Ennstalbahn – Bahnhof Mandling

Gestart door HYA, 13 april 2014, 12:45:19 PM

HYA

Yes, regen (om 17u+).

Dan toch wat werk verzet.

De samenstellingen voor het trapsgewijs sporencomplex in elkaar zetten:


HYA

Een mega verkoudheid noopt me alle vormen van activiteit te beperken. Ze is nu de veertiende dag bezig en nog is het einde niet in zicht.

Wat verder geplakt en geschroefd aan de onderdelen van de onderbouw van het sporencomplex.

Met de computer stuk geen foto's.

HYA

Ondanks de aanhoudende hoestbuien toch wat verder gedaan en met de PC hersteld (de kwaliteit van de foto's valt me echter wel wat tegen):

De onderbouw van de twee delen van het platform (met het sporencomplex) zijn klaar:



De delen worden uitgelijnd met koperbuisjes diameter 10 in gaten diameter 10 en om dan tegen elkaar getrokken met bouten door de koperbuisjes heen:



Tot slot het platform passen in de drie bakken:



Yes, dat valt goed mee. Met wat schuur en stopwerk past het aanvaardbaar goed in elkaar.

HYA

Eén en ander kunnen doen ...
- De drie bakken uitgelijnd met koperbuisjes.
- De grondplaat op het platform geplaatst
- De grondplaat op de bakken
- Het platform uitgelijnd op de bakken





De vier sporen van het station eens gepresenteerd ...

De grote van de module heeft nu eindelijk vorm.
De opstelling staat nu in de eetkamer en dat is niet de plaats waar ze thuishoort  ;D. Een verhuis dringt zich op  :( ;).

Steam.N

Een hele constructie, Jan.
En dat in de living ... Brrr ... ik mag niet denken wat zou gebeuren als ík dat eens probeerde ...  ;)

Leef je nu maar goed uit, leg de sporen, en start je scenery maar.  Benieuwd !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

TBCédric

Geheel ziet er goed uit. Zorg maar dat je baan rap in de zolder staat of anders wordt het vrouwtje boos. ;)
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

HYA

Hier kunnen onze Federale politici een punt aan zuigen!
Binnen enkele dagen hebben we hier een communautair compromis gesloten betreffende de plaats van de bakken tijdens de verdere opbouw (evacuatie uit de eetkamer dus).
De oude sofa uit de eetkamer verdwijnt en wordt vervangen door het twee persoons sofabed uit de reservekamer welk je feitelijk best kan vergelijken met leuke hoekbank. Er ontstaat een nieuwe leuke zithoek, waarmee men hier wel blij is. Hierdoor komt er, na nog wat opruimen, voldoende plaats in de reservekamer om de bakken te plaatsen en verder te werken.

Voorlopig ben ik dus nog niet verbannen naar de zolder ...

Eens geinstalleerd kunnen we dus beginnen denken aan het sporenplan.

HYA

De verhuis is een feit. Wel wat gezweet om de bank uit elkaar te halen, maar vooral om ze weer in elkaar te prutsen. De handleiding spreekt van twee man, heb het alleen gedaan   :)

Het nieuwe zithoekje is perfect.

Nu wordt het dus menens: beslissingen nemen betreffende het sporenplan, de keuze van de wisselaandrijvingen, de kleuren voor bekabeling, codes voor de draden, ... Om nog maar te zwijgen over de keuze voor de decoders en een centrale.

Heb er al veel over gebrainstormd, wat zonder risico is, maar nu moet ik knopen doorhakken.

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

HYA

Dank je Luc.

Voor wie een baan wil bouwen is solderen een must.
Het is al dik meer dan dertig jaar geleden dat ik nog eens een soldeerbout in de hand had, en dat was zo'n strijkijzer in 't school waarmee je makkelijk een olifant velt. Met de nota uit MSM, opgesteld door Gerolf (duizend maal dank), in de hand leer ik solderen. Van Dremel schafte ik me een butagas soldeerbout aan.

Na wat testen (twee stukjes koperdraad aan elkaar, wat makkelijk lukte) wil ik iets nuttigs maken. Als eerste oefening wil ik proberen om een afsluiting te solderen in HO formaat. Achteraan in de scenery van het station komt immers een bedrijf waar zo'n groene, type 'Bekaert', afsluiting rond zit.

Met een mal waarin de stukjes worden gelegd is het makkelijker solderen.





Het solderen gaat beter dan ik had verwacht. ???
Het juiste groen gevonden om te schilderen en vervolgens de draad aanbrengen.



Ik ben niet content met het resultaat, het stuk draad was te groot en ik heb het te onnauwkeurig (o.a. scheef) geplakt. Er zijn ook lijmresten te zien.  :-[
Een tweede poging dan maar ...  ;)


HYA

Tweede poging. Wat mij betreft goed gelukt.
Ik ben blij met m'n eerste stukje scenery, ook al stelt het weinig voor (zeker ten opzichte van een aantal kunstenaars hier).



Kon het niet laten een "aangekleed" fotootje te maken  ::) ;D


Steam.N

Jan, dat ziet er prima uit !!!
Bij vorige poging stoorden de klompjes solduur-lijm-verf onderaan de vertikale palen.
Deze keer is het zeer goed gelukt.
Misschien is de vermazing nog wat groot, maar ik denk niet dat het gaat storen, eens het hekken in de scenery geplaatst.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

HYA

Testing 1, 2, 3 ...
De eerste wisselstraat uitgelegd, afgetekend en vervolgens kurk gelegd.





Dit lijkt me een geslaagde test.
Op naar het vervolg.

TBCédric

Dat zien me wel zeer scherpe wissels uit. Welk merk heb je genomen én waarom de keuze voor scherpe wissels?
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Stieven76

Dat hekwerk ziet er zeker geslaagd uit! Mooi gedaan. Zo'n type afsluiting wil ik ook rond mijn loods.

Die scherpere wissels zijn een gevolg van de beschikbare ruimte vermoed ik. Dat is bij mij althans zo  ;D