Bromgeluid loc

Gestart door yannickvw, 09 mei 2014, 17:08:13 PM

yannickvw

Hallo,

ik heb onlangs tweedehands een loc van iemand over gekocht. Deze had nooit gereden en altijd in verpakking gezeten. De 2633 van Mehano (DC).

Nu was ik de instructies aan het lezen en wou ik hem eens een kwartier laten rijden zoals in de manual stond. In één richting geen probleem. Rijdt geruisloos. Maar als ik hem in de andere richting wil laten rijden komt er een brommend geluid uit...ik heb een filmpje proberen te maken om het geluid te kunnen laten horen, het is niet zo duidelijk maar het is wel duidelijk hoorbaar in het echt en best storend.

Dit is nog maar mijn derde loc en ik ben een beginner. Zou ik deze eens moeten smeren omdat hij nooit heeft gereden en al een paar jaar in zijn verpakking zat? Of zou dit geluid weggaan als ik hem een half uurtje laat inrijden. Of maak ik het dan nog erger? Hier het filmpje met poging tot laten horen van het geluid.

https://www.youtube.com/watch?v=svKin7XBayo

PietB

Nou Yannick,
ik heb ze wel vééél erger gehoord hoor.
Ik laat mijn nieuwe loc's altijd een half uur in de ene richting gevolgd door een half uur in de nadere richting op verschillende snelheden rijden.
Zo grof weg, om de 10 minuten wissel ik van snelheid, kookwekker er bij en onderwijl wat anders doen.
Daarna besluit ik pas of de loc open gaat en onderhoud(smeren) krijgt.
Nieuwe locs willen wel eens luidruchtig zijn, dat wordt vaak na het inlopen minder.
Zeker als ze een tijd niet gereden hebben.

grt Piet.

ceuleer

Hallo Yannick,

ik heb het filmpje eens bekeken, en inderdaad, naar de ene kant heb je zo een ratelend geluid, maar of dat echt een probleem gaat geven weet ik niet.
Ikzelf heb een stuk of 30 mehano loc's, en naar de ene kant rijden ze allemaal iets stiller dan de andere kant,  en de ene loc maakt dan nog wat meer geluid dan de andere, ik maak er dus geen probleem over.