Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

omroep

Gestart door TBCédric, 21 april 2014, 15:09:55 PM

TBCédric

Dag iedereen, ik zit met een vraagje:
Ik wil alle mogelijke omroepingen opnemen/hebben voor mijn station zodat als ik ooit op een expo rij met mijn afgewerkte baan én er komt een trein aan of een doorrijdende trein, dat ik automatisch een omroeping kan laten afspelen (met een os 32 én koploper mogelijk).
Maar nu komt mijn probleem: hoe neem ik het op (zonder teveel achtergrondgeluiden te hebben)?
- met een gsm (maar is waarschijnlijk slechte kwaliteit)
- met digitale camera (maar hoe bewerk je het?)
- vragen aan stationsschef om de omroepster alles te laten inspreken én op een CD'tje te branden of op een usb-stick te laten zetten.

Wat zouden jullie doen?
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Metpetergaathetbeter

#1
als het een heel mooie omroepster is, zou ik het wel weten !  ;D
Groeten Peter ;)

Havoc

Denk dat je best ergens een degelijke draagbare recorder leent en een goede microfoon. Micro zo dicht mogelijk bij de luidspreker, richtingsgevoelige micro liefst, en een toestel waar je de opnamesterkte kan van regelen. Eenmaal de audio in je pc kan je bvb Audacity gebruiken om te bewerken, maar dan heb je de moeilijkste drempel al genomen.

Als je de omroepster laat inspreken, kan je evengoed iemand anders laten inspreken thuis. Je gaat dan ook niet de typisch onverstaanbare meldingen krijgen, vervormd door een audioinstallatie van 52 jaar geleden en luidsprekers die 50 jaar in weer en wind gehangen hebben. Voordeel is dat als je het thuis laat zelf doet je opnieuw kan beginnen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

59erke

Er bestaan tegenwoordig van die microfoontjes die je kan aansluiten op je iphone of ipad.
Hiermee kan je dan in combinatie met een gratis app. opnames maken in 24bit.
Mocht het wat winderig zijn geen probleem je krijgt er gratis een windkap bij.

Daarmee neem je kwalitatief redelijk goed mee op. Achteraf kan je dan op het internet een gratis programma downloaden en filter je de ongewenste geluiden gewoon uit.

Wel redelijk prijzig (177 euro) maar een bereidwillige stationschef vinden lijkt me nog moeilijker.

http://www.bax-shop.nl/ios-microfoon/rode-ixy-stereo-xy-microfoon-voor-iphone-en-ipad/product-details.html?gclid=CKnwrq3-8b0CFWzJtAodLgsA0A
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

MARKLINRIJDER


TBCédric

#5
Het trekt er niet helemaal op   :-[ . Trouwens de omroepingen in Sint-Niklaas worden nog door een persoon gedaan i.p.v een computerstem gelijk in Antwerpen Centraal. ;)

59erke, ik heb geen I-phone of pad dus dat gaat niet lukken.
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

TBCédric

In deze video hoor je de stem van een mannelijke omroeper.
https://www.youtube.com/watch?v=rvqbBddasFc

De vrouw heeft wel een duidelijkere en luidere stem met meer intonatie.
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

MARKLINRIJDER

Ook mannelijke zijn mogelijk:

L trein

Grtjs,

David

TBCédric

#8
De stem is goed maar ik vind het wat traag. ;)
Kan je deze tekst eens proberen?

spoor 5,    de L trein naar Antwerpen centraal van 15 uur 54 komt zo dadelijk aan op spoor 5
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

bruureke

Om zoiets deftig te krijgen zal je met goedkope dingen niet ver geraken, een DAT recorder of sampler met een condensator mic voorzien van wind/pop killer en dan nog een limiter ervoor, zo deed ik fieldrecordings voor mijn muziek paar jaar geleden. Probleem is als je in een station of op een perron iets wilt opnemen er altijd wel bijgeluiden opstaan, en vlak voor een luidspreker opnemen geeft gegarandeerd oversturing dus is een limiter al aangewezen. achteraf kan je die samples wel bij filteren en de noise reduceren maar als je het deftig wilt is de eerste opname van cruciaal belang om achteraf nog iets over te houden. Je mag het altijd is proberen en dan doormailen, mss kan ik wat noise cancelling voor je doen...

TBCédric

Bedankt voor de uitleg én hulp maarten. Ik ga eerst afwachten wat david er van maakt. ;) Als david het lukt zal ik niet moeten opnemen. ;)
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

MARKLINRIJDER

Spoor 5 ;-)

spoor 5

Intonaties en stem kleur kan ik wat wijzigen ;-)

Grtjs,

David

TBCédric

Citaat van: MARKLINRIJDER op 21 april 2014, 20:04:51 PM
Spoor 5 ;-)

spoor 5

Intonaties en stem kleur kan ik wat wijzigen ;-)

Grtjs,

David

We (jij) beginnen er te geraken. Nog ietsje sneller en een beetje meer intonatie én het is volgens mij af. ;) ;D
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

59erke

#13
Op Youtube kan je ook wel wat vinden.

Misschien met een beetje knip en plakwerk kan je er iets van maken.

Heb trouwens iets gevonden van het station van Antwerpen

http://www.youtube.com/watch?v=0goCogcEW3g
http://www.youtube.com/watch?v=-lwKM1_7uGM
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

MARKLINRIJDER