk ik,
Nou dat is een gans verkeerde aanname Gunther, ik rijd al 20 jaar DCC op mijn 3 rail baan.
Omdat ik dat MM protocol verafschuw, bah!

grt Piet.

ceuleer

Citaat van: PietB op 23 mei 2014, 16:09:40 PM
Citaat van: ceuleer op 23 mei 2014, 16:06:40 PM
Wanneer je 3rail rijdt, zal het motorola protocol wel aangevinkt moeten zijn, denk ik,
Nou dat is een gans verkeerde aanname Gunther, ik rijd al 20 jaar DCC op mijn 3 rail baan.
Omdat ik dat MM protocol verafschuw, bah

Kan ik begrijpen Piet, maar ik denk dat jij de decoders van bv. ESU gebruikt die de 2 systemen ondersteunen, zoals ik in mijn antwoord al vermelde, klop dit Piet.  ;)

dani

en ik heb lekker een  mengelmoes van MM en DCC  in mijn ecos zitten op mijn 3rail baan :-)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

fredvervoort

CV1 werd van 3 (standaard) naar 91 gezet. Als ik nadien 'lezen' doe, krijg ik als antwoord 91. Op de Intellibox moet ik nu ook 91 ingeven en dan rijdt de loc. Zet ik de loc op de clubbaan waar hij voordien op adres 3 reed, moet ik nu 91 ingeven en dan rijdt de loc.
Dus de decoder reageert  op een wijziging met mijn Ecos. Bij het uitlezen van de decoder, schokt de loc in stukjes vooruit. Er is dus duidelijk contact tussen de Ecos en de loc met decoder. Alleen in het scherm 'rijden' gebeurt er niets. De wijzer die de snelheid aangeeft, beweegt niet als aan de knop wordt gedraaid. Er is dus stroomvoorziening, zowel op het programmeerspoor als gewoon op de baan.

ceuleer

Welke decoder zit er in, rij je 2 of 3rail ?

fredvervoort


Zofman

Heb ik ook eens gehad. Kijk even in de lijst met locs, of er een lok is met hetzelfde adres of dat er twee vermeldingen zijn van dezelfde lok.
Als je dan je lok een ander adres geeft doet alles het weer.
Of in het geval van een dubbele vermelding, verwijder ze beide en meld hem opnieuw aan.

Jan
Stationschef van de SaA-Bahn

https://youtube.com/@Zofman_Marklin_modelbaan

ceuleer

Fred,
welke decoder zit er in, is het een ESU die DCC en motorola ondersteunt, of is het een ander merk van decoder die alleen motorola ondersteund ?
Wanneer je bovenaan in het startscherm op de ecos het icoon van de instellingen activeert, dan kan je in "instellingen 1" via het rails icoon in de protocol instellingen.
Als keuze van digitaal systeem kan je dan DCC-motorola-seletrix-M4 en anderen aan of uitvinken.
Ik heb daar motorola moeten uitvinken wegens een conflict in de digitale kraan.
Heb je nu locomotieven die allemaal op DCC kunnen rijden, dan kan je de andere uitvinken, maar motorola heb je waarschijnlijk nodig voor de marklin locomotieven met een standaard decoder.
Dit is wat Piet ook verteld heeft, hij rijdt DCC 3rail, maar hij zal al zijn decoders van marklin vervangen hebben door ESU decoders.
Wanneer je in "instellingen 2" op het icoon "loc zoeken" drukt, kan je de loc op het programmeerspoor uitlezen, op starten drukken, dan zie je in vooruitgang hoelang de uitlezing nog duurt, wanneer het klaar is zie je bij toestand welke decoder er in de loc geplaatst is. bv. ESU v3.5  of V 4 of locpilot basic, motorola, enz.....
Wanneer je zo alle loc hebt uitgelezen, dan weet je welk protocol je nodig hebt, de rest kan je uitvinken.
Ik heb degene die ik niet gebruik dus moeten uitvinken wegens conflicten in het systeem.

grz,
Gunter

fredvervoort

Beste collega's modelspoorders,
Het probleem is opgelost. Er waren twee locs met hetzelfde adres. Van één het adres aangepast en het probleem is opgelost. Heb nu een nieuwe loc met 28 functies. Het was wel niet het adres van de nieuwe loc!
Toch nog een randopmerking: in de ecos staan nog locs met hetzelfde adres maar met decoders van een ouder type (C80 / C90) die storen blijkbaar niet.
Ik dacht dat het zou te maken hebben met de laatste update naar versie 4. Die geeft nu aan bij het invoeren van een nieuwe loc dat een adres reeds in gebruik is en dan moet je een ander adres ingeven.
Iedereen bedankt en prettig weekend,
Fred