starten digitaal

Gestart door 59erke, 10 mei 2014, 23:40:04 PM

Huugooke

Citaat van: loebaske op 01 november 2014, 13:13:35 PM
Heb hier al wat op een rijtje gezet..
word moeilijk
bijlange niet, Ecos II, kan je alle kanten mee uit. Lokpilootjes als decoder, alles van hetzelfde merk, geene zever mee.
Een maand niet smoren en ge hebt 'm. ;D

Bolje

#31
Vele groeten,
Ronald

Frans Bosmans

Dat is de ECoS I, zwart wit dus. Ik heb de mijne destijds minder betaald, toen spliksplinter nieuw.

loebaske

Ben er helemaal nog niet uit welke centrale ik ga gebruiken...pffff
denk dat er ook veel vanaf hangt welke sturing men gebruikt, zoals koploper??
alhoewel tot nu toe koploper men voorkeur krijgt, veel mogelijkheden, ben ooit eens naar NL geweest waar dat mini trein wereld
staat en toen een gesprek gehad met een medewerker en die vertelde alleen maar lof over koploper.

PeterC

Citaat van: loebaske op 01 november 2014, 13:13:35 PM
Heb hier al wat op een rijtje gezet...
Ecos2 kost 575€ -  werkt met koploper
Intellibox + voeding 528€ -  werkt met Win-Digipet Small X ( nog eens +/- 272€ )
en nu nog een voorstel van een Z21 99€ - met welk programma werk deze ?? koploper ??
word moeilijk

Citaat van: loebaske op 02 november 2014, 13:14:14 PM
Ben er helemaal nog niet uit welke centrale ik ga gebruiken...pffff
denk dat er ook veel vanaf hangt welke sturing men gebruikt, zoals koploper??
alhoewel tot nu toe koploper men voorkeur krijgt, veel mogelijkheden, ben ooit eens naar NL geweest waar dat mini trein wereld
staat en toen een gesprek gehad met een medewerker en die vertelde alleen maar lof over koploper.

Eric, volgens mij hangt digitaal deels af van wat je zelf wil.  Wil je enkel digitaal zonder PC dan heb je best een centrale met knoppen en een display.  Wil je enkel met een PC besturen, volstaat een centrale zonder knoppen en display...

Veel hangt ook af van je budget.  Heb je het lang en breed, koop dan een dure centrale en dure randapparatuur en een duur besturingsprogramma.  Ben je smaller en korter, ga dan voor een eenvoudigere centrale (2° hands - wel opletten dat er geen verborgen gebreken zijn!), bouw eventueel zelf je decoders en terugmelders.

Ikzelf werk met een IB (eentje nieuw gekocht en een ander - met gebreken - tweedehands gekocht).  Wissel- en seindecoders zijn zelfbouw naar de ontwerpen van Sven Brandt.  Terugmelders zijn enkele Viessmann modules en de laatste tijd enkel nog modules van Rosoft.  De communicatie tussen PC, IB, Marklin 6021 en de verschillende terugmelders is via Loconet. 
Ooit begonnen met Koploper en ik was daar heel tevreden van maar omdat ik vanop verschillende toestellen (PC's - tablet - GSM) mijn baantje wil besturen en nog enkele andere redenen, ben ik overgestapt op Rocrail.

Groetjes, Peter


anne w

zie http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,21268.0.html, daar zijn veel computer systemen aan het werk te zien: Koploper, Itrain, Traincontroller, Railware en wellicht Raptor, het aantal verschillende centrales is minder: 3 maal de Tams, 1 maal de Z (denk ik) en wellicht 1 maal de Raptor of de Tams.

Groet, Anne W
Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, waarvan 4 ESU,  (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28/27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.

loebaske

Ga julle hier nog wat verder laten doen en leer er wel uit..

Peter, het is de bedoeling dat alles vanuit de pc wordt gestuurd en enkel op afzonderlijke sporen manueel rangeren, op dit placement word er wel in beide richtingen gereden, de parade baan word altijd in dezelfde richting gereden...

loebaske

Dankzij een link naar Koploper beginners handleiding begin ik het te snappen, want met die handleiding van een paar honderd blz geraakte ik er niet aan uit.. denk eens te beginnen met men 24 blokken in te voegen, weet ondertussen om loc's in te voeren...alle begin is moeilijk  :D :D :D

De aansturing zal vermoedelijk de intellibox worden waar ik de S88 terug melders zal gebruiken..
Ga er nog komen, heb nog enkele maanden rust om alles in te studeren  :P :P


loebaske

Draadje eens opnieuw leven inblazen...

Met het nieuws van Piko, denk ik toch voor hun digi systeem te kiezen, want in feite was het zo een draadloos afstandsbediening die ik zocht, iets met alles er op en er aan!!!!
Het fijne zou er aan zijn dat als men terug gaat naar de vorige loc's, dat de laatste configuratie onmidelijk op het scherm verschijnt....niet slecht
Tevens zou het systeem beter/gelijk aardig zijn aan de ESU Ecos...verschil sukken goedkoper...

Meer nieuws zullen we hopelijk hebben na de Messe  :)

Rangeerduivel

Eric,
Zo een Piko "Digifern" heb ik vroeger gehad,(Uhlenbrock)
Het is inderdaad zeer handig om mee te werken/rijden.
Zoals je zegt bewaart de centrale de gegevens van 4 loc's zolang je de stroom niet uitschakelt.Daarna is het terug opnieuw herbeginnen.
Doch je moet bij dit systeem een paar toegevingen doen;
1) Je kan er géén CV's mee herwaarderen,enkel CV 1 om loc's een adres te geven/veranderen.
2) De digifern heeft maar 8 funtietoetsen,en dat is een beperking bij moderne sounddecoders die nu 20 of meer funkties hebben.
3) De standaard trafo die is bijgeleverd en de centrale "digi1" zijn zeer beperkt qua kapaciteit,maar je kan dit uitbreiden met de "digi2" (booster)en zwaardere trafo en je baan in secties verdelen.
4) Daarenboven moet je cenrale steeds op een zichtbare plaats staan zodat  de Digifern(afstandsbediening) ze kan "zien".
Je moet de digifern telkens naar de centrale richten en niet naar de loc.
Als je met dit alles genoegen neemt kan je er veel plezier aan beleven,maar ik zou toch opteren voor bvb de Multimaus,wat ik dan ook gedaan heb.

;)

loebaske

Rudy, dat is het oude systeem, je gaat verschieten wat allemaal het nieuwe kan, tot nu toe nog niemand op de markt gebracht....

en bij stroom uitval lig ieder systeem er uit...zelf uw TV

Rangeerduivel

Citaat van: loebaske op 03 januari 2015, 11:48:14 AM
Rudy, dat is het oude systeem, je gaat verschieten wat allemaal het nieuwe kan, tot nu toe nog niemand op de markt gebracht....

en bij stroom uitval lig ieder systeem er uit...zelf uw TV

Van een nieuw systeem heb ik nog geen weet,maar begrijpelijk is dat ze ook bij Uhlenbrock niet stilzitten als alle anderen moderniseren.

Maar ik bestuur mijn baan (nog) niet met de afstandsbediening van de TV!! :D :D :D

Ik bedoelde maar dat bvb in de mulltimaus alle gegevens opgeslagen zitten en blijven,waar bij de oude Piko-centrale alles verloren gaat bij het uitschakelen van de stroom,of laat je die misschien aan staan als je snachts dodo gaat doen? ;D

;)

loebaske

Piko heeft nu de Smart, eens kijken in de nieuwe folder...echt de max.

Ik heb ook die oude en was tevreden om eens te testen of alles functioneerd, zoals de lichten apart besturen, heb een ekel als je een sleep aan de haak heb dat de rode lichten branden, dus pas ik die aan zoals het hoort...

Je vermeen het nieuws nog wel wat de oneindige mogelijkheden zijn van de Smart...ge gaat uw Smart (telefoon) direct in de vuilbak gooien  ;) ;) ;)

Pascal Michiels

Heb nog een Lenz set met LH90 controller, wat m'n eerste digitale set was. Nadeel vind ik nog steeds de schakelaar om van rijrichting te veranderen.
Momenteel gebruik ik de Roco multimaus startset en die bevalt me goed. Makkelijk door het menu scrollen om een volgende loc te selecteren, ipv telkens het adres te moeten ingeven zoals bij Lenz. Nadeel is wel dat het weer een klein scherm is, dus niet zo overzichtelijk.

Indien ik er nu eentje zou kopen zou het de Piko Smartcontrol of de Roco Z21 zijn.
De Piko heeft als voordeel dat je de snelheid via een draaiknop kan regelen, wat ik nog altijd het makkelijkste vind.
Anderzijds kan je ook nog de oude controllers (zoals de LH90 en MM) aansluiten op de Z21. Beide systemen kosten een 400Euro.


fredje

Ikzelf rij digitaal met Roco multimaus en heb voor de kids ( 9 en 11 jaar ) een nieuw Piko digitaal starterset op de kop kunen tikken om hen wat digitaal op weg te zetten (sta zelf nog in mijn digitale kinderschoenen ) nu is mij vraag of ik een lok van mijn baan op hun baan kan zetten en rijden ( mits hem in de Digifern te programeren) en die lok dan weer gewoon op mijn baan te zetten ? Of zal ik mij hierbij dik in de miserie brengen ?