Bromgeluid loc

Gestart door yannickvw, 09 mei 2014, 17:08:13 PM

yannickvw

Hallo,

ik heb onlangs tweedehands een loc van iemand over gekocht. Deze had nooit gereden en altijd in verpakking gezeten. De 2633 van Mehano (DC).

Nu was ik de instructies aan het lezen en wou ik hem eens een kwartier laten rijden zoals in de manual stond. In één richting geen probleem. Rijdt geruisloos. Maar als ik hem in de andere richting wil laten rijden komt er een brommend geluid uit...ik heb een filmpje proberen te maken om het geluid te kunnen laten horen, het is niet zo duidelijk maar het is wel duidelijk hoorbaar in het echt en best storend.

Dit is nog maar mijn derde loc en ik ben een beginner. Zou ik deze eens moeten smeren omdat hij nooit heeft gereden en al een paar jaar in zijn verpakking zat? Of zou dit geluid weggaan als ik hem een half uurtje laat inrijden. Of maak ik het dan nog erger? Hier het filmpje met poging tot laten horen van het geluid.

https://www.youtube.com/watch?v=svKin7XBayo

PietB

Nou Yannick,
ik heb ze wel vééél erger gehoord hoor.
Ik laat mijn nieuwe loc's altijd een half uur in de ene richting gevolgd door een half uur in de nadere richting op verschillende snelheden rijden.
Zo grof weg, om de 10 minuten wissel ik van snelheid, kookwekker er bij en onderwijl wat anders doen.
Daarna besluit ik pas of de loc open gaat en onderhoud(smeren) krijgt.
Nieuwe locs willen wel eens luidruchtig zijn, dat wordt vaak na het inlopen minder.
Zeker als ze een tijd niet gereden hebben.

grt Piet.

ceuleer

Hallo Yannick,

ik heb het filmpje eens bekeken, en inderdaad, naar de ene kant heb je zo een ratelend geluid, maar of dat echt een probleem gaat geven weet ik niet.
Ikzelf heb een stuk of 30 mehano loc's, en naar de ene kant rijden ze allemaal iets stiller dan de andere kant,  en de ene loc maakt dan nog wat meer geluid dan de andere, ik maak er dus geen probleem over.
Ik kan nu niet direct zeggen of uwe loc meer lawaai maakt dan degenen die ik heb, maar als er echt iets mis zou zijn, denk ik dat je langs beide rijrichtingen het probleem zou hebben, misschien dat de tandwieltjes een beetje ratelen in één richting.
Als het niet erger wordt, zou ik er niet van wakker liggen. Smeren zou ik zelf niet doen, als er iets te stroef draait, denk ik dat je het probleem in beide richtingen zou hebben.
Misschien nog wat laten inrijden terwijl je erbij blijft, wordt het erger, dan zal je het toch eens moeten nakijken.

grz,
Gunter

Rangeerduivel

Het is een fenomeen dat zich bij meerdere loc's al eens durft voordoen,en niet alleen bij Mehano  maar ook bij andere merken.
Ik zou mij daar niet te veel zorgen over maken.
Je kan eventueel eens kijken of er niets tegen de cardans komt...

;)

bollen neus

Het is nu eenmaal zo nen motor heeft altijd nen betere kant om te rijden, soms vertaalt dit zich in hogere snelheid in één richting dan de andere soms in meer geluid productie.

Eric. :)

yannickvw

Oke, bedankt.

Kzal hem eens goed laten inrijden langs de twee richtingen en hopelijk wordt het dan wat minder. Ik had wat schrik dat het door dit te doen erger zou worden of schade berokkenen.

Aover het algemeen; een nieuwe loc die nog nooit gereden heeft maar al een hele tijd in doos zit moet niet gesmeerd worden?

Ik heb hier ook nog een 6215 van roco en die heeft dan weer het probleem dat hij aan lage snelheid in beide richtingen een piepend geluid maakt. Deze heeft echter al wel gereden...

thor

Yannick, heb je die Mehano loc van een handelaar gekocht of van een particulier iemand?
In het eerste geval heb ik daarbij wel bedenkingen.....
Groeten
Thor
hO, 2-rail, digitaal
Intellibox, Power 3, Win-Digipet 2009, v 5

Rangeerduivel

Citaat van: yannickvw op 09 mei 2014, 19:56:06 PM

Een nieuwe loc is vanuit de fabriek gesmeerd met speciaal wit vet dat zeer lang,zelfs bij niet gebruik,goed blijft.
Je hoeft slechts opnieuw te smeren na vele uren gebruik(zie bijgesloten handleiding)
Citaat van: yannickvw op 09 mei 2014, 19:56:06 PM

Citaat van: yannickvw op 09 mei 2014, 19:56:06 PM

Ik heb hier ook nog een 6215 van roco en die heeft dan weer het probleem dat hij aan lage snelheid in beide richtingen een piepend geluid maakt. Deze heeft echter al wel gereden...

Ik heb dit ook met mijn Roco HLE 2024,
Dat is vlogens mij het piepen van de rubber anti-slipbandjes op de rails,
Ik denk dat daar weinig aan te doen valt,buiten een differentieel plaatsen misschien,zoals in een auto? :D :D :D

;)

jb

Ik heb hier ook zo een Mehano 77 rond rijden..... ach dat geraak je wel gewoon, wacht tot u ballast er ligt  ;)

ToThePoint

Het is zo dat een motor als die van rijrichting veranderd het anker ook wat beweegt. Als er iets is wat in de buurt zit van wat er op dat anker gemonteerd is dat u zo een fenomeen kan krijgen. Ik denk hier b.v. aan een draad die tegen de inkeping wrijft van de aansluiting motor/cardanas en die draad het ratelen veroorzaakt in de ene richting en niet in de andere. Op zich geen probleem, maar als u de lok ooit opent controleren dat alle draden verwijderd zijn van bewegende delen.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Olivier77

Een goede morgen,

Het geluid is volgens mij het heen en weer tikken van het asje van de wormwiel helemaal boven de
aandrijving van de wielen (het stuk in het verlengde van de cardans)
Als je de kap eraf doe kun je het zien.
Daar een beetje vet zal het geluid wat doen minderen maar het zal nog hoorbaar blijven.

Mvg

Olivier
3rail, Krails, Ecos2, Koploper