Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Zolderbaan: Puurs

Gestart door knibbelknabbel, 15 mei 2014, 10:21:06 AM

knibbelknabbel

De zolder is stilaan afgewerkt (zie foto's), tijd dus om wat te plannen voor een nieuwe modelbaan. Het plan om Barve-haut in stukken te doen en uit te breiden, is afgevoerd wegens te veel beperkingen... Ik kan wél veel materiaal recupereren, dus kunnen we een nieuw idee uitwerken!

De naam Puurs verwijst naar mijn woonplaats. Het nu rustige stationnetje heeft echter een zeer rijke geschiedenis! Het werd aangelegd door de MT, de maatschappij Mechelen-Terneuzen, en was een overslagstation met de BS, de Belgische Staat, die de lijn Antwerpen-Dendermonde exploiteerde. Op zijn bloeiperiode behandelde het station zo'n 300 goederenwagens (!) per dag. :o

Via modelspoorclub "Het Spoor" in Sint-Niklaas heb ik een uiteenzetting van de MT kunnen bijwonen, en een sporenplan van 1927. Op dit sporenplan is de modelbaan gebaseerd. Natuurlijk heb ik wat toegevingen moeten doen (wie niet?). Zo ligt het stationsemplacement in een bocht, en zijn de lengtes wat ingekort. De wisselstraten zijn dan weer wél correct.

Het lokdepot aan de linkerzijde is dan weer fictief. Het is trouwens recuperatie van Barve-haut, maar met meer mogelijkheden. Het is met Fleischmann Profirails aangelegd, maar de rest van de baan wordt met Peco code 100 aangelegd.

Het tijdperk van deze baan zal niet 1927 zijn, maar hedendaags. Het is dus Puurs in de tegenwoordige tijd, met het sporenplan van in 1927 ;)

Ik hoop hier wat updates te kunnen geven van de vorderingen. De eerste werken zullen het lokdepot overzetten zijn. Dit komt op kasten van Ikea te staan, om bergruimte te hebben onder de baan. Dit gedeelte zal vast staan. Puurs zelf wordt in modules uitgevoerd...

Hier wat foto's:


De linkerkant waar tegen de schouw achteraan de kasten komen waar het lokdepot op komt.


De rechterkant...


De andere kant met het trapgat en ruimte voor een werkplek met PC om de baan te besturen.


Algemeen beeld.


Lokdepot met keerlus in een ingemaakte kast.


De vertakking en keerlus onderaan moet nog uitgedokterd worden.  ;D

Peter

De zolder is zeer proper afgewerkt. Een ideale plaats om je baan te bouwen.

Ik weet niet of het nog zo is, maar de stationschef is of was een vriendelijke dame. De echtgenoot van die vrouw het een hele tijd een forumlid
hier geweest. De reden dat hij ons verlaten heeft.....? Spijtig
Was/is ook instrukteur voor de dieselloks reeks 77/78 op Antwerpen Noord.
Met vriendelijke groeten
Peter

Michiel

#2
Dat is een heel mooie ruimte dat je ter beschikking hebt! En erg netjes afgewerkt. Dat toont meteen ook wat we mogen verwachten van je toekomstige modelbaan.  ;)

Het sporenplan is goed gevonden, een klein station met goederenoverslag tussen 2 maatschappijen. ipv Belgische Staat <-> Mechelen-Terneuzen, wat ga je als moderne overslag uitbeelden?

Ik mis in het sporenplan nog een stevig schaduwstation. Ik vermoed dat je die onderaan plant aan te sluiten?

Wat is de functie van het blauwe deel van je goederenemplacement met de 2 sporen met de erg korte opstellengte?

Ik elk geval een goed doordacht plan, waarvan ik de bouw met plezier zal volgen.  8)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

doomslu

Interessant plan met veel mogelijkheden, maar dat is meestal zo als men zicht laat inspireren op de werkelijkheid.  ;)
Ook een ruimte om jaloers op te zijn!
We kijken er al naar uit.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Cedric

Mooi opgedane zolder  ;)  Wij zijn ook bezig met bouwen, als het huis af is weet ik ook al wat ik met mijn zolder ga doen... :D
Wat is de hoogte van je zolder ? Ik zie op je foto dat je de houten lambrisering niet volledig tot de nok doortrekt, is dit met een reden ? Bij ons op zolder gaat er zo'n healthbox aan de ene muur hangen, ik zou ook graag een valse muur ervoor zetten in gyproc of zo, maar weet nog niet echt hoe het op te lossen met die healthbox die bereikbaar zal moeten zijn. Zit je hier ook met dergelijk probleem ?

stoomloc

Hallo Joeri,

Inderdaad mooi afgewerkte zolder. Daar kan je op het zicht heel wat locs en wagons op kwijt. Hoe groot is de ruimte ?

Ben wel benieuwd naar het vervolg ;)

Groeten

Wim

evan

Proper afgewerkt, maar het lijkt me een lage zolder. 
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Chrisrail

#7
.

http://amsac.be/     
Ho / DC     NMBS - CFL
zelfbouw { bijlange nog niet werkloos }  { Terug naar start ( u ontvangt geen geld }

knibbelknabbel

De ruimte die ter beschikking is meet 4m op 5,5m. Het is inderdaad niet zo'n hoge zolder (de helling van het dak wijzigen mocht niet). Ik kan in de nok rechtstaan en dat is voldoende. De baan besturen gebeurt waarschijnlijk vanop een stoel achter de PC. De baan is zoals gezegd voor het grootste deel in modulevorm. Deze worden dan op een vast onderstel op zolder gezet en met elkaar verbonden. Het afwerken van de modules moet dan niet zozeer op de zolder zelf gebeuren...

Het is soms kiezen of delen hé ;D Ik ben al blij dat ik deze ruimte ter beschikking heb :P

Wat de veluxen betreft; daglicht kan je met niets vervangen. Dus ze moesten erin :) Zonsverduistering kan nu inderdaad geïnstalleerd worden, langs binnen (goedkoop), of langs buiten (duurder, maar efficiënter). Ik weet het nog niet wat ik ga nemen, maar het komt er allezins! Het dak zelf is geïsoleerd zoals de nieuwbouwwoningen tegenwoordig worden afgeleverd ;)

Tegen de isolatie van het hellend dak komen nog mdf-plafondpanelen. In de nok wordt een led-strip in de volledige lengte gehangen in warm-witte kleur met superfelle led's. Omdat de hoogte dus beperkt is, zit de verlichting al niet in de weg. 8)

Het schaduwstation wordt vermoedelijk tegen de rechterzijkant gebouwd, aansluitend op de vertakking en keerlus die ik nog moet uitdokteren... ;)

knibbelknabbel

Citaat van: Cedric op 15 mei 2014, 13:12:09 PM
Mooi opgedane zolder  ;)  Wij zijn ook bezig met bouwen, als het huis af is weet ik ook al wat ik met mijn zolder ga doen... :D
Wat is de hoogte van je zolder ? Ik zie op je foto dat je de houten lambrisering niet volledig tot de nok doortrekt, is dit met een reden ? Bij ons op zolder gaat er zo'n healthbox aan de ene muur hangen, ik zou ook graag een valse muur ervoor zetten in gyproc of zo, maar weet nog niet echt hoe het op te lossen met die healthbox die bereikbaar zal moeten zijn. Zit je hier ook met dergelijk probleem ?

Dat moet nog afgewerkt worden. Ik heb eerst de vloer gelegd, dan kon ik al verder met andere werkzaamheden ;)

Die healthbox, dat ziet er wel iets goed uit. Op zolder echter wordt er enkel geventileerd met de speciale openingen in de veluxen...

Wat de afwerking betreft; hier 2 foto's van ervoor...


Voor de isolatiewerken...


Na de isolatiewerken, voor de afwerking...

just4fun

'k Zou toch ook nog een leuning rond uw trapgat zetten.
Een ongeluk is snel gebeurd.
Voor de rest kan ik alleen maar dromen van zo'n ruimte.
Paul

Koen

Knappe ruimte, Joeri.
Ik ben benieuwd naar het vervolg van het verhaal  :).
Ik zou je aanraden van externe rolluiken te gebruiken. Het is zijn prijs meer dan waard.

Ps: vergeet geen branddetectoren te plaatsen.

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

Herwig

Chique zolder...
Onze alu-Veluxrolluiken doen het na 20 jaar alleszins nog uitstekend.

knibbelknabbel

Citaat van: Michiel op 15 mei 2014, 10:46:11 AM
Wat is de functie van het blauwe deel van je goederenemplacement met de 2 sporen met de erg korte opstellengte?

Daar stond volgens het plan een goederenmal. Verder zijn dit hele korte opstelspoortjes ;)

errie

Is het misschien mogelijk een kopie van het sporenplan van 1927 te krijgen?

Ik hoor het graag..

Groet,

Erwin