Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

roestige platen

Gestart door Dirky, 25 april 2014, 22:13:22 PM

Dirky

Naar aanleiding van de roestplaat in het draadje waar ik een spoor 1 gebouw wil aftakelen:

Ik kan jullie wel wijsmaken wat je kan gebruiken en hoe, maar het resultaat zal je naar eigen smaak zelf moeten vastleggen. :)

Laat ons duidelijk zijn, het gaat hier om het nabootsen van roestige platen en niet over enige vorm van weathering op bijvoorbeeld rollend materiaal.

Nodig: ZWART karton, plakkaatverf burned sienna, burned umber, zwart, bruin.


Met de verf kleur je stroken, vlekken, dikke vlekken en je laat het karton hier en daar bloot.



Waar de dunne lagen liggen zal de verf snel drogen en vooraleer de dikke spots uitdrogen bestrooi ik het geheel met verschillende poeders die in mijn geval afkomstig zijn van pastelkrijt (zacht van Schmincke).



Begin hier en daar de poeders met een kortharig hard borsteltje open te wrijven en al snel zie je veel nuances. Meng waar nodig... Je kan zelfs zo hard wrijven dat het zwart van het stuk karton er weer doorkomt.
Bij het wrijven zal er poeder blijven liggen en dat kan je dan "dippen" in de nog natte vlekken en zo "diktes" opbouwen.



Veel succes!

doomslu

Eenvoudig en toch erg mooi!  :P
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Steam.N

Thanks, Dirk.
Duidelijk, met die fotos.
Dat komt zeker nog van pas !!!
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

marc goovaerts

klinkt eenvoudig, maar is het daarom niet. Ik denk dat het een paar exemplaren trial-and-error zal vragen, want ook veel hangt van het toeval af. En dan de beste eruit kiezen. Tenzij je natuurlijk een aangeboren talent hebt...

ERVIN

Dat ziet er verdomd echt uit Dirk  ,bedankt voor deze tip  , ga ik zeker ook eens proberen.

Paulogic

Typisch Dirky,... de eenvoud zelf maar heel goed bedacht. Uitvoeren vraagt gewoon oefening... (veel...)
mvg,
Paul(ogic)

Gerolf

Heel knap gedaan, en bedankt om het ons te tonen !  8)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

swarol

Thx voor de tip Dirk, idiaal voor men autokerkhof ..... Een vraagje is het achteraf gefixeerd ( kan er over gelezen hebben)
Groetjes Swa
Als de trein niet rijdt... kan hij ook niet te laat komen... Groetjes Swa

Dirky

fixeren doe ik NOOIT Swa!  ;)