Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Type 40 in model

Gestart door Huugooke, 11 mei 2014, 12:34:39 PM

Huugooke

en, de moeite waard?



buiten de dome's, de buffers de schouw... allemaal aanpasbaar.
Voor de rest kloppen de maten goed.

De cabine is wat anders: deze staat bij de 40 rond; waarschijnlijk om aan het vrije profiel te voldoen.

Mischien iets voor de mensen die kunnen etsen, of de lasersnijders, of snijplotters... ;)
Nu het model verkrijgbaar is, is er misschien belangstelling voor een omvormkit  ;D

Michiel

Voor puristen is van dit model geen type 40 te maken, maar persoonlijk vind ik dit model een erg overtuigende look-alike. Dat de doms niet helemaal gelijk staan, de ketelbanden om andere afstanden, asafstanden niet exact gelijk,... Daar merk je niets meer van ingezet op een modelbaan. Het meest opvallende is misschien nog de vorm van de tender en de omloopplaat. Nog wel Europese bufferbalken op zetten, natuurlijk.

En ik meen me te herinneren (maar ben dus helemaal niet zeker) dat onze type 40's twee series cabines hadden: de kenmerkende ronde, en de meer rechte zoals dit US-model. Kan iemand dit bevestigen of ontkennen?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Huugooke

Het is natuurlijk de bedoeling om het model zo goed mogelijk te benaderen. Dat daar wat zaag en vijlwerk aan te pas komt is duidelijk.
Die domes zijn verkrijgbaar, de leidingen, loopbordes, buffers, aan te passen. Zelfs de tender is met wat snijwerk te gebruiken.
Ik ben al content dat de wielbasis e.d. goed komt.
Dat er ook 40'en met rechte cabine waren wist ik niet, dat wordt opzoekwerk.

FREMO e.V. - afd België

Dag,

Er waren in de serie HL 40 gebogen en rechte cabines.

Beste manier on uw locomotief nummer eens op te zoeken op foto's, die bij bekende uitgevers van foto boeken. Soms hadden zij na een revisie in FAZ een andere cabine op dan voordien.

Het was bekend dat deze soms werden verwisseld.

Mvg,
Onafhankelijk machinist (Stoom enkel + Compound).

Instructeur/Lesgever in Europa enkel.

GDE

Zeker de moeite waard Hugo !  :D Een ombouwkit in bv. 3D print zou mooi zijn maar die is er niet dus ja wat zaag en ombouwwerk maar dan heb je toch wel een leuk model . Voor het geval je het nog niet zou weten is er een artikel verschenen in spoorwegjournaal van het type 40 . Ik zal het straks thuis eens moeten opzoeken in welk nummer dat was .

GDE

spoorwegjournaal 159 sept-okt 2007 , 3 blz over het type 40 waarvan 4 kleurenfoto's en 1 mooie coverfoto eveneens in kleur en een bladzijde met tekening van H De Bleser van het type 40 op 1/87 .

Huugooke

Mij zot gezocht naar dat nummer. Heb ze van 42 tot 102, maar de rest vind ik niet meer. Heb ik die verkocht?
In elk geval heb ik in een vlaag van zinsbegoocheling de 92 twee keer gekocht!
Wie die wil mag me een voldoende grote, gefrankeerde en geadresseerde enveloppe sturen.

Huugooke

OK, heb die dus blijkbaar verkocht; waarom heb ik dan die oude nrs bijgehouden?
Tja, het geheugen is het eerste dat gaat zeggen ze.

Huugooke

Eens gaan kijken naar "doms" of is het "dommen" bij PB, maar de keuze is groot. Welke kan ik gebruiken?

BTW: dat fameuze tramonderstel, waar staat dat ergens, of heb ik er weer naast gekeken?

Huugooke

foto's gevonden in "Vapeur"; inderdaad een rechte cabine, zelfs die lantaarn vooraan kan blijven!

Huugooke

Volgens de "exploded view" bestaat die ketel uit een hoop losse onderdelen, zelfs de domes zijn apart.
Misschien toch niet zo veel zaagwerk.
De tender zou ik van "scratch" willen maken. Waar kon je die klinknagels weer krijgen?

GDE

Een handig apparaatje  om klinknagels te maken in plasticard is de " rivet maker " van het merk Trompeter . Er zitten verschillende wieltjes bij voor verschillende klinknagels . ;)

marc goovaerts

Citaat van: Huugooke op 01 juli 2014, 19:13:19 PM
Waar kon je die klinknagels weer krijgen?
Als je googelt op 'forum.modelspoormagazine.be' en 'klinknagels', kom je op 284 resultaten !

Huugooke

Citaat van: marc goovaerts op 01 juli 2014, 19:49:52 PM
Citaat van: Huugooke op 01 juli 2014, 19:13:19 PM
Waar kon je die klinknagels weer krijgen?
Als je googelt op 'forum.modelspoormagazine.be' en 'klinknagels', kom je op 284 resultaten !
die had je wel voor me kunnen uitzoeken hé Marc!  ;D
Ik zocht die in decalvorm

marc goovaerts

Ik denk zelfs dat ik die zelf ooit aangebracht heb...

In mijn achterhoofd zegt het 'Arrow', maar het is Archer:
http://www.archertransfers.com/SurfaceDetailsMain.html
Ik heb ook deze in mijn bookmarks teruggevonden:
http://www.micromark.com/ho-scale-decals-with-raised-3d-rivets-and-other-surface-details,9968.html

Servus !