Nieuws:

Nu in MSM 253 PRAKTIJK: Een portaalkraan voor Sophan Industrie * Het beladen van ouderwetse goederenwagens, deel 6: een lading steenkolen * Zijn oude grasmatten nog bruikbaar? * Een kolenopslag met spooraansluiting, deel 1

Hoofdmenu

Ombouw Re 4/4 IV

Gestart door Redskin, 14 mei 2014, 20:43:53 PM

Redskin

Hallo forumgenoten, hier weer een ombouwverslag. Voor mezelf was de laatste ombouw door omstandigheden alweer bijna twee jaar geleden. ::) Persoonlijk vind ik het nog steeds een van de leukste modelspoor-dingen om te doen. De Re 4/4 IV van de Zwitserse spoorwegen is een model dat jaren geleden door alleen Roco (analoog) in N-spoor uitgebracht is. Nieuw kan je er dus niet meer aankomen, laat staan digitaal voorbereidt...

Dit was trouwens wel een pittige ombouw. Een paar jaar geleden kocht ik op de beurs in Rijswijk bij een standhouder 'n Re 4/4 IV. Thuisgekomen zag ik pas dat het kapje op beide kanten waar de lampjes zitten de kap door de hitte was gesmolten. Ook het printplaatje was er niet veel beter aan toe. :o :-\
Deze miskleun kon ik alleen gebruiken om te plukken. Via een maatje kon ik uit een boedel pas geleden een veel betere gebruikte loc op de kop tikken. Deze heeft een gaaf kapje en de motor is prima.

Veel ruimte voor een decoder is er trouwens niet. Afgelopen vrijdag bij vriend Wim thuis, hebben we eerst een plekje voor de decoder (Kühn N45) gezocht en met succes een pracht van een uitsparing uit het frame gefreesd :)


Zaterdagmiddag ben ik thuis begonnen met het uitzoeken van goede onderdelen van beide locjes. En proberen welke ledjes de juiste verlichting geven. 'Golden white' van de LedBaron geeft het mooiste resultaat


Beide transmissies (overbrenging van wormwielen naar de wielstellen) van de om te bouwen loc waren gesmeerd met een of ander vreemd middel waardoor alles vies en aangekoekt was en die rommel wilde er niet meer af. :o Het verschil met de tandwielen van de 'plukloc' (onder) is duidelijk te zien. De messing tandwielen heb ik wel kunnen gebruiken


Na wat weken, boenen en borstelen heb ik beide draaistellen weer goed schoon gekregen. Daarna heb ik alle onderdelen en componenten van de beste print verwijderd en heb ook deze goed schoon en vetvrij gemaakt


Nu alles goed schoon was, kon ik afgelopen zondag eindelijk weer gaan opbouwen. De uitgefreesde uitsparing heb ik eerst geïsoleerd met tape en daarna de decoder aangebracht


Dan de stroomopnemers opnieuw bedraden en afstellen (druk op de wielen), op de plek waar de diodes zaten weerstanden aangebracht voor de leds (die zie je hier nog drogen van de Micro Kristal Klear) en na solderen, proberen, smeren en programmeren...


...is dit 'm dan geworden! :D Het panoramarijtuig dat erachter hangt, heeft ook afgelopen vrijdag de verlichting bij Wim thuis ingebouwd gekregen (met een buffercondensator die prima werkt!). Een leuk stel dat in gemengde samenstellingen zeker een plekje op mijn baan vindt
Frank
(model-)treinliefhebber
Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController

Gerolf

Interessant bouwverhaal, Frank.
Bedankt ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Redskin

#2
Bedankt voor je waardering Gerolf! :D
Sowieso krijg ik veel reacties op het toepassen en de kleur van de leds. Dit 'golden white' bevalt mijzelf ook erg goed. Zeer realistisch van kleur: niet te geel en zeker niet te wit.
De begrijpelijke vraag die ik krijg is hoe ik de leds  (elektrisch) geïsoleerd heb, want de draadjes ("Microlitze") zijn immers direct op de leds gesoldeerd met het risico op kortsluiting tegen het frame en opblazen van led of decoderuitgang. Met een tandenstoker neem ik een druppeltje van het Micro Kristal Klear uit het flesje en laat dat op een led laten vallen. Het omhult vanzelf de led. Perfect: zowel geïsoleerd als ook enig lichtverstrooiing (leds stralen immers erg gericht uit).

Wat ik nog wel ga doen, is de leds omdraaien. ::) Dus de uitstralende kant juist richting het frame. Dat klinkt misschien wat vreemd; niet direct richting de lichtgeleiders uitstralen, maar de leds zijn erg krachtig dus 'lekt' er licht tegen het groen van beide stuurstanden en onder de cabines. De beide voorkanten van het frame zijn trouwens ontworpen als onderdeel van de lichtgeleiding; een soort reflector.

Met decoderinstellingen krijg ik de leds niet voldoende gedimd dus kan ik ook weerstanden met een hogere waarde toepassen, maar het omdraaien lijkt me een betere oplossing. Overigens is dat richten van de leds nog een heel gedoe; ik denk dat er zomaar 10 stuks op de kop van een lucifer passen. :o
Frank
(model-)treinliefhebber
Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController

Gerolf

Citaat van: Redskin op 17 mei 2014, 19:45:48 PMOverigens is dat richten van de leds nog een heel gedoe; ik denk dat er zomaar 10 stuks op de kop van een lucifer passen. :o

Op een printplaatje plaatsen? Dan kunnen de weerstandjes er ineens bij
Welk type leds zijn het eigenlijk? 0603 of 0402 ?
Led-baron golden white met aangesoldeerde draadjes las ik, maar de grootte ?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Redskin

Even verpakking erbij gezocht: 0603's inderdaad (dus het kon inderdaad nóg kleiner  ;D). Art.nr. is 061112.

Montage van de leds op de printplaat is in dit geval geen optie. Dat lukte eerder wel met prima (zie eventueel HIER). Maar op de zesde foto van ombouw van de Re 4/4 IV van deze ombouw, zijn de losse gietstukjes (voor ik neem aan gewicht en mogelijk ook ter bescherming tegen de hitte van de oorspronkelijke gloeilampjes) te zien. De openingen zijn groot genoeg voor de draadjes, maar te klein om er voldoende licht doorheen te krijgen.
Frank
(model-)treinliefhebber
Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController