een schaduw station maar dan anders.

Gestart door raf, 01 mei 2014, 16:46:58 PM

raf

hoikes

zoals de tittel reeds zegt wil ik een schaduw station bouwen maar dan anders en vooral goed koper

gegeven wat de plaats aan gaat.
max trein lengte is 2.50 meter .
FIFO station .
8 meter lengte en 1.20 breed
ik wil hier een 14 trein stellen in parkeren.
wat dus op een totaal komt van 28 trein stellen voor het dubbel spoor dit in blokken van 14 stellen.

normaal zou ik dus een 56 wissels voor nodig hebben wat de nodige centen gaat kosten .(70.99 voor de twee)
komt er nog de wissel sturingen bij welke ook niet gratis zijn.
en een wissel is altijd een bron van ergernis want het maakt ontsporen mogelijk .
28 signalen voor elk spoor eentje.
de lengte aan sporen + wat extra om de stellen op te parkeren.
moeilijk om als er eentje ontspoort is in het midden om deze terug op de rails te krijgen.

ik wil dit zonder wissels gaan doen.
ik heb alleen 28 signalen nodig die ik toch zou nodig gehad hebben.
daar ik deze zelf bouw kom ik op een kost uit van een 8 euro per signaal.
doordat ik geen wissels gebruik minder kans op ontsporen .
voor de prijs van 1 wissel kan ik 3 meter spoor leggen.
de lengte aan sporen is korter dan met een antiek opstel spoor want de extra rails komen te vervallen.
de helling om naar het station te rijden is ook meteen mee opstel spoor .idem het stijgende spoor.
als een enkele loc in het staion rijd neemt hij wel evenveel plaats in als een volledig stel.
maar ik denk dat je dat met een sporen bundel ook hebt.
de sturing word poep eenvoudig want het achterliggende blok word maar vrij gegeven als het voorliggende vrij is


wat denken jullie daar van ???? graag jullie mening
straks een tekening maken om te kijken of het gaat passen.
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Klaas Zondervan

ik ben wel benieuwd naar een tekening, want ik snap nog niet goed wat je wil gaan maken.

bellejt

ik heb dat anders opgelost.Ik stal telkens 3 treinen na elkaar op het spoor.Dan heb je minder wissels nodig en enkel de inritwissels moeten bediend worden.
Zo plaats ik 15 treinen op 5 sporen welke 4 elektrische inrit en 4 gewone wissels nodig hebben.Seinen zijn daarbij enkel nodig als je analoog zou rijden.
Zoals jij beschrijft kan je dat enkel doen met een grote spiraal.Rekening : 28 blokken van minstens 2,80 m lang (lengte trein + stopsectie) = ongeveer 80 meter.Dan moet je op de 8 meter dus minstens 5 maal rond kunnen gaan.op de 1.20 meter zal dat een probleem worden behoudens je met een klimspiraal zou werken.

raf



het gaat om het gedeelte links van de foto
dit is 8 meter lang en 1.20 breed
als ik nu vanboven gezien het dubbel spoor (nu vertakt het )dubbel laat lopen naar onder en daar de bocht om ga en dan terug naar boven daar waar de keer lus licht
naar boven bedoel ik op de tekening niet als stijgen en dalen met de rails.
dan heb ik dus een lengte van 2X 1.20 in de tunnel gaande
dan twee lengtes van 8 meter die naar 0 niveau gaan
dan weer een dubbele bocht en weer 2 keer 8 meter + de keer lus
dan zit ik zo rond de 35 meter spoor welke ik kan gebruiken
dat zou dus goed moeten zijn om 14 blokken te maken en dus 14 stellen te parkeren
dit dus zo 2 keer want van het station komen de de stellen met een helix ook naar beneden maar deze komen onder 0 te zitten
want ik heb daar nog 20 cm plaats in de hoogte en dus dat is plaats genoeg

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

conducteur

http://www.maasbuurtspoor.nl/index.php/nederlandsebaan


Als dit is wat je bedoelt... Deze baan heb ik ooit ergens op een tentoonstelling zien staan. De keerlus was een spiraal naar boven, en de binnenkant een spiraal naar beneden.  (of omgekeerd) en werd ook gebruikt als soort schaduwstation. Een nadeel zie ik is dat je niet meer kunt kiezen welke trein je laat rijden. Je bent gebonden aan de volgorde van je treinen in het lange stuk spoor, tenzij je van aan de uitrit terug naar de inrit kunt rijden in het schaduwstation, dan kun je doorschuiven tot de gewenste trein door het decor kan rijden. (tijd!!!)
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

raf

Hallo

Daar het om een FIFO zou gaan is het geen probleem .
het kiezen welke trein vertrekt kan ik nog altijd doen in het zichtbare station .
hier kunnen ook snelle treinen langzame in halen .
of ik tegen spoor ga mogelijk maken ????dat valt nog te bezien maar dan alleen in de zicht bare stukken.
een schaduw station moet iets zijn wat werkt zonder problemen ook na langere tijd

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

raf

tijdje geleden en nu een update
ik ben dus begonnen aan een vend e twee spiralen
het schaduwstation is dus gewoon de trein onder weg tussen twee stations en daar word niet gerangeerd of voorbij gestoken
ik ga met 2 wissels wel de mogelijkheid maken om tussen de twee spiralen te kunnen switchen zodat een trein sneller terug in het andere station kan geraken
of ik die wissels onder in de spiraal ga maken of in het midden moet ik nog bekijken
kwestie  van hoe het goed gaat uit komen met de spiralen omdat ze niet op gelijk niveau vertrekken
foto's volgen van de week

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

raf

van daag weer twee pakken rails mogen ontvangen van mijn nichtjes dus ik kan weer verder bouwen aan de spiraal.
morgen proberen of ik nog een rol kurk kan gaan halen want die is op en zonder kan ik dus geen rails leggen

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

raf

weer sporen in aantocht dus we kunnen weer verder aan het schaduw station.
van het ogenblik dat ik onder de baan structuur zit kan ik de lus aan brengen en dan kan ik weer rond rijden en zo een deel van het schaduw station beginnen testen wat elektronica aan gaat.
de lus zakt dan steeds mee als er elke keer een ring van de spiraal mee gebouwd word en zo blijft de baan gesloten
hier een foto van de eerste spiraal



gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.