Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Het laden van wagons

Gestart door BD1701, 16 december 2004, 20:38:17 PM

erik de noorman

Jan,

Wat je zegt van karton is je reinste flauwekul. Ik bouw voor 95% alles in karton. Alle soorten karton van wegwerp verpaking tot archtikten karton. Het grote voordeel van een belading met een ondergrond van karton is mocht het scheef trekken, dan plooi je het gewoon terug in de gewenste vorm. Ik heb het al meerdere malen aangehaald om karton waterresistent te maken, deze afplakken met schilderstape. Ik heb ook beladingen gemaakt met plasticcard als ondergrond en die trekken inderdaad krom.  Oplossing is zoals ik al eerder heb geschreven. Een insnijding maken in kruisvorm in de onderkant van de belading. Als je een vis bakt op zijn velkant en je maakt  geen inkepingen in het vel, dan trekt deze ook bol.
Ik plaats nog een foto met een belading met plasticcard met inkeping.

Erik

treinbeginner

Je ziet soms zijn toepassingen van het beroep ook nuttig voor de hobby[:D]
 

janjozef

Tja Eric als gij zegt dat karton niet trekt en waterbestendig is en plasticard wel trekt en niet waterbestendig is dan is de discussie hierbij gesloten. Op zulk een moment is discussieren nutteloos.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Mr-tsjoektsjoek

Hallo,

Als je onder je plasticard of karton twee versterkingsribben haaks lijmt zal het ook niet meer kromtrekken.

Bijkomend voordeel : je kunt je lading als het ware op een tafeltje plaatsen, de lading is vanzelf hoger geplaatst door de ribben.
Natuurlijk wel een probleem bij R-wagens, voor hoge bakwagens lukt het wel.

Ikzelf verhoog mijn lading met piepschuim waarna ik de lading in de wagen met houtlijm vastlijm.

Zelfs mijn M?rklin ertswagens (type Ucs dacht ik) zijn zo voorzien.
Originele plastiek[:(] ijzerertslading eruit, wat gepriegel [:p]met piepschuim om die kleine gaten te vullen en dan ijzererts van Woodland Scenics in hoopjes erin lijmen.  Het oogt in elk geval veel natuurgetrouwer dan het M?rklin plastiek ![:D]

Groeten Mr tsjoektsjoek.




Wat baten biels en rail als de trein niet rijden wil ?

erik de noorman

Jan, ik beweer toch niet dat alle soorten karton waterresistendig zijn en plasticcard niet, maar je kan karton wel waterresistendig maken op een eenvoudige manier.
Zo zijn luxe verpakkingen van sterke dranken wel bestand tegen water.
En als karton dan al scheef trekt is het eenvoudig terug in de gewenste vorm te plooien. Ik ervaar hetzelfde als BD1701 bij wagonladingen gemaakt met een ondergrond van plasticcard. Ik wil hier geen discussie starten over welles/nietes, maar ik heb toch al heel wat ervaring met bouwen in karton,  met tot nu toe positieve resultaten.

Erik

BD1701

Ik heb een nieuwe poging ondernomen, met architektenkarton en afgeplakt met tape, en aan de achterzijde een kruissnede gemaakt, zoals Erik aangegeven heeft, en het resultaat blijkt voorlopig al thans redelijk goed mee te vallen (het is nog aan het uitharden). Ik denk wel dat het nog een heel klein beetje krom trekt, maar als de lading in de wagon ligt, het niet zal opvallen. Ik zal de lading er morgen normaal uitnemen, om te kijken wat het eigenlijke resultaat is. Alvast bedankt voor alle info en foto's.
 

GeM

Zelf gebruik ik een malletje van plasti-card om ladingen voor bakwagens te maken. Als onderkant gebruik ik een stukje hout (gerecupereerd van enkele onderkanten van Camembert-doosjes)
Na het drogen het malletje openen, in het slechtse geval de zijkantjes wat bijsnijden of vijlen en de lading past perfect in de wagon en kan er ook probleemloos terug uitgenomen worden. Als er liefhebbers zijn, wil ik best enkele foto's ter illustratie plaatsen.
Gert
HO, 3-rail, NMBS/DB, III, Ecos I

Mr-tsjoektsjoek

Hallo,

Vandaag was ik mijn Forsythia (Chinees klokje) aan het verwijderen uit de tuin.
Het viel mij op dat er verschillende pijlrechte jonge scheuten tussen zaten.

Enkele heb ik gerecupereerd en zo gered van de hakselaar.

Met een dikte vari?rend van 5 tot 10 mm kan ik deze twijgen verzagen tot boomstammen.  Eersteklas om wagens type Remms, Roos, Res of Rs te beladen.  Ik heb voldoende voor een ganse trein, dus dat komt wel goed.  Daarna naar de houtzagerij om bielzen van te zagen.
Bestemming : Bascoup, om wissels te bouwen.

Dan kan ik een Rs en Remms beladen met een wissel in bouwpakket, net zoals ze geleverd worden door Bascoup aan de diverse Belgische werven. [:)]
Een goedkoop wissel heb ik reeds liggen, maar de uitvoering moet nog geschieden, (misschien iets om te publiceren in MSM, voorzien van de nodige foto's ? ).

Groeten Mr tsjoektsjoek.




Wat baten biels en rail als de trein niet rijden wil ?

BD1701

GeM, foto's zijn altijd meer dan welkom, hoe meer voorbeelden hoe beter. Dus ik zou zeggen, plaats die foto's er maar op. Alvast bedankt
 

BD1701

Ik heb mijn (nieuwe) lading met bellast uit mijn wagon genomen, het was een klein beetje krom getrokken, maar ik heb dit kunnen goed brengen, dankzij de snede in de achterkant van het plaatje, zoals erik had aangegeven. Opvallend is wel dat er op de uiteinden van de wagon een 3mm spelling zit, terwijl ik het plaatje nochtans perfect op maat had gesneden. Dus volgens mij is het toch duidelijk dat houtlijm een beetje krimpt na uitharding ervan. Maar verder dus een geslaagde poging. Misschien ga ik opteren om eens de speciale ballast lijm te gerbuiken van er decor, volgens de invoerder zal de geen krimp geven op een plaatje, en blijft hij bovendien elastisch.
Heeft iemand het al geprobeerd met deze lijm, graag uw mening hierover?
 

GeM

Hierbij foto's van de werkwijze met de 'mal'.
stap 1 : materiaal = enkele stukjes platicard en de ondergrond.
De stukjes platicard verlijm ik tot 2 L-en en zet ze dan met plakband aan elkaar (dit om de lading, eens gedroogd beter te kunnen uithalen). Links de basisvorm, waar je er dus 2 van nodig hebt om tot de volledige mal (rechts) te komen. Binnenin de mal maak ik met potlood nog even een 'hoogte' aanduiding, om de lading niet te hoog te maken zodat deze te ver uit de wagon zou komen.


Stap2: Maak de ondergrond van maat en leg deze in de mal. Strooi ballast of ander materiaal waarmee je je wagen wil laden  en druppel in volgens het gekende recept van verdunde houtlijm en een druppeltje Agepon.


Stap 3 : mal losmaken (plakband afnemen) en eventueel nog even de kanten proper maken door af te schrapen met een hobbymesje indien er wat strooimateriaal tussen de zijkanten is geraakt.


En dit is het resultaat : een uitneembare lading die vrij mooi in de wagen past.



Gert
HO, 3-rail, NMBS/DB, III, Ecos I

BD1701

Beste GeM, bedankt alvast voor de prachtige voorbeeld foto's, dit helpt mij een heel stuk vooruit. De lading ziet er trouwens perfect uit, en bovendien ook handig uitneembaar als je ze in een wagon geplaatst hebt. Wat een groot voordeel is want je beschadigd de wagon niet.
 

Gerolf

Inderdaad heel mooi gedaan! Trouwens: de verwering van de wagen vind ik zeker zo mooi [:0] [:p]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

GeM

waarvoor dank [:I]. Als er interesse voor bestaat, wil ik wel eens een draadje opzetten met een fotoreportage en uitleg hoe ik te werk ga bij het verweren van dit type wagon. Ik moet er namelijk nog enkele doen vooraleer mijn serie volledig klaar is.
Gert
HO, 3-rail, NMBS/DB, III, Ecos I

Gerolf

Graag!! [8D] Ook al is er in MSM al een stevige reeks lopende over verwering ... denk ik niet dat ik de enige ben die ge?nteresseerd zou zijn in een dergelijke fotoreportage [:p]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw