Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Raspberry PI : wilde gedachten/ideeën...

Gestart door conducteur, 19 april 2014, 23:01:53 PM

Bart_N

Hangt beetje af van wat je ermee wilt doen denk ik...
Als je de PI aan een groot (touch) scherm wilt hangen en die dan tegelijkertijd het servergedeelte van de DCC centrale wilt laten uitvoeren, kan het zijn dat die tekort gaat schieten bvb... voor zwaardere applicaties zou de BeagleBord Black ook in aanmerking komen...

conducteur

Ik zal zien wat de mogelijkheden en de beperkingen zijn zeker? Heb alvast Model B gekocht met "extra" geheugen en LAN aansluiting...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

MickeyMouse

Citaat van: Bart_N op 22 april 2014, 13:30:33 PM
Hangt beetje af van wat je ermee wilt doen denk ik...
Als je de PI aan een groot (touch) scherm wilt hangen en die dan tegelijkertijd het servergedeelte van de DCC centrale wilt laten uitvoeren, kan het zijn dat die tekort gaat schieten bvb... voor zwaardere applicaties zou de BeagleBord Black ook in aanmerking komen...
BBB is inderdaad performanter en heeft ook meer I/O. Voor de RbPi is er misschien wel meer ondersteuning in de vorm van libraries op het net te vinden. Anders 2 PI's en laten communiceren met mekaar?

PeterC

Een behuizing hoeft alvast niet veel geld te kosten  :) :) :)



Afbeelding 'geleend' bij Raspberry Pi PRUTA case
Groetjes, Peter


Bart_N

@MickeyMouse: Voor zover als ik al heb kunnen lezen op fora e.d. (mijn PI moet nog toekomen) vat ik samen dat dit heel afhankelijk is van wat je er precies mee wilt doen: bvb bij rocrail de server én view tegelijkertijd laten lopen, kan traag gaan. De server alleen zou geen problemen mogen geven.

@PeterC: gelijk heb je, ik heb 2de hands behuizing gekozen ;-)

conducteur

3,14159265358979 frambozen in mijn brievenbus gevonden bij thuiskomst na school :D  't is toegekomen... Bezig met raspbian te installeren.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Geert

Succes Rian met je 3,14 beezekes  :)

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Bart_N


conducteur

#23
Klein beetje tegenslag (nog niet echt veel gedaan, maar toch), de monitor van de cnc pc in de garage heeft in tegenstelling tot wat ik eerst dacht enkel een vga ingang, en de monitor van pa ook niet. Verbannen dus naar de tv, maar zal eens moeten zoeken of ik de letters wat groter krijg, want die kleine letters op een tv zijn héél moeilijk leesbaar...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Cedric

Heb op de mijne een vnc server geïnstalleerd. Dan de RPi een statisch ip adres geven en kan je via een vnc viewer op pc je RPi overnemen.
Zie https://learn.adafruit.com/adafruit-raspberry-pi-lesson-7-remote-control-with-vnc/overview Zorg er wel voor dat je vnc server opstart nadat de Pi opgestart is (wordt ook in tutorial uitgelegd)

Alternatief is via Putty en SSH

conducteur

ah! Dat ga ik eens moeten proberen ze morgen!
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

conducteur

#26
berichtje van op de pi. bezig met de vnc server, hopelijk krijg ik dat aan de praat :p
edit: geraak al via putty.exe in de terminal, nu nog kijken of ik de grafische omgeving via de vnc server aan de praat krijg
edit2: vnc ook aan de praat gekregen  :D  bedankt voor de tip!
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

PeterC

Ik heb ondertussen ook al een beetje 'gespeeld' met de Pi.  In eerste instantie wou ik er eentje als IP camera en dat is al aardig gelukt.  Het camerabeeld wordt gestreamed naar een webbrowser.  Vanaf het moment dat er beweging voor de camera is, wordt die plaats aangeduid met een rechthoek er rond of een kruisje in het centrum van de beweging.  Ideaal om op afstand naar mijn treintjes te kunnen kijken  :)

Groetjes, Peter


Bart_N

Update:

RasPI is toegekomen en ondertussen geïnstalleerd :-D RocrailD + SSH + Samba.
Op de site van RocRail is er een duitse handleiding, maar http://tren.enmicasa.net/wp-content/uploads/Setting-up-rocpi_v1.5.pdf duidelijker ;-)
Kreeg wel een foutmelding bij de deamon in init.d te laten automatisch opstarten; bleek met wolfram te maken hebben (en dat dit niet gebruikt wordt op Rasbian) sudo apt-get remove wolfram-engine loste dat probleem op en bespaarde nog eens 429MB daarna de apt-get nog eens laten cleanen en we zijn klaar voor verder te testen/spelen met blocks/signals/sensors in rocrail....

groeten,

Bart

Geert

Rian,

Lukt het zo een beetje met je nieuw speelgoed, of ligt deze al ergens in een schuif ...

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen