Ennstalbahn – Bahnhof Mandling

Gestart door HYA, 13 april 2014, 12:45:19 PM

ACFI

Jan,

Voor je moduleovergang, kijk eens bij NordModul. Een Duitse norm voor K-spoor modules.

Bijv. Hier http://www.mec-stetten-donau.de/nord_modul.pdf

Acfi
die ook ooit aan zijn K-gleis modules moet beginnen

doomslu

Jan, waarom zou je niet eens met een eenvoudig bouwseltje beginnen? Doen is nog altijd beter dan ... dubben...  ;)
Neem eens een voorbeeldje uit MSM of een simpel kitje en ga er voor.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

HYA

Citaat van: ACFI op 31 oktober 2015, 09:16:18 AM
Jan,

Voor je moduleovergang, kijk eens bij NordModul. Een Duitse norm voor K-spoor modules.

Bijv. Hier http://www.mec-stetten-donau.de/nord_modul.pdf

Acfi
die ook ooit aan zijn K-gleis modules moet beginnen
Dank U Steven,

Heb een eerste poging gedaan om iets te fabriceren ...

1/ Toen de sporen werden gelegd heb ik op de bakovergangen de midden rail doorgeslepen en één "biels" weggenomen (wat achteraf te weinig blijkt, het hadden er beter twee geweest).



2/ Sporen doorgeslepen (... nadat alle elektrische verbindingen al waren afgewerkt ... alweer een vergissing, ik had de bakovergangen moeten maken bij het leggen van de sporen maar dat kon niet aangezien ik er geen idee van had hoe ... )

3/ Een batterij "Kontaktlassen" gekocht bij de sporenboer, ik noem dat railschoenen. De doorgeslepen rails weer aan elkaar gezet met railschoenen. Dit is niet gemakkelijk. Als iemand een tip heeft om dit proper en zonder schade te doen ... alvast bedankt.

4/ Bij de elektronicaboer plaatjes gehaald waaruit ik een specifieke vorm heb geslepen en waarin ik gaten heb geboord voor het vastzetten met vijzen. Deze onder de rails geplaatst, losjes gevezen en er stukjes hout onder gestoken om (plaatje en railschoenen) aan te drukken en dan de railschoenen aan de plaatjes gesoldeerd. Het hout verwijderd en de vijzen vastgezet (De konische kop van de vijzen is niet goed, ze steken er boven uit. Maar de dunne plaatjes waarvan het gat manueel is "geboord" nog een konisch ruimen voor de vijs aanmeten ... ik heb niet direct de oplossing(?)).



5/ Als laatste stap, de nieuwe railschoenen doorgeslepen.



Zie de schade aan de voorste rail rechts van de overgang, een gevolg van het wringen (met bektang) om de railschoen er op te krijgen ... da's lastig.

6/ Halleluja en gelukkig, je hoort het wel licht, m'n BR E 40 neemt deze hindernis feilloos (heeft z'n toertjes ne keer kunnen draaien).

Dit vraagt om een tweede poging, hopelijk een vlotter verloop puttend uit de ervaring van de eerste poging.

Alle commentaar en tips welkom, met uitzondering van opmerkingen over de maat van mijn schoenen, de kleur van m'n kousen, het feit dat de plaatjes niet recht zijn geslepen of waarom de nummerplaat van een cabrio (gebuikt als stand-in) op een foto een Canadese nummerplaat heeft enz.


Een welgemeende groet
Jan



PS.: Na het doorslijpen van de rails bleek er een kortsluiting, ergens op de modules.
Waar? Ik zou het niet weten.
Na zoeken, het deel van de baan kunnen vinden. Maar waar op dat deel? Geen idee.
Aangezien alles vast zit met de elektrische aansluitingen (rail, midden rail, blokken ... telkens drie geleiders dus) heb ik een rail doorgeslepen (weliswaar op een bakovergang, dus dat moest toch ooit) zodat er een wissel kon worden verwijderd. Geen metingen van kortsluiting meer: OK. Maar waar zat het probleem? Geen idee.
Alles weer in elkaar gestoken ... geen kortsluiting ... . Waar zat (zit) de fout ?
Vervelend toch. De vrees is er dat als alles ooit vast zit (ballast) hetzelfde euvel zich voor doet ... en dan is het game over.


raf

jan ik zou die stukjes met endfest 300 vast lijmen en nadien de schroeven verwijderen
endfest lijmt alles behalve huwelijken en is niet meer los te krijgen
ik zou ook de kurk onder de plaatjes verwijderen omdat kurk min of meer elasties blijft en dat wil je daar niet hebben aan die bak overgangen

abs ,plexy of styreen plaatjes met de dikte van de kurk eerst met endfest insmeren (2 kanten)en dan onder de plaatjes schuiven en de schroeven terug aan draaien en wachten tot alles minstens 24 uur is uitgehard want endfest is een traag hardende epoxy lijm die echt zeer sterk lijmt
kost ook wel wat maar succes verzekerd

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

HYA

Dank u Raf,

Ik had inderdaad twijfels betreffende de kurk. Ik ga jou tip zeker proberen, ik zoek nu in de handel gepast materiaal van 4 mm dik.
Anderzijds laat de uitvoering zoals op de foto toe om, gebruikmakend van de elasticiteit van de kurk, eventuele niveauverschillen tussen de rails bij te regelen ... eenvoudig door de schroeven te draaien.

Plan is om de manier van Raf te proberen en vervolgens te zoeken naar een "opstelling" die een combinatie van de twee vormt: steviger ondergrond maar toch bij te regelen indien nodig.

Er zal waarschijnlijk weer heel water door de plaatselijke Dender vloeien voor ik de, voor mij, goeie manier van werken heb.
Dat is het voordeel van zo'n "leerbaan", experimenteren ...

loebaske


wilgo

Dank U Eric,

voor de uitleg van modulebouw,is zeer interessant

groeten
willy

raf

eric goeie uitleg maar dit is voor 2 rail en als je het zo doet krijg je bij 3 rail waar de TS op rijd een gat in je pukkels
en als je dan met sommige wagons rijd met een kleine verende sleper dan wil die daar blijven in haken en da komt nie goe en ik spreek uit ervaring

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

SuSke

Als je met gaatjesprintplaat werkt kan je toch, mits een beetje goed uitlijnen van het geheel, je middengeleider terug "maken" door een aantal stukjes koperdraad in de gaatjes te solderen, het geheel netjes op hoogte dremelen of schuren. Een dun draadje naast de stukjes koperdraad zorgt voor de doorverbinding van je puco's.
Het geheel mooi ballasten en je ziet het ook niet meer.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

raf

ja frans maar dan vind ik een krokodil een mooiere oplossing
die kun je in messing maken en dan ook nog stroom laten geleiden
aan elke kant een 2 mm goudcontact in de bedding mee in lijmen en je bent steeds verzekerd van een goed contact
en het ziet mooier uit dan ronde puko's

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

SuSke

Als je die "krokodil" daar een functie geeft wel, anders is het iets van "ik wil wel, maar weet niet waarvoor het dient".
Dus: sein , contactdozen, relaiskasten,... plaatsen  ;)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

raf

ja inderdaad daar heb je gelijk in maar dat is een keuze die je moet maken met 3 rail
en dat vind ik de mooiste oplossing voor het gegeven probleem

en zeg nu zelf staat er op uw baan eens iets niet wat niet 100% overeen komt met de werkelijkheid
begin dan maar reeds met 90 % van het rollend materiaal te schrappen

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.