Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Nas en bbox

Gestart door jakke, 29 april 2014, 10:51:34 AM

jakke

Ik ben belgacom-klant en uiteraard daarbij horend , gebruiker van een bbox2 .
Ik zou graag een NAS gebruiken en hoorde , spijtig genoeg alleen dit -niet hoe uit te voeren , dat het schakelen van een router achter de bbox zou bijdragen tot de functionaliteit van de Nas in het netwerk .
Ik ben behoorlijk onwetend op gebied van netwerken en daarom langs hier een vraag .
In afwachting van de aankoop van een Nas , zou ik graag eerst de router in werking hebben .
In de bbox zou ik wenselijk geen instellingen willen veranderen en ik heb de beschikking over een linksysrouter , befsr41.

Op het belgacom forum was de bereidheid tot helpen groot .
De suggesties:
-geen instellingen in bbox2 noodzakelijk
-PPPoE gebruiken , en hiermee samenhangend gebruikersnaam en wachtwoord van belgacom invoeren
-het ip-adres van de router veranderen zodat bbox en router niet hetzelfde ipadres hebben

leidde echter niet tot werking .

Ik heb de interface van de router via screenprints hieronder
https://www.dropbox.com/sh/jpkstrtv5nh02zo/dzhjkNJlsG

Is er iemand onder de lezers die wil en of kan helpen ?

Alvast dank .
Wisselstromer via computer ,met belangstelling voor Belgische modellen

PietB

Heb je al eens het volgende geprobeerd.
De kabel die nu uit je bbox2 naar je PC loopt op één van de aansluitingen op je router 1 tm 4 aan te sluiten en een tweede utp kabel van de bbox2 naar één van de overige 3 aansluitingen connecteren.
Als je dan een functionerend internet hebt gebruik je de linksys dus als switch/hub.
Daarna kun je een NAS aanschaffen en deze op precies de zelfde wijze aansluiten als je pc, dus op één van de 2 overgebleven ethernet aansluitingen.
Let er wel op dat op de linksys DHCP is uitgezet.
Anders zijn er twee instanties in je netwerk die een lan-IP adres leveren (de bbox2 en de linksys)

Probeer dat eens, het lijkt mij de simpelste weg te gaan.

grt Piet.


jakke

Citaat van: bossie op 29 april 2014, 11:49:50 AM
Heb je al eens het volgende geprobeerd.
...

...

Probeer dat eens, het lijkt mij de simpelste weg te gaan.

De aanwijzing gevolgd , op het tabblad 'dhcp' disable aangevinkt , en  het internetsignaal wordt doorgegeven . Het linksys apparaat je werkt nu als switch zolas je schreef .
Veel dank hiervoor .

Ik zou als mogelijk toch graag de switch gebruiken als router .
Dit enkel en alleen omdat ik heb van horen zeggen dat een combinatie router - nas meer functionaliteit zou bieden .
Maar de manier waarop moest deze bron mij schuldig blijven .
Is er nog iemand die ervaring heeft met BC bbox2 in combinatie met een achterliggende router ? Of zijn de meeste lezers hier klant bij de andere grote provider ?

Tot  dan dus de schakeling zoals voorgesteld door 'bossie' . Nogmaals dank .


Wisselstromer via computer ,met belangstelling voor Belgische modellen

bellejt

als je meer specificaties van je netwerk zou kunnen geven wil ik je wel helpen.Heb je ook TV via de BBOX ?

PietB

Citaat van: jakke op 30 april 2014, 09:35:52 AM
Ik zou als mogelijk toch graag de switch gebruiken als router .
Dit enkel en alleen omdat ik heb van horen zeggen dat een combinatie router - nas meer functionaliteit zou bieden .
Moet je wel een beetje mee uitkijken, de NAS wordt dan (zonder dat je tegenmaatregelen treft) bereikbaar ook vanaf het internet.
Ik weet niet of je dat wel wilt.

Met de tegenmaatregelen bedoel ik: Je zult een firewall tussen je router en je NAS moeten zetten.
En op die firewall moet je dan aangeven welke netwerkservices (http, ftp, nfs, netbios e.d.) je wilt toelaten of blokkeren.

grt Piet.

bellejt

Piet,  als je bij BGC geen poorten openzet in je BBOX2 kunnen ze er normaal niet door.Daarom dat ik vroeg of hij zijn volledige netwersituatie wil doorgeven.Ik ben nl technieker COR bij BGC.Er is wel een groot verschil tussen aansluiten bij BGCTV en enkel internet verbinding.

jakke

Piet ,
volgens ik hoor vertellen heb je gelijk.Maar de nas die ik wens aan te schaffen , synology , heeft daar een instelling voor die standaard zo staat ingesteld dat er geen verkeer van buiten de nas kan benaderen .
Wisselstromer via computer ,met belangstelling voor Belgische modellen

jakke

Ziezo ,

via dit forum is de oplossing uit de bus gekomen .
Met telefonische ondersteunig werd ik door de interface van de Linksys geleidt om hier en daar wat instellingen te doen .
Met als resultaat : het werkt .

Bedankt Paul(ogic)

Ook dank aan ieder die meedacht en hulp aanbood , Piet en Johnny .
Wisselstromer via computer ,met belangstelling voor Belgische modellen

PietB

Citaat van: jakke op 30 april 2014, 19:50:43 PM
Maar de nas die ik wens aan te schaffen , synology , heeft daar een instelling voor die standaard zo staat ingesteld dat er geen verkeer van buiten de nas kan benaderen .
Ik ben van nature nogal voorzichtig, lees paranoïa en heb zelf ook een Synlogy NAS, maar ik ben niet erg onder de indruk van de onboard beveiliging.

Citaat van: bellejt op 30 april 2014, 18:59:15 PM
als je bij BGC geen poorten openzet in je BBOX2 kunnen ze er normaal niet door.
Johnny ik geloof je direct, ik ken de bbox2 niet om er een mening over te hebben.

grt Piet.