dia en foto scanner

Gestart door janieburton, 21 april 2014, 17:34:58 PM

janieburton

Blijkbaar zijn de "oude" en goede Nikon scanners niet meer te vinden in een goede staat op 2de hands sites.

Buiten de HP scanners zijn er weinig scanners die een "attribuut" meeleveren om negatieven en dia's te scannen maar de resolutie is niet vergelijkbaar als de resolutie van de Nikon scanners.

Zijn er betere scanners??( met een resolutie, vergelijkbaar  met de Nikon scanners)
 

Hans B

Ik weet of hij beter is dan een Nikon scanner (nooit iets mee gedaan), maar ik heb een paar jaar geleden om mijn negatieven in te scannen een Epson V350 gekocht. Ingebouwd in het "deksel" van de scanner zit een feeder voor negatieven. Moest wel manueel gevoed worden (strip per strip), maar verder verliep alles automatisch (en goed)

Groeten,
Hans

Huugooke

Ik ga hier ongetwijfeld tegengesproken worden  ;) , maar ik heb ook goede resultaten met die scanner, maar dan z'n grote broertje, de 700. Twaalf dia's tegelijk of vier filmstrips. Beetje geduld is wel nodig maar verder verloopt het volautomatisch en met goed resultaat, eens je de goede instelling hebt gevonden.
Als je een reflexcamera van goede kwaliteit hebt kan je ook eens op de gebruiktmarkt uitkijken naar een dia-kopieer apparaatje.
Nieuw zijn die er ook nog.
De dia's of negatieven één voor één plaatsen en dan fotograferen lijkt omslachtig, maar het gaat op de duur vlugger.
Let er wel op dat het formaat aanpaspaar is als je een APSC camera model hebt.

Havoc

Heb hier zo'n V700 van Epson. Dat is goed als je er de tijd voor hebt :P Maar traag dat dat ding is... Heb die enkele jaren geleden gekocht om dia's en zo te digitaliseren maar eigenlijk er nog nooit voor gebruikt. Te traag en dan nog behoorlijk wat bewerking nodig. En die bewerking is enkel zinnig als je in hoge resolutie scant (die dus héél traag is).

Dia's "fotograferen" is inderdaad sneller en maar een beetje minder kwaliteit. Enig probleem is dat die toestelletjes die er vroeger voor gemaakt werden voor "full frame" toestellen gemaakt zijn. Als je die op aps-c toestellen gebruikt verlies je een deel van je dia/negatief. Je moet echt even zoeken naar een toestel dat voor crop camera's geschikt is. Dus met een vergroting van 0.6x ivp 1x minimum.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

janieburton

Conclusie flatbed scanners zijn niet goed.

 

Dirky

Heb jaren geleden zo'n speciaal dia-scannerke gekocht in den Aldi voor een solden-prijsje. Voor de kwaliteit van mijn "gemiddelde" dia, meeeer dan voldoende. Enkel de betere dia's heb ik "professioneel" laten inscannen bij een fotozaak in Oudenaarde. Toen kostte dat zoiets in de ordegrootte van 10 voor een €.

janieburton

Citaat van: Dirky op 21 april 2014, 20:54:37 PM
Heb jaren geleden zo'n speciaal dia-scannerke gekocht in den Aldi voor een solden-prijsje. Voor de kwaliteit van mijn "gemiddelde" dia, meeeer dan voldoende. Enkel de betere dia's heb ik "professioneel" laten inscannen bij een fotozaak in Oudenaarde. Toen kostte dat zoiets in de ordegrootte van 10 voor een €.

Heb een aantal jaren geleden als k mijn foto's liet ontwikkelen ze tevens op "disc" laten zetten door het fotolab maar de kwaliteit was niet optimaal.
 

Huugooke

Citaat van: janieburton op 21 april 2014, 19:44:41 PM
Conclusie flatbed scanners zijn niet goed.

Dat is wat ongenuanceerd. Kijk eens op mijn Flickr site:
https://www.flickr.com/photos/huugooke/sets/72157627843330875/

al de oudere foto's zijn inscanningen van dia's en negatieven, en allemaal met die EPSON.

Als die op automatisch staat heb je al 90% goed resultaat van de eerste keer. Nabewerking is voor mij dan alleen de uitsnede wat bijstellen.
Die Aldi scannertjes kan je nog altijd kopen, in allerlei versies. Hoe duurder, hoe beter de resolutie. Wat die doen is niet "scannen" maar een foto maken van je film.
Het beste resultaat krijg je met de professionele diensten. Die werken zoals ik beschreef met een reflexcamera van de betere soort (maar dan automatisch) .
Als knutselaar kan je natuurlijk zelf eens een constructie maken. Voorwaarde is dat je zo dicht bij je film kan instellen dat de dia (of negatief) het hele beeld vult. Misschien heb je een macrolens of tussenringen?
Maak nu een lichtbak met een egale uitlichting: bijvoorbeeld een lamp achter een matglas. Belangrijk is dat je de rest van de kamer nu stikdonker maakt. Alleen het licht dat door je negatief komt mag de camera bereiken.
Hoe je dat wat handiger in elkaar steekt laat ik aan de fantasie over.
Met een negatief heb je wel het bijkomend probleem dat de kleuren èn de grijswaarden omgekeerd zijn. Een fotobewerkingprogramma zet dat echter automatisch recht.
Voor apparaatjes kijk even bij HAMA en NOVOFLEX

janieburton

Wat type epson scanner heb je?
 

Huugooke

Citaat van: janieburton op 22 april 2014, 12:18:37 PM
Wat type epson scanner heb je?

https://www.epson.be/be/nl/viewcon/corporatesite/products/mainunits/overview/1744

Waarschuwing: niet bepaald goedkoop!
PS: maar in de winkel wel wat goedkoper dan hier.

En dan te bedenken dat ik mijn Minolta scanner net heb weggegeven... :'(

janieburton

 

Peter

Ik heb een hele tijd geleden nog van Hugo een Epson Perfection 3200 Photo scanner overgekocht, en ben zeer tevreden met dat toestel, zowel voor Dia's als voor foto's te scannen.
Met vriendelijke groeten
Peter

loco

Heb zelf goede ervaringen met de epson perfection 700, de nikon coolscan (reeds één versleten en nog één in gebruik) en de diakopieerder zoals Hugooke beschrijft. Ik gebruik wel een fullframe toestel. Zelfs één van onze grote spoorwegfotografen gebruikt nog steeds een diakopieertoestel.


janieburton

Citaat van: loco op 23 april 2014, 01:53:31 AM
Heb zelf goede ervaringen met de epson perfection 700, de nikon coolscan (reeds één versleten en nog één in gebruik) en de diakopieerder zoals Hugooke beschrijft. Ik gebruik wel een fullframe toestel. Zelfs één van onze grote spoorwegfotografen gebruikt nog steeds een diakopieertoestel.

Na wat gegoogle vind ik nog steeds niet dat bewuste diakopierder.