Betaalbare 3D printer voor consumenten

Gestart door 59erke, 14 april 2014, 17:31:08 PM

59erke

Zopas in mijn mailbox gerold...

Maandag verscheen de Micro 3D-printer, kortweg M3D, op Kickstarter. Het beoogde bedrag van 50.000 dollar werd na minder dan één dag reeds opgehaald. Op het moment van schrijven en met nog 28 dagen te gaan, staat de teller op 1,5 miljoen dollar.

De reden voor het succes: de M3D belooft "de eerste betaalbare 3D-printer voor consumenten" te worden, met een kostprijs gaande van 199 dollar tot 599 dollar. De goedkoopste modellen (199 dollar) zijn allemaal al de deur uit. Momenteel zijn er nog een aantal stuks aan 299 dollar verkrijgbaar. Daarna neemt de prijs toe tot 599 dollar.

De kubusvormige M3D weegt een kilogram en meet aan elke kant 18,5 centimeter. Beschikbare materialen om mee te printen zijn de plasticsoorten PLA en ABS en een standaard gloeidraad van 1,75 mm.

Volgens de initiatiefnemers is deze printer zowel geschikt voor beginners als voor experts. Met de eigen software Micro Motion Technology, compatibel met touchscreens, zou kalibreren vanzelf moeten gaan, en belooft 3D-printen "even interactief en plezierig" te worden "als een computerspelletje". De printer kan via USB aangesloten worden aan je laptop, waarna je de gewenste 3D-modellen kunt downloaden of creëren en vervolgens enkel nog op print hoeft te klikken, luidt het op Kickstarter.

Dat 3D-printing stilaan tot de mainstream aan het doordringen is, is al langer duidelijk. Een warenhuisketen als Hema verkoopt 3D-geprinte juwelen, en de massaproducent HP wil weldra 3D-printers in de huiskamer mikken.

https://www.kickstarter.com/projects/m3d/the-micro-the-first-truly-consumer-3d-printer

Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

dani

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Thommy

het is de toekomst. En als we zien waar we geraakt zijn sinds windows 95 en wat er 'betaalbaar' geworden is...
nen huis-tuin-keukengebruik printer is ook stukken beter geworden.
Greetz

Thommy

Rangeerduivel

Geduld is een schone deugd mannen,
binnen onafzienbare tijd smijten ze 3D printers achter uw g... (voor een prijske)zoals het reeds eerder gebeurd is met DVDspelers,GSM's enz,enz...

;)

janjozef

zal eerder zijn zoals printers, toestel voor niets en veel geld de draad

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem


Huugooke

Bij Conrad bieden ze nu deze aan voor 599:
"German RepRap NEO 3D-printer"

Havoc

De Velleman printer stond onlangs in de Macro in aanbieding in het krantje.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

dani

Citaat van: Huugooke op 27 juni 2014, 08:48:34 AM
Bij Conrad bieden ze nu deze aan voor 599:
"German RepRap NEO 3D-printer"

De Reprap is 799, Hugo.
Het is de Velleman die ze aanbieden aan 599
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.



dani

helaas wel heel beperkt tot 100x100x100 mm, maar als de resultaten dan heel fijn zijn, maakt dat weinig uit, dan is hij zeker geschikt voor H0 en N  modelbouw

wat is de filamentdikte ?
wat is de diameter van de nozzle ?
wat is de minimale Z beweging ?
wat is de X en Y resolutie ?
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Huugooke

Ge zult dat aan de verkoper moeten vragen, maateke, ik weet daar de ballen van, kan dat toch niet betalen en zou niet weten waar ik dat moet zetten.
Nu een snijplotter, dat zie ik wel zitten, maar daarvoor gelden dezelfde problemen als hierboven, zelfs nog meer.
Of zoone lasercutter.... (zie boven)

MARKLINRIJDER

Citaat van: dani op 27 juni 2014, 14:07:45 PM
helaas wel heel beperkt tot 100x100x100 mm, maar als de resultaten dan heel fijn zijn, maakt dat weinig uit, dan is hij zeker geschikt voor H0 en N  modelbouw

wat is de filamentdikte ?
wat is de diameter van de nozzle ?
wat is de minimale Z beweging ?
wat is de X en Y resolutie ?

Kenmerken:
Bouwplatform: 100 x 100 x 100mm
Verwarmd printbed
USB, WIFI aansluiting
APP beschikbaar voor mobiele gebruikers
Gestuurd door ARM processor, gekend voor zijn stabiliteit.
Machine afm.: 255*314*330mm
Filament dikte 1.75mm
Nozzle 0.4mm
Laag dikte instelbaar van 0.05 tot 0.4mm

Havoc

Citaat van: Huugooke op 27 juni 2014, 15:28:44 PM
Ge zult dat aan de verkoper moeten vragen, maateke, ik weet daar de ballen van, kan dat toch niet betalen en zou niet weten waar ik dat moet zetten.
Nu een snijplotter, dat zie ik wel zitten, maar daarvoor gelden dezelfde problemen als hierboven, zelfs nog meer.
Of zoone lasercutter.... (zie boven)


Hangt ervan af wat voor snijplotter je zoekt, maar die Robocraft (noemt nu anders) is kleiner dan een printer.
Met vakantie voor onbepaalde duur.