Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Havenkraan nodig ?

Gestart door d@niel, 02 mei 2014, 11:45:45 AM

d@niel

Lang gezocht maar toch gevonden bij https://liebherr-shop.liebherr.com/ op schaal 1:87 natuurlijk, een LHM500 !!!
Hier ook een video http://www.cranesetc.co.uk/library/nzgreviews/713_01/713_01review.htm

Nu nog levering afwachten ... :-* :-* :-* :-*

d@niel

Hallo !

De kraan is dus aangekomen.


Nu zou ik enkele motoren erin willen instaleren, en besturen met een Arduino !
Een stappenmotor - voor-de rotatie van de kraan, een servo voor de kraanpijl en dan een DC-motor voor de haak.

Ik ben nog oplossingen aan te zoeken en testen.



Om de kraan DCC te besturen dacht ik om en gewoon LokPilot decoder toetevoegen (of zelfs een LokSound met specifieke geluiden van de kraan ! ).
Deze oplossing lijkt me "gemakkelijker" dan een DCC bibliotheek voor Arduino te gebruiken (in dit geval zou de Arduino rechtstreeks DCC decoderen).
Ik ben gewend aan de ESU LokProgrammer en daarom wil ik dit element in de oplossing houden .

Nu mijn vraag is hoe kan ik de LokPilot uitgangen (AUX1 naar AUX4 ) verbinden aan de ingangen van de Arduino.
Volgens mijn tests , de decoder uitgangen zijn 15v ( tussen groen/aux1 en blauw/U+ ) en gaan naar 0v wanneer de uitgang ingeschakeld is.  Ik weet, bijvoorbeeld, niet als ik de GND (pin 20 op de 21MTC interface) van de decoder kan verbinden met de GND van den Arduino ? Of zou ik beter met opto isolatoren werken tussen de twee ?

Waarschijnlijk dom vragen voor een elektroniker, maar niet duidelijk voor mij !

Daniel

dani

#2
hoi naamgenoot

Die signalen in je arduino binnen krijgen kan met een simpele spanningsdeler.

Als je uitgangen van je decoder 15v geven   (ik ga altijd uti van ongeveer 18..20V)  kan je die berekenen naar 5V;

Stel : 20V  -> 5V  dan ga je gewoon 2 weerstanden gebruiken, eentje van 1K2 en eentje van 3K3.

de 1K2 tussen GND en ingang van Arduino, de 3K3  tussen uitgang van decoder en arduino.
En dan ook zeker zorgen dat massa (gnd) van   arduino en decoder aan elkaar liggen.


En dan gewoon een   digitalRead gebruiken op die pin. of als je met verschillende standen/waarden werkt :   analogRead(...)  op de Arduino en dan map(x,y,....)


Als je problemen ondervindt met de uitgange, kan je idd optocouplers gebruiken  (is altijd zekerder)  en niet vergeten  je signaal inverteren met een inverter poortje.


Eerlijk gezegd, de DCC library gebruiken is niet zo moeilijk hoor !!!  En je bespaart een aantal ingangen op de Arduino.


HELE MOOIE kraan trouwens.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Klaas Zondervan

Dani, jouw oplossing gaat niet werken, want de AUX uitgangen van een locdecoder schakelen naar GND.
Wat je kan doen: stuur met de AUX uitgang via een weerstand de basis van een PNP transistor die met zijn emitter aan de +5V van de Arduino hangt. De collector van die PNP kan dan rechtstreeks naar de ingang van de Arduino.
Maar inderdaad wel de GND van beide aan elkaar, anders heb je geen referentie.

ToThePoint

DC motor voor de haak ?
Gebruik een omgebouwde servo.
Die omgebouwde servo's kan je ook gebruiken voor de aandrijving om de kraan te laten draaien.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

raf

uit de servo de stopblokjes halen en de potmeter naar buiten brengen met een 5K multiturn en dan heb je gewoon een motor met vertraging die je nog kan sturen (snelheidsregelaar)
en je kunt gewoon servo pulsen gebruiken in je programma om deze te sturen
drie micro servo's moet je daarin toch kwijt kunnen mijn gedacht

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.