Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

conrad wisselaandrijving met dubbelzijdige gelijkrichting?

Gestart door Michiel, 08 mei 2014, 14:42:16 PM

Michiel

Ik zocht een oplossing in deze richting: 2 gelijkrichterbruggen ipv de 2 diodes. Het probleem, en nogal fundamenteel, is dat de beide bruggen elkaar in kortsluiting zetten. Maar misschien, mits een clevere combinatie van diodes, kan met toch dubbelzijdig signaal verkrijgen?

Met schakelaars, relais en transitoren is het makkelijk oplosbaar. Maar met diodes? is er een oplossing, of is het gewoonweg niet oplosbaar? Maar nogmaals, het is niet belangrijk. Mijn Conradmotoren werken. Ik had ze allen graag iets kordater gezien, krachtiger, maar niet sneller.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Dirkh

Waarom zo moeilijk doen, kan je niet gewoon een condensator achter de gelijkrichting plaatsen, die gaat de spanning een beetje afvlakken.

Klaas Zondervan

Michiel, de drie aansluitingen links in je tekening, waar komen die vandaan? Van een transfo, of van een decoder?

Michiel

De drie aansluiting links komen van een decoder. Ofwel staat de wisselspanning tussen de centrale en de bovenste lijn, ofwel tussen de centrale en de onderste lijn.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Klaas Zondervan

Wat voor decoders heb jij dan?
Uit een decoder komt normaal gelijkstroom. De enige uitzondering die ik ken is de LS150 van Lenz, daar komt wisselstroom uit.
Maar dan nog, waarom zou je dan toch dubbelzijdig willen gelijkrichten? Dat dient geen enkel nuttig doel.

Michiel

#20
Ik gebruik deze IEK MWD-1 wisseldecoders.


Maar gezien men het over eens is dat het dubbelzijdig gelijkrichten geen enkel voordeel geeft, laat ik het idee vallen. Het werkt, ook met de 2 enkelvoudige diodes meegeleverd met de wisselaandrijving; vrij aarzelend maar het werkt. Dus vergeet de vraag. Dit draadje mag diep wegzakken in de catacomben van het MSM-archief....  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

bellejt

Michiel,
als ze niet sterk genoeg schakelen kan je de externe voeding wat verzwaren.Of er een powermodule tussenplaatsen.Heb ik ook gedaan en ze schakelen perfekt bij 15 volt wisselstroom. Of je bouwt ze ff om.Hoe is te vinden op internet.

PietB

Michiel, wat voor spanning heb je op aansluiting L-J aangesloten?
Bij mijn oude baan had ik daar 12volt AC op staan en toen gingen ze prima om.
Als ik er 16volt AC(gebruikelijk bij Marklin) op zette dan kon de gehele buurt horen dat er een wissel omliep.
Zo'n harde knal gaf het, dus als het bij jou aarzelend gaat dan denk ik, net als Johnny, dat je het in de externe voeding moet zoeken.

grt Piet.

Michiel

Tussen J en L staat een wisselspanning van 9V. wanneer ik er meer op zet (vb 12V) dat gaan die wisselmotoren met een harde klap om. Met 9V gaat het netjes, maar de motor heeft niet veel koppel. Ik vrees dat het probleem eerder de motor en overbrenging is, dan de voedingspanning. Het zijn tenslotte zeer goedkope wisselaandrijvingen.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

PietB

Nou ja tussen 9 en 12 zitten nog wel wat spanningen die je meer koppel geven en toch een acceptabel geluisdniveau produceren.
Je vertelt er niet bij of het AC of DC is die 9volt(dat is werkelijk te laag, hoor) IEK schrijft 12-16volt voor.
En ja ze zijn nu eenmaal erg luidruchtig, ik ben er ook vanaf gestapt.
En wat je zegt, de techniek is ook niet echt modern.
Waar ik ook mee ge-experimenteerd heb ik als externe eindstop een stukje  hoeklijn met daar op een vilten kussentje aan weerskanten van de stelbalk.

Je moet ook eens de posting van Gerolf eens lezen, die heeft zijn Conrad aandrijvingen ook tot bedaren gekregen en toch een goede betrouwbare omzetting verwezenlijkt.
http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,16264.msg198747.html#msg198747
Maar uit eindelijk is hij er toch ook vanaf gestapt.
grt Piet.

bellejt

ik heb de originele hier wel die niet van conrad maar van Hoffmann zijn.Probeer eens die power module schakeling ertussen.Zal heel wat beter gaan.Dat is gewoon een reserve die je opbouwd om te schakelen.Is eigenlijk gewoon een grote capaciteit die je erbij zet.

http://www.modelspoorh0.nl/downloads/Zelfbouw%20Powermodule%205215.pdf

Klaas Zondervan

Citaat van: bossie op 09 mei 2014, 16:35:34 PM
Je vertelt er niet bij of het AC of DC is die 9volt
Volgens de handleiding moet het AC zijn. En dat is omdat er in de decoder twee spanningen van gemaakt worden, een positieve en een negatieve. Dit zijn bijzondere decoders die alleen voor dit type aandrijving geschikt zijn. Op de ene uitgang komt een positieve spanning, op de andere een negatieve. Er valt dus helemaal niks gelijk te richten, want dat is in de decoder al gebeurd.

Ik weet niet hoeveel spanning er in de decoder verloren gaat, maar 9V moet genoeg zijn. Op onze clubbaan hebben we enkele Conrad aandrijvingen die draaien op een beltransfo van 8V, en dat gaat prima.

Johnny, die power module gaat hier niet werken, want er moet AC op de externe voeding.

Dirkh

Denk dat je eerder de pulstijd wat langer moet proberen te zetten.
Citeer
Bei vielen Computerprogrammen besteht die Möglichkeit die Schaltzeiten für jede Weiche einzeln einzustellen. Sollten Sie über so eine Möglichkeit verfügen, dann können Sie hier für die Motorantriebe durchaus längere Stellzeiten als 200 ms. einstellen.

Es lassen sich mit dem MWD-1 auch Antriebe der Fa. Hoffmann*, letzte Generation, verwenden. Diese Motorantriebe können auf eine Verfahrenszeit von ca. 200 m sec. – 1 sec. am Antrieb selber eingestellt werden. Sofern Sie die kürzeste Schaltzeit einstellen, so kann auch dieser Antrieb problemlos mit dem MWD-1 betrieben werden. Das  langsame Umlegen der Weichen ist dann allerdings nicht gegeben. Als weitere Möglichkeit kann die Mindestschaltzeit durch die Zentrale entsprechend erhöht werden. Diese Maßnahme empfiehlt sich allerdings  lediglich für Zentralen oder Computerprogramme, bei denen für einzelne Weichenadressen eine individuelle Schaltzeiteinstellung möglich ist. Sollten Sie ein Keyboard benutzen, so könnten Sie die Taste eine Sekunde lang gedrückt halten. Für Benutzer der IB oder des TC gilt das bereits unter "Allgemeines" Gesagte, der Stellimpuls steht auch bei kurzem Tastendruck eine Sekunde an weil bei diesen Geräten der Abschaltbefehl nicht gesendet wird.

bellejt

#28
dacht dat deze gelijk waren aan de viessman decoders.Ff in de handleiding gekeken en had voor mij ook een stuk makkelijker geweest als ik wist dat deze bestonden.Had ik niet al die hulpschakelingetjes moeten bouwen.Maar daar zetten ze er toch tussen 12 en 16 V wissel op.Al dan niet verminderd met antiparallel diodes.

Of je doet dit : http://www.moba-tipps.de/weichenantrieb.html

Michiel

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)