Ennstalbahn – Bahnhof Mandling

Gestart door HYA, 13 april 2014, 12:45:19 PM

HYA

#30
Citaat van: Stieven76 op 15 mei 2014, 21:56:06 PM
Dat hekwerk ziet er zeker geslaagd uit! Mooi gedaan.
Dank je Stieven.
Citaat van: LS Models op 15 mei 2014, 19:53:20 PM
Welk merk heb je genomen én waarom de keuze voor scherpe wissels?
Dit zijn de slanke wissels van Marklin K beste Cedric ...



Op deze link zie links onderaan het eerste blad het verschil tussen de scherpe en de slanke K-wissels.

https://www.maerklin.de/media.php/de/pdfs/k-gleis_kataloginfo.pdf

doomslu

Het is maar hoe je het kind een naam geeft. 'Volslank' zou ik zeggen.
Sorry, maar een slanke wissel is voor mij nog iets anders.  ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Metpetergaathetbeter

volgens mij heeft Marklin nog nooit gehoord van slanke wissels verre van er ooit gemaakt te hebben !Marklin heeft nog steeds de neiging te stoppen met de straal(breedte ? of hoe noem je zoiets?) waar de anderen pas starten !  :-\

Groeten Peter ;)

HYA

#33
Na een radiostilte van 8 maand (Modelbouw is voor mij duidelijk een wintersport. Tijdens de zomermaanden en de nasleep waren er te veel andere dingen die mijn aandacht vroegen. Ma bon, uitstel is niet altijd afstel.) ben ik weer aan de slag kunnen gaan.

De sporen gelegd (nog niet vast), gelukkig met hulp.


Op de overgang tussen de twee delen van het platform de biels en de middengeleider weggenomen.


Het volledige sporenplan uitgelegd.


Allé, opnieuw gestart ...


vyncky

Je hebt toch een mooie start genomen!

Leuk dat je wat hulp krijgt  ;)

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

HYA

#35
Dank je Yannick.


Ik heb nog vijf eenvoudige bakken ineen geschrijnwerkt, volledig bekleed met kurk, om van het geheel een ovaal te kunnen maken, kwestie van te kunnen testrijden: zijdelings telkens een bak om een halve cirkel op te leggen en drie bakken achteraan (in principe achter de coulissen).

De bakken zijn herbruikbaar om bij de opbouw van volgende modules ook een ovaaltje te kunnen leggen voor het testrijden, zolang ik maar met een standaardlengte van 115 cm per bak blijf werken.



Snel de sporen rondom gelegd om het ovaaltje compleet te maken.
Mogelijks maak ik achteraan nog een klein schaduwstation (ik heb bij de bouw van de bakken rekening gehouden met 4 sporen) maar dat is niet voor direct.



En dan even een diesel van stal gehaald om de sporen eens te testen ... en dat loopt als een trein.
Volgende hoofdstuk ... alles bedraden.



Maar eerst vlug naar Oostenrijk bollen om wat foto's te klikken van het stationsgebouw en te skiën op gras, alhoewel ze sneeuw geven vanaf morgen.

Allen een prettig kerstfeestje gewenst.

HYA

#36
Bij aankomst meteen foto's genomen terwijl het nog niet aan het sneeuwen was. Ondanks het warme weer en het gebrek aan sneeuw lagen de sporen en perrons spijtig genoeg nog vol in de sneeuw. Ik had het niet verwacht en bijgevolg een redelijke ontgoocheling dat ik geen foto's kon nemen van de opbouw van de perrons en de oversteek. Zoals reeds eerder gemeld ligt het station van Mandling in de een vrij smalle passage van de vallei en tijdens de donkerste weken van het jaar komt de zon niet hoog genoeg over de omringende bergen heen om de sneeuw er te smelten.

Enige sfeerbeelden




De enkele lijn dubbelt naar vier sporen. Het uiterst rechtse spoor, dichtst tegen het stationsgebouw wordt gebruikt voor het goederenverkeer dat plaatselijk dient halt te houden. De twee middelste sporen zijn voor het reizigersverkeer en het uiterst linkse spoor voor doorgaand verkeer.





Boven zie je een fabriek van Johnson Controls. Hier voorzie ik enkel de gevels en de eerste meters gebouw op de module, voor meer is geen plaats voorzien.




Boven het laadperron voor goederen.






Ik heb meteen ook m'n eerste schetsen van het stationsgebouw aangepast. Thuis kan de bouw van m'n eerste gebouwtje starten ... spannend.













doomslu

Vraag een sneeuwschop en ruim de sneeuw op.  :D
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

HYA

#38
Dank U voor de tip Luc.
Ik ben er meteen aan begonnen ...


RD25

De goed geavanceerde . Wij houden van. Bijhouden.
excuseer mijn slecht Nederlands.
mijn oud werkplaats ....
'Het is gelukkiger te geven dan te ontvangen.'

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

HYA

#41
Naar aanleiding van volgende berichten in mei 2014:

Citaat van: LS Models op 15 mei 2014, 19:53:20 PM
Dat zien me wel zeer scherpe wissels uit. Welk merk heb je genomen én waarom de keuze voor scherpe wissels?
Citaat van: Stieven76 op 15 mei 2014, 21:56:06 PM
Die scherpere wissels zijn een gevolg van de beschikbare ruimte vermoed ik. Dat is bij mij althans zo  ;D
Citaat van: doomslu op 17 mei 2014, 11:02:27 AM
Het is maar hoe je het kind een naam geeft. 'Volslank' zou ik zeggen. Sorry, maar een slanke wissel is voor mij nog iets anders.  ;)
Citaat van: Metpetergaathetbeter op 17 mei 2014, 23:05:26 PM
Volgens mij heeft Marklin nog nooit gehoord van slanke wissels, verre van er ooit gemaakt te hebben! Marklin heeft nog steeds de neiging te stoppen met de straal (breedte ? of hoe noem je zoiets?) waar de anderen pas starten !  :-\


Op de foto onder zie je dat de wissels hier echt wel "scherp" zijn, ondanks het perspectiefeffect. Omgerekend naar HO zijn de wissels ongeveer 23 cm (20 meter in realiteit) ten opzichte van de 22,5 cm voor de wissels die ik gebruik.
Vanaf de start van de wissel tot evenwijdigheid van het ontdubbelde spoor is de realiteit ongeveer 49 meter, vertaald naar HO een 56 cm. Wel op mijn module is dezelfde strook ongeveer 55 cm.
Qua natuurgetrouwheid vind ik dat niet mis en dien ik dus volledig achter m'n keuze van wissels te staan.

Inderdaad, zoals Stieven schrijft, de keuze voor minder slanke wissels (ook al zijn het de slankste van Marklin  :o) zit in de compressie die wordt uitgevoerd om een bestaande situatie te kopiëren naar een model waarvoor de ruimte beperkt is, compressie die nodig is om het plaatsgebrek te camoufleren. Desbetreffend plaatste ik in de eerste post van dit draadje "Het "sporencomplex" is in realiteit zowat 900 meter lang van wissel tot wissel met als langste perron zo'n 200 meter. In HO heb ik dat gecomprimeerd naar zo'n 3,5 meter (wat dus overeenkomt met dik 300 meter in de realiteit) en het langste perron 210 cm.".

Tor slot nog volgende: indien je kiest voor een bepaald type en producent van sporen dien je te leven met de beperkingen van het type en kan je genieten van de (eventuele) voordelen van je keuze.


HYA

#42
Bekabeling voor de stroomtoevoer en de blokken is aan de rails gesoldeerd.  Nu de bakken rechtzetten om de leidingen aan de onderkant proper te leggen, de ringleidingen te voorzien en de S88 te plaatsen (maar de levering hiervan zit véééér  :-\ achter op schema ... wachten dus). Verder ook bekabelen voor de wissels, de M83's plaatsen en de basis leggen om later eventueel te bekabelen voor seinen.



Alle soldeerverbindingen werden elektrisch getest om de kans op verrassingen >:( achteraf te verkleinen  ;).



De rails liggen vast, klaar om ballast te worden.



Alle bakovergangen zijn klaar om doorgeslepen te worden.






NielsVV

H0 - AC - Digitaal - iTrain ====>>>> Lego City

loebaske

Normaal 2mm om te dempen en daarop 4mm als bedding