Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Boekbinderslijm of verdunde houtlijm.

Gestart door PietB, 06 mei 2014, 12:32:02 PM

PietB

Ik heb op mijn vorige baan de ballast (ik gebruik Marklin C en K rails) vast gelegd met 1:1 verdunde houtlijm + een drupje afwasmiddel.
Bij het afbreken van deze baan had ik bijna een kango nodig om de ballast van de rails af te krijgen.
Mij is aangeraden om op mijn nieuwe baan boekbinderslijm te gebruiken.
Dat wil ik eens proberen, maar wat is de handigste/juiste methode om de ballast te fixeren met deze lijm?

grt Piet.

Gerolf

Ik heb het nog niet zelf gebruikt, maar volgens mij is het identiek aan je houtlijm-dosering en methode.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Ik gebruik boekbinderslijm inderdaad zoals houtlijm (verdunnen 1:1 met druppeltje afwasmiddel), maar heb de indruk dat het langzamer droogt (of uithardt) dan houtlijm. Boekbinderslijm lijkt ook niet zo goed te kruipen IN het ballast. Gebruik geen haardroger of zo om sneller te werken, want dan is de boekbinderlijm erg oppervlakkig blijven zitten, als een dunne korst, en is de ballast in de diepte nog los, zonder lijm. Ten minste, dat is het verschil dat ik ervaar bij het gebruik van leem als ballast; rustig en lang de boekbinderslijm laten indringen om een diepe hechting te hebben.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Stieven76

En als je nu eens geen watervast houtlijm gebruikt? Indien je de rails wil losmaken, de ballast bevochtigen en de rails komen terug terug los.

dani

ik had vorige keer   1:1  houtlijm/water gebruikt en dat waren ROTSEN !
Nu heb ik het geprobeerd met 1:3  lijm/water   en ben benieuwd .
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

mvdr1

Heb ooit ergens eens op een modelspoorforum gelezen dat er een groot verschil is tss het gebruik van gewone houtlijm of zogenaamde "express" houtlijm, na vermenging in 1:1 met water. Het ene zou achteraf inderdaad veel gemakkelijker opnieuw loskomen dan het andere indien overvloedig opnieuw met water vermengd. Maar weet niet meer welke van de 2 het was. Zou zeker gelden voor het merk "Pattex" ... Onder voorbehoud want heb het nog zelf niet uitgetest !
SNCB-SBB fan

Klaas Zondervan

Houtlijm bestaat in 4 klassen van watervastheid, D1, D2, D3 en D4.
D1 en D2 zijn makkelijk los te weken, Bij D3 gaat het veel moeilijker, en D4 is met water niet meer los te krijgen.
Die aanduidingen staan gewoon op de bus.

Martin Welberg

Houtlijm kent een aantal types, de normale en express is een D2, die is oplosbaar in water uitsluitend voor binnengebruik. De D3 is voor vochtige toepassingen, die is waterbestendig en de D4 is voor buiten die is watervast (en kort houdbaar)...

Grootste truuk bij het laten vloeien is een ontspannen water gebruiken wat niet alleen zeepsop bevat maar ook alcohol...(standaard ruitenreiniger is een voorbeeld)

evan

Goede avond,

Ik gebruik al een tijdje boekbinderslijm.  Houtlijm is echt te hard naar m'n zin naar geluidsoverdracht toe.

Boekbinderslijm droogt snel genoeg en is eenvoudiger te lossen.

Als "ontspanner" voor het aanbrengen gebruik ik glassex of instanet (Blauw ruitenreiniger verneveld over te verlijmen ballast) en een druppel afwasmiddel in de mengeling.

Hoe meer lijm je gebruikt in de oplossing, hoe feller hij gaat glanzen en hoe meer risico dat je ballast donkerder wordt.

Good luck ;)

Wel straf dat de vragen over ballasteren blijven terug komen ondanks het al vaak besproken geweest is ::)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Koen

Ik maak eveneens gebruik van boekbinderslijm met een scheutje afwasmiddel. Je moet wel opletten dat de omgevingstemperatuur hoog genoeg is (vooral in de winter) Anders krijg je het probleem dat de substantie niet uithard.


Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

mvdr1

Bedankt voor de uitleg ! Wist ik niet.



Citaat van: milocomarty op 06 mei 2014, 17:19:35 PM
Houtlijm kent een aantal types, de normale en express is een D2, die is oplosbaar in water uitsluitend voor binnengebruik. De D3 is voor vochtige toepassingen, die is waterbestendig en de D4 is voor buiten die is watervast (en kort houdbaar)...

Grootste truuk bij het laten vloeien is een ontspannen water gebruiken wat niet alleen zeepsop bevat maar ook alcohol...(standaard ruitenreiniger is een voorbeeld)
SNCB-SBB fan

Metpetergaathetbeter

#11
Citaat van: evan op 06 mei 2014, 18:03:07 PM
Goede avond,



Als "ontspanner" voor het aanbrengen gebruik ik glassex of instanet (Blauw ruitenreiniger verneveld over te verlijmen ballast) en een druppel afwasmiddel in de mengeling.



er is ook een witte variant van Instanet ? Nooit die geprobeerd ?Of is er een reden om die blauwe te nemen ?(de kleur om te zien waar je verneveld hebt ?)

Groeten Peter ;)