Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

starten digitaal

Gestart door 59erke, 10 mei 2014, 23:40:04 PM

Huugooke

Citaat van: fredje op 21 februari 2015, 20:41:52 PM
Ikzelf rij digitaal met Roco multimaus en heb voor de kids ( 9 en 11 jaar ) een nieuw Piko digitaal starterset op de kop kunen tikken om hen wat digitaal op weg te zetten (sta zelf nog in mijn digitale kinderschoenen ) nu is mij vraag of ik een lok van mijn baan op hun baan kan zetten en rijden ( mits hem in de Digifern te programeren) en die lok dan weer gewoon op mijn baan te zetten ? Of zal ik mij hierbij dik in de miserie brengen ?
Zolang je aan de loc zelf geen instellingen wijzigt...

Rangeerduivel

Fredje,
Je kan gerust je loc's van baan/systeem verwisselen zonder problemen.
Zoals Hugo zegt,wijzig niets aan de locdecoder en er kan niets gebeuren.
Je bedient de loc met hetzelfde adres bij beide systemen,het adres dat in de decoder opgeslagen is.
Waarschijnlijk weet je wel dat je een loc met decoder zelfs op een analoge baan kan laten rijden.
Weet ook dat je met het Piko (Digifern)systeem niet alle funkties kan gebruiken van bvb sounddecoders,die hebben soms méér dan 20 funkties en de digifern heeft maar mogelijkheid om er daar een 8-tal van te gebruiken.
Zelfs de Multimaus is daarin al verouderd aan het worden,
Een ESU-loc bvb heeft er +/-23,en de MM gaat maar tot 20... :(

;)

fredje

Bedankt Hugo en Rudy , weet nu dat ik geen problemen kan verwachten met loks op een ander systeem .Binnen een paar jaar kan ik dan kiezen wie of wat ik ga gebruiken als vervanger van de MM .eerst leren stappen en dan pas lopen . Grtz. Freddy

59erke

Even terug opstarten...


Wat betreft die Roco Multimaus, kan je daar eender welke N decoder mee aansturen of ben je merkgebonden ?
En welke decoder is de beste/ meest betrouwbare ?

En hoeveel loks kan je maximaal met zo'n multimaus commanderen, staat hier een limiet op (ik denk dan vb. aan het oude Delta systeem van Marklin dat beperkt was tot 4 loks) ?

Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Stieven76

Ik heb zelf ook een MM en je kan daar eender welke DCC decoder mee aansturen. Ik dacht dat je 999 artikelen kon adresseren, incl wisseldecoders etc, maar ben niet zeker. Voor mijn 7 locs voldoet ze zeker  ;)
Hier een NL handleiding van de MM, kan je mss al eens lezen.
http://www.oude-station.nl/images/Roco/handleiding%20multimuis.pdf


59erke

En gebruiken jullie de standaard bijgeleverde 36VA voeding of ben je beter af met een zwaardere voeding van 50VA ?
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Rangeerduivel

Koen,

Het merk van decoder speelt geen rol voor de MM,
Ze stuurt ze allen aan
Esu is volgens mij nog steeds de beste decoder...
Je kan 9999 lange en 99 korte adressen in de bibliotheek opslaan, en 20F-toetsen gebruiken en ook nog eens alle wissels mee aansturen.
Je kan er alle CV's mee aanpassen met een max. waarde van 250.
Ik heb steeds een 36VA gebruikt en nooit problemen gehad,zwaarder mag altijd...

Dus ik denk dat ze ruimschoots zal voldoen!
Voor de zekerheid,het gaat hier wel om de MultiMaus,de locmaus bestaat ook bij Roco maar heeft veel minder kapaciteit

;)

Huugooke

Citaat van: 59erke op 16 juli 2015, 12:20:04 PM
En gebruiken jullie de standaard bijgeleverde 36VA voeding of ben je beter af met een zwaardere voeding van 50VA ?
Zesde wet van Murphy: hoe zwaarder de voeding, hoe meer rook bij kortsluiting, en hoe harder de wielen vastgelast zijn aan de rails  ;D
Met 36 VA kunt ge minstens 36 heel zware loc's op volle snelheid laten rijden; heb je daar plaats voor?

Steam.N

Citaat van: Huugooke op 16 juli 2015, 14:22:13 PM
... Zesde wet van Murphy: hoe zwaarder de voeding, hoe meer rook bij kortsluiting ...

;D ;D ;D
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Ronald

Citaat van: Huugooke op 16 juli 2015, 14:22:13 PM

Met 36 VA kunt ge minstens 36 heel zware loc's op volle snelheid laten rijden; heb je daar plaats voor?

Oh? Ik denk het niet..... Bij P = U x I, de rekenmethode voor vermogen is P 36 (P is ongeveer gelijk aan VA). U is de spanning, die ligt rond de 16V. Dan blijft er nog geen 2,5 Ampere over voor je locs en daar gaan geen 36 locs op rijden. Eerder 2 of 3 geluidslocs maximaal of een loc of 5 onder normale omstandigheden ;)

59erke

Heb het op een Nederlands forum gelezen dat 50VA de norm is, vond het ook raar want waarom zou Roco de multimaus da verkopen met een te lichte voeding.  Ga maximaal 10 loks op mijn nieuwe baan kunnen plaatsen, die bovendien allemaal niet tegelijk gaan rijden.

Ze spreken daar trouwens ook om de oude analoge transfo met regelaar te gebruiken als voeding (wel gelijkrichter bijvoegen want ze gebruiken de wisselspanning), is dit een goed idee of ben je beter af met de bijgeleverde voeding van de multimaus ?
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Huugooke

Citaat van: Ronald op 16 juli 2015, 16:34:23 PM
Citaat van: Huugooke op 16 juli 2015, 14:22:13 PM

Met 36 VA kunt ge minstens 36 heel zware loc's op volle snelheid laten rijden; heb je daar plaats voor?

Oh? Ik denk het niet..... Bij P = U x I, de rekenmethode voor vermogen is P 36 (P is ongeveer gelijk aan VA). U is de spanning, die ligt rond de 16V. Dan blijft er nog geen 2,5 Ampere over voor je locs en daar gaan geen 36 locs op rijden. Eerder 2 of 3 geluidslocs maximaal of een loc of 5 onder normale omstandigheden ;)
Toegegeven dat ik wat overdreven heb ;D , maar jou redenering klopt ook niet omdat je appelen met citroenen aan't vergelijken bent. Die discussie is hier al eens gevoerd en ik verwijs dan ook naar het desbetreffende draadje (waar dat ook staat  ;D ), en trek er dus mijn pollekes van af! Als je twee en een halve loc volle gas kunt laten rijden heb je toch al een flinke lay-out!

Huugooke

Citaat van: 59erke op 16 juli 2015, 16:40:26 PM
Heb het op een Nederlands forum gelezen dat 50VA de norm is, vond het ook raar want waarom zou Roco de multimaus da verkopen met een te lichte voeding.  Ga maximaal 10 loks op mijn nieuwe baan kunnen plaatsen, die bovendien allemaal niet tegelijk gaan rijden.

Ze spreken daar trouwens ook om de oude analoge transfo met regelaar te gebruiken als voeding (wel gelijkrichter bijvoegen want ze gebruiken de wisselspanning), is dit een goed idee of ben je beter af met de bijgeleverde voeding van de multimaus ?
a/Omdat Roco graag een nieuwe transfo verkoopt!
b/Dat gaat niet zoveel winst opleveren want ik denk niet dat die veel "zwaarder" is!

Rangeerduivel

Citaat van: 59erke op 16 juli 2015, 16:40:26 PM
Heb het op een Nederlands forum gelezen dat 50VA de norm is, vond het ook raar want waarom zou Roco de multimaus da verkopen met een te lichte voeding.  Ga maximaal 10 loks op mijn nieuwe baan kunnen plaatsen, die bovendien allemaal niet tegelijk gaan rijden.

Ze spreken daar trouwens ook om de oude analoge transfo met regelaar te gebruiken als voeding (wel gelijkrichter bijvoegen want ze gebruiken de wisselspanning), is dit een goed idee of ben je beter af met de bijgeleverde voeding van de multimaus ?

Je moet niet alles geloven wat Hollanders zeggen... ;D ;D ;D
Waarom gemakkelijk als het moeilijk ook gaat!

Gebruik gewoon de transfo die Roco bij jouw set levert en je zal geen problemen hebben,
ze weten ginder in Austria wel wat ze doen

;)

SuSke

inderdaad, geen zorgen maken met een trafo van 36VA.
Op de club draaien we vlotjes met 5 loc's op een 32VA voeding. Als het er 7 worden durft het soms een beetje lastig worden (warm transfooke). ;)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.