ESU switchpilot serve schakelingen

Gestart door beginner, 17 mei 2014, 08:44:08 AM

beginner

Ik ben bezig om mij het digitale sturen van de baan eigen te maken. Nu heb ik een ESU servo decoder welke ik aanstuur via het Marklin mobiele station. Werkt prima.
Maar tegelijk zou ik de servo's ook willen aansturen met de schakelaars welke je op de decoder kan gebruiken. Dit door middel van een schakelrail. Dit werkt niet. Terwijl het het van de week nog deed. Heeft iemand enig idee wat ik fout doe? Heb ik hem deels opgeblazen. Digitaal schakelen doet hij dus nog.
Voor de goede orde; ik heb geen ander besturingssysteem nog dan alleen het MB2 van Marklin.

PietB

Citaat van: beginner op 17 mei 2014, 08:44:08 AM
Dit door middel van een schakelrail. Dit werkt niet. Terwijl het het van de week nog deed.
Ga éérst eens na wat er veranderd is tussen het moment dat alles nog werkte en nu.
Citaat van: beginner op 17 mei 2014, 08:44:08 AM
Heeft iemand enig idee wat ik fout doe?
Neen dat niet maar begin eens met het controleren van je bedrading.
Citaat van: beginner op 17 mei 2014, 08:44:08 AM
Heb ik hem deels opgeblazen. Digitaal schakelen doet hij dus nog.
Het kan natuurlijk altijd zo zijn dat je een impuls ingang hebt opgeblazen maar allemaal......?
Dat lijkt me sterk.

grt Piet.

beginner

Piet,

Dank voor je reactie.
Ik heb alles doorgemeten en voor de zekerheid alles weer opnieuw aangesloten en gemeten.
Doet het nog steeds niet naar behoren.
Ik heb er ook een ESU extension op aangesloten om een wissel aan te sturen na de impuls van de servo.
Ik krijg geen schema ge-upload dus doe ik het even zo.
Zou jij er eens naar willen kijken?

Wisselaandrijving markl. 74491 1e Blauw naar extension 1 A I
                                             2e Blauw naar extension 1 A II
                                             Geel naar rail B toevoerleiding.

SwitchPilot servo Pw A - doorverbonden met Trk A
                         Pw B - doorverbonden met Trk B
                         Trk A naar rail O terugleiding massa.
                         Trk B naar rail B toevoerleiding.
                         Servo is aangesloten op uitgang 1 (modelcraft ES-05 Conrad)

Extension COM van 1 naar rail O terugleiding massa



Groet,  Rob

PietB

Hoi Rob,
Ik kan er zo als jij het omschrijft ook niets fouts aan ontdekken.
Maar misschien komt dat wel omdat ik me het maar moeilijk kan visualiseren
Als je een schema hebt en dat is een .jpg, .JPEG of .png plaatje(niet groter dan 128kb) dan kun je dat als bijlage aan je posting meesturen.
Het zou het antwoorden misschien wel makkelijker maken.

grt Piet.

beginner

Zo Piet,

Het is me eindelijk gelukt om een Exel bestandje via powerpont op te slaan als een JEGP bestand. (41 KB)
Ik ben blij dat je er even naar wil kijken. Ben er zelf een paar dagen mee bezig, maar ik zie niet wat ik fout gedaan heb en ook niet kan doen.
Even voor mij,
1. Een servo op de switchpilot servo kan je toch en digitaal en handmatig schakelen? Is me gelukt, maar daarna stopte hij met handmatig schakelen. Als ik een metert zet op de pinnen A of B van servo 1 word er verbinding weergegeven. Dus er is onderling contact bij een schakeling.
Ik hoor graag van je, maar geniet eerst lekker van deze mooie zomerse dag.

Sorry, kan deze bijlage ook niet verzenden de uploadruimte is te klein zegt de site. Het mag wel een bestand zijn van 128 KB, maar toch weigert het systeem. De oploadmap zit vol is de melding

Groet,  Rob

Gerolf

Je kan geen bestand uploaden op ons forum.
"Ergens op het internet" zetten (photobucket, flickr, ...) en hier de link plaatsen kan wel
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

PietB

Rob stuur mij even een email (het enveloppe symbool onder mijn avatar) dan hebben wij een email contact en dan gaan we daarna verder, hier op het forum, met het plaatje.

grt Piet.

beginner

 Piet,

Ik heb je een PB gestuurd.

Groet,  Rob

PietB

Zo Rob, ik heb je Excelsheet even onderhanden genomen en op het internet geplaats, zodat het hier als afbeelding getoond kan worden.

Eens kijken of er mensen zijn die een oplossing voor je hebben, want mijn kennis van deze decoder is nihil.

grt Piet.

beginner

 Piet,

Dank je wel voor je medewerking.
Ik hoop inderdaad dat iemand hier iets mee kan.

Groet,  Rob

PietB

Hallo Rob, onderstaande bericht kreeg ik per PB toegestuurd.
Ik weet niet waarom Peter niet zelf zijn antwoord schrijft.
Omdat ik geen ervaring met de ESU decoder heb, zet ik hier Peter(Freak) zijn PB onverkort neer.

Citaat van: Freak op 18 mei 2014, 16:39:48 PM
Hallo Piet,

Ter info: http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,20238.0.html

CiteerMaar tegelijk zou ik de servo's ook willen aansturen met de schakelaars welke je op de decoder kan gebruiken. Dit door middel van een schakelrail. Dit werkt niet. Terwijl het het van de week nog deed. Heeft iemand enig idee wat ik fout doe?

De schakelaars moeten potentiaal vrij zijn, mogen alleen tussen de gemeenschappelijke aansluiting en één van de acht ingangen aangesloten worden en mogen verder nergens contact mee maken.
Verder kan er maar een knop tegelijk bediend worden. Voor het schakelen is een korte impuls voldoende.


Mvg,
Peter
Ik begrijp uit Peter zijn bericht dat dus een schakelrail géén optie is.
Want die schakelt naar 0 en dat mag niet.

grt Piet.

beginner

Misschien een hele domme vraag. Een contactrail zou dan wel potentiaalvrij zijn?
Daar staat in principe geen spanning op tenzij er een impuls komt door middel van de assen van een voertuig.

Dus uitgang 1 t/m 8 -------- contactrail ---------- ingang 1a (etc) = servo gaat lopen.

Even nadenkend zou dat dan ook een reedrelais (NO) kunnen zijn? Of zit ik nu helemaal in de verkeerde hoek.
Zo ja, zijn er dan voorbeelden van potentiaalvrije schakelaars/schakelingen?

Alvast bedankt voor jullie reactie,  Rob

PietB

Ik denk dat potentiaalvrij hier ook betekent dat er niets aan massa mag liggen.
Dus de gemeenschappelijke en de individuele contacten nergens met de massa kontakt mogen maken.
Immers massa is ook een potentiaal en de decoder is daar wel op andere contacten mee verbonden.


Neem alle bedrading naar de contactrails eens los ook de gemeenschappelijke aansluitingen.
En verbind na elkaar 1a en 1b , 2a en 2b enz eens met een gemeenschappelijke contact en kijk wat er dan gebeurt.

grt Piet.

beginner

Piet,

ik werp me maar even terug op de leverancier.
Programmeren gaat prima
Digitaal schakelen ook.
Handmatig schakelen werkt niet ook niet als alles los gemaakt is en ik met een analoge voeding werk, niets.
Dus twee draadjes in als voeding, een servo inpluggen en programmeren, losse momentschakelaar aangesloten op servoi 1a en 1b. Nothing njente, nada.

Bedankt voor het meedenken, en word uiteraard vervolgd.
Groet,  Rob

PietB

Hoi Rob,
je vertelde me in een PB dat je morgen een nieuwe decoder geleverd krijgt.
Probeer daar eens mee, of datgene dat jij voor ogen hebt wel werkt.
Je kunt deze decoder altijd opsturen, maar het staat zo suf als er niets mee aan de hand is.

Citaat van: beginner op 19 mei 2014, 10:49:12 AM
Handmatig schakelen werkt niet ook niet als alles los gemaakt is en ik met een analoge voeding werk, niets.
Dus twee draadjes in als voeding, een servo inpluggen en programmeren, losse momentschakelaar aangesloten op servoi 1a en 1b.
Je hebt het hier over een moment schakelaar op Servo 1A en Servo 1B.
Je bedoelt hier hoop ik op de manier in het schema is getekend.
Servo 1A en de lichtgrijze draad. En Servo 1B en de lichtgrijze draad.
Ik hoop niet dat ik je beledig met mijn vraag maar ik wil het even zeker weten.

grt Piet.