Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Raspberry PI : wilde gedachten/ideeën...

Gestart door conducteur, 19 april 2014, 23:01:53 PM

conducteur

Al eventjes mee gespeeld, maar nog niet echt veel mee verder kunnen doen.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Bart_N

Heb er hier ook nog wat mee "gespeeld" JMRI er eens op geïnstalleerd en de headless mode uitgeprobeerd. als je klaar bent met de PI en je kunt hem inzetten zonder scherm e.d. kun je deze http://www.cnx-software.com/2012/07/31/84-mb-minimal-raspbian-armhf-image-for-raspberry-pi/ eens proberen voor onnodige zaken ervan af te halen

Groeten,

Bart

PeterC

Enkele 'verloren' momenten met de Pi 'gespeeld'.  In een ijltempo Python bestudeerd (nieuw voor mij - Basic, Pascal, C, C++, Asm, JAL en (deels) Java zijn mij bekend) en met succes enkele programma's gemaakt.  Altijd sceptisch gestaan tegenover een 'interpreter' taal.  Ik ga mijn mening herzien.

Pi: een Adafruit LCD plate erop gezet (I²C) en nu 'spelen'...
Groetjes, Peter


Sattrickske

Mijn Pi'tje draait nu met een minimale image (Wheezy), plus een NTP server om de domotica op de correcte tijd houden en een web server die met REST services m'n domotica controllers aanspreekt.
De REST services ben ik nu aan het implementeren op m'n controllers (minstens eentje per kamer) en die bestaan voornamelijk uit ARM Cortex M4 processoren.
De volledige domotica hangt aan mekaar via de gewone Ethernet, m'n controllers beheersen bijna de volledige TCP/IP stack (ARP, IP, UDP, DNS, DHCP, ICMP, TCP, NTP, ...).  Elke controller is een minuscule web server.

dani

kijk, we hebben hem terug, onze Patrick..; en hij heeft een cursus Chinees gevolgd tijdens zijn afwezigheid .

LOL  !!!!
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

conducteur

Ja inderdaad, Dani. 'k begrijp er ook weinig van  :o  Ik heb begrepen dat het over domotica gaat enzo maar daar stopt het bijna.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Sattrickske

hihihi, sorry mannen...
Dat is computer chinees of deze keer Internet chinees...

't Is vele simpeler dan je denkt: M'n domotica systeem hangt aan mekaar dankzij de gewone ethernet kabel (het netwerk kabeltje dat achterin je PC zit als je geen Wifi hebt ;)).  De Raspberry Pi (type B) heeft een standaard ethernet poort, en met de lichte Linux die erop draait, hangt ie nu gewoon mee in m'n thuis netwerk.  Je kan ermee op internet surfen, tijd corrigeren, IP addressen uitdelen, noem maar op...; kortom alles wat een gewone PC ook op een netwerk kan uithalen.

M'n controllers zijn de schakelaars met touchscreen waarvan er minstens eentje in elke kamer geplaatst wordt.  Deze bevatten temperatuurs- en vochtigheids-sensoren, bewegings melders, buzzertjes, Ethernet poort....  Deze controllers zijn volledig custom gebouwd rond een ARM M4 Cortex micro controller, maar deze heeft geen standaard Linux of andere OS die ik kan gebruiken.  Dus moet ik 'm zelf schrijven, inclusief de verschillende protocollen die achter het 'Internet' zitten; daarvan heb ik er hierboven een paar opgenoemd... Bedoeling is dat iedere controller zijn eigen IP adres krijgt en dus toegankelijk is vanaf het thuis netwerk.
Deze avonturen kan je hier[/blog] volgen.

Nadeel van dit verhaal: ik heb geen tijd meer voor de modelbaan :'(