Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

NR 42(kis ) blz 70

Gestart door EricVW, 27 maart 2006, 18:10:55 PM

EricVW

Mijn vragen op het forum vind ik niet terug, daarmee stel ik
hier de vraag(nieuwe)
De potentiometer dient om het flikkeren te regelen?
Ook de relais is niet nodig voor het flikkeren alleen, zo ja wat mag ik dan weglaten ?
Groetjes
Eric (beginneling)
nieuw op het forum, moet nog wat zoeken

Gerolf

Het relais wordt gebruikt om de schakeling af en aan te zetten, en wordt gestuurd door vb. een bezetmelder.
De potentiometer bepaalt inderdaad de frequentie van het knipperen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Pol De Bard

Oei, Gerolf...
Zo ver ging die schakeling nog niet hoor!
Aan Eric: ik wachtte inderdaad op je vragen. Je hebt ons dan eindelijk gevonden h?.
Als je maar ??n led wil laten knipperen kan je de andere gewoon weglaten, maar dan moet de weerstand "onder" de led w?l aan de plus natuurlijk. De voedingsspanning mag tussen 6 en 20 Volt liggen, maar ook die is enigszins van invloed op de knipperfrekwentie.
De potentiometer bepaalt inderdaad de snelheid en de schakeling is "symmetrisch" zodat de aan- en uit-tijd dezelfde zijn.
Je mag de waarden van de condensatoren (4,7?F) ook wijzigen naar eigen goeddunken, een beetje experimenteren ermee kan geen kwaad. Als je twee condensators van verschillende waarde monteert (bvb ??n van 4,7 en ??n van 100?F) zal je merken dat het knippergedrag helemaal verandert: lang aan en kort uit, of andersom.
Speel er dus eens mee tot het helemaal naar je zin is voor jouw toepassing.
Het relais op dat schema dient eigenlijk om andere dingen te laten knipperen: seinen bijvoorbeeld.

Gerolf

citaat:
Geplaatst door kiss

Oei, Gerolf... Zo ver ging die schakeling nog niet hoor!

Oeps ... Ik had het schema op p71 te vluchtig bekeken. Die dubbelpolige schakelaar had ik als relaiscontacten ge?nterpreteerd. Ik hoop dat ik niemand in de war heb gebracht ... [V]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

EricVW

Nu heb ik het volgende probleem,
Heb wijziging aangebracht voor aansluiting ,met draad(printkroonsteentjes aangebracht)
Nu ik heb per ongeluk een korstsluiting gemaakt, 1 lichtdiode , anode en kathode
Gevonden de soldeersel weg genomen, nu enkel de 2de led( aan relais) brandt nog zonder klikkeren, de eerst led wil niet branden, vervangen blijf  hetzelfde
Weerstanden gemeten , zijn goed , ook de diode
Wat kan ik nu nog meten, en hoe?
transsistors en elcos?
Groetjes,
Eric


INFO

Vervang de beide transistoren maar van de flip-flop. Dan werkt het weer.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

EricVW

Ga dir uittesten
Groetjes,
Eric

EricVW


Heb de tansistors vervangen , en het werkt.
Hartelijk dank voor de hulp
Groetjes,
Eric