Raspberry PI : wilde gedachten/ideeën...

Gestart door conducteur, 19 april 2014, 23:01:53 PM

conducteur

Ik denk dat dit de meest geschikte hoek is voor dit ding dat eigenlijk niet meer is dan een heel sterke µC/zeer primitieve pc...
Het zijn slechts wilde gedachten/ideeën, geen idee of er echt ooit iets van zal komen, misschien door dit draadje wel.
Kunnen we als "modelspoor-techneuten" iets aanvangen met zo'n ding? Aansturing treinbaan met DCC eventueel volautomatisch? ...
Centrale voor "baangeluiden" /  bedienings/controlepaneel met computerscherm?


Wat denken jullie? Haalbaar of niet? Andere ingevingen?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

dani

Daar is al over gepraat.je kan alle kanten uit maar je zal moeten leren programmeren met de RPi sdk.
Dan is bijna alles mogelijk
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.


Geert

Rian, gewoon doen en je ervaringen later met ons delen op dit forum  ;)

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Opa-Bullcat

Als ik zo eens kijk is die BeagleBone Black toch goedkoper ook al is hij duurder :)  bij die RbPi moet je extra's mij kopen zoals kaartje en kabel

Ik krijg zin om wat ermee te gaan doen, zou alleen ff niet weten wat en waarvoor.

PeterC

Citaat van: conducteur op 19 april 2014, 23:01:53 PM
...Aansturing treinbaan met DCC eventueel volautomatisch? ...
...Centrale voor "baangeluiden" /  bedienings/controlepaneel met computerscherm?

Hier al wat info.

Citaat van: Geert op 20 april 2014, 09:53:16 AM
...gewoon doen en je ervaringen later met ons delen op dit forum  ;)

+1
Groetjes, Peter


dani

Mij RPi is momenteel enkel in gebruik als media streamer .
Gewoon een versie van  XBMC media center er op, internet kabeltje der in,  HDMI naar de TV, configuratie instellen en klaar.

Maar in principe kan je er heel veel meer mee doen.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Bart_N

Denk je (ook) aan bvb dit: http://wiki.rocrail.net/doku.php?id=raspi:raspi-dev-en?
Dit staat bij mij op de planning voor eens te proberen, alleen heb ik (nog) geen bruikbare centrale ervoor.

Groeten,

Bart

conducteur

Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Bart_N

Graag gedaan!

Als U voor mij er effectief mee aan de slag gaat, zou U dan uw bevindingen willen weten? Zit momenteel nog verwikkeld in de moeilijke keuze voor de nieuwe centrale namelijk.

Groeten,

Bart

conducteur

Een Raspberry PI op zich kun je niet echt gebruiken volgens mij al centrale. Ik vrees dat je toch redelijk wat verstand moet hebben van programmeren/elektronica om daar iets mee aan te vangen. (en dat is nu net wat ik graag doe)
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Bart_N

Conducteur,

Rasppi is de aansturing, je hebt nog hebt dan nog een link tussen programma en baan nodig: de centrale, deze moet niet uitgebreid zijn daarvoor.

Wil je de raspi echt als centrale gebruiken en programmeren, bekijk dan eens mrdirect http://www.mrdirect.nl/ hiervoor heb je een "dos emulator" op debian nodig. Of als je het gemakkelijker wilt: http://www.vogt-it.com/OpenSource/DDL/ da's direct in linux. Dan genereert de raspi een dcc signaal dat te zwak is voor gebruik maar met een booster is dit dan verholpen.

Ik overweeg meer naar opendcc dan, moet je het warm water niet meer heruitvinden, gewoon gebruiken ;-)

Groeten,

Bart

PeterC

Ik heb vandaag een Pi besteld maar dan in eerste instantie als IP camera (de HDD cameramodule eveneens bijbesteld).  Nu nog wachten op DHL...
Groetjes, Peter


conducteur

Hi  :)  just toelating gekregen van "de chef" pa hier thuis om een te bestellen als verjaardagscadeau voor zondag. Ook dus nog even wachten
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Sattrickske

Heb er al 2 van in gebruik (allez eentje in ontwikkeling): media streamer/center en centrale voor domotica.  Een derde komt later van zodra ik weer tijd heb voor de hobby: DCC centrale ter vervanging van een Marklin Central Station.

Ben er alleen nog niet uit of ik verder ga met RPi of Cortex M4 (ARM).  Beiden hebben zo'n beetje hun voordelen en nadelen.