Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

bestrating en ondergond voor industrie

Gestart door dani, 12 mei 2014, 09:19:46 AM

dani

Nu ik stilaan de definitieve plaatsing van de gebouwen en andere scenery elementen op mijn industrie zone heb bepaald, wil ik deze gaan vast zetten en dan de open ruimte in vullen.    Ik weet wel al wat er gaat komen, maar ben er nog niet helemaal uit hoe ik de ondergrond ga behandelen...

A) met grijze verf , om beton te simuleren  (lijkt me nogal "vlakjes".)
B) met een heel dun laagje gips  (vloeibaar gieten) en daar grote "betontegels" (2mx2m in 1:1 dus ongeveer 2cm x 2cm in schaal) in krassen met zwarte voegen
C) van die zelfklevende "mousse" beton folie van bvb Busch   (duur en ééntonig)
D) klinkertjes of ander patroon
E) gras oppervlakte
F) gewoon zand / bruine aarde
G) baantjes aanleggen in "asfalt" (zwarte verf)


Het zal waarschijnlijk wel weer een mix van de verschillende technieken worden, maar ik wou even polsen waarmee jullie de beste ervaring hebben en wat de resultaten zijn.

Alvast dank.
Dani


De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

kasteel

* je kunt van een schrijfblok de kartonachterzijde gebruiken (meestal een grijs of beige kleur)
* dunne roofing met de achterkant naar boven - meerdere diktes,kleuren -
* asfaltpapier (een variant van roofing - dunner ook zelfklevend)
* schuurpapier
Jan

Rangeerduivel

#2
Dani,
Een vloerbedekking voor industriegedeelte is ook Stelcon-beton.
Gemakkelijk zelf te maken;
Googl maar eens "stelconplaten maken ho"

;)

Stieven kan je een nog betere link bezorgen hiervoor,ik heb hem (de link ;D) reeds gehad maar weer kwijtgespeeld!

dani

Hmm al een paar goede ideetjes.
Thanks guys !
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

59erke

Ik heb ongeveer hetzelfde probleem Dani,

om straten te maken gebruik ik zwart schuurpapier (extra fijne korrel 600).
Uitknippen en vastkleven met lijmspray.

Dan kan je kiezen of je het zwart laat of nog verder behandeld.
Het behandelen ben ik zelf nog niet aan toegekomen.

Mocht je iets gevonden hebben laat gerust weten  ;)
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

mnieuwlaet

groot stuk architectenkarton! (1 grote plaat) je kunt er van die stelconplaten in krassen (het vernieuwde, nieuwe deel) en stukken indrukken van asvalt en kasseien (oude gedeelte) ook gemakkelijk putten en oneffenheden te maken.
Zelfs een deel met dat in aanleg is, een kraan enkele uitgesneden platen op schaal en je hebt er weer een miniscene bij.


dani

Allemaal heel bruikbare tips, waarvoor dank !
Het begint vorm te krijgen in mijn hoofd
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Stieven76


dani

@Stieven: bedankt voor de link....  ik kan sinds kort nog wel ANONIEM gaan "mee kijken" (tot voor 2 maand ging dat helemaal nieet) op dat forum maar doe dat weinig of nooit.  hiervoor eens een uitzondering gemaakt.

StelCon is inderdaad een goed idee !!  En die klei, daarvan heb ik nog wat liggen, dus ik kan al beginnen "rollen" :-)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

DIORAMABOUWER


Hallo Dani,dit beton heb ik gemaakt met architecten karton(methode beschreven in MSM ) en de kasseien is  boetseerklei in een sporle siliconen mal gedrukt,beter dan plaaster omdat je  achteraf nog makkelijk putten kan indrukken voor een verouderde uitstraling en als ik u nog een tip mag geven gebruik verschillende straatbedekking ,is anders te ééntonig,gr Marc 
Diorama's: museumlijn 62, de oostmolen, duinhelm.
Modelbanen:HALTE STRAND, STATIE GHISTEL ANNO 1942

dani

dat zijn inderdaad een paar heel mooie voorbeelden, Marc.   Zo iets wil ik zeker ook proberen.
Ik ben gisteravond even aan het proberen geweest met die fameuze klei van de Action (had nog een pakje liggen) om Stelcon platen na te maken en het overschotje heb ik gewoon in een grillige vorm uitgerold en daar dan "kasseien" in gedrukt met een penseelhulsje.

Dat ligt nu te drogen en uit te harden en als het iets of wat lukt, dan ga ik zeker op die weg verder.  En wat je zegt is waar : eentonig mag het niet worden, dus variatei is de boodschap.   Naargelang de plaats en de "activiteit" daar rond zal ik de gepaste  "bodem" moeten maken.  Ik ga dat eens wat proberen te plannen op een schets / baanplan afdruk.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

DIORAMABOUWER

Hallo Dani,ben even gaan kijken op het 3 rail forum ,die stelcon platen zien er heel mooi uit voor op een TP 5 of TP 6 baan,gr Marc
Diorama's: museumlijn 62, de oostmolen, duinhelm.
Modelbanen:HALTE STRAND, STATIE GHISTEL ANNO 1942

Bjor

Misschien een beetje als mosterd naar de maaltijd, maar ik wil je mijn ervaring niet onthouden. Ik heb ook gebruik gemaakt van boetseerklei. Daar heb ik betonplaten van gemaakt m.b.v. een mal (styreen "H"profiel). Kijk maar hier (scroll naar de posting van 1-1-2014) http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=21&t=6021&start=10 . Dit is alleen in N.

Ben
N-spoor; het fijne van het kleine.
Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in periode II en verder van alles wat met model- en grootspoor te maken heeft.