4 sporig station aan 2 sporige hoofdlijn alle sporen dubbelzijdig rijden in DCC

Gestart door Snobby Crash, 10 april 2014, 12:49:19 PM

Snobby Crash

Beste,

een goede vriend van me Pierre, vertelde me dat ik problemen ga krijgen als ik op een twee sporige
hoofdlijn die een station heeft naar 4 sporen op alle sporen dubbelzijdig wil gaan rijden. Ik rij dus Links,
en wil op alle vier de sporen in beide richtingen kunnen rijden in mijn station.
Indien je dit in DCC bedrijf wil laten werken zou je moeten gaan werken met keerlusmodules om geen
kortsluiting te hebben.

Onderstaande tekening is een schets van een fictief station waarbij ik dus op alle vier de sporen in beide
richtingen wil rijden



Heeft er soms iemand andere mogelijkheden hoe dit eventueel nog kan ?
Let wel ik rij 2-rail, bij 3-rail heb je natuurlijk dit probleem niet he !

groeten,

Geert

conducteur

Het is perfect mogelijk om dit zonder keerlusmodules te laten werken, maar dan zal je mogelijk elders op de baan een keerlusprobleem hebben. (dat mogelijk makkelijk op te lossen is). Je sluit de 4 sporen op exact dezelfde wijze aan: de voorste rail van elk spoor bv met de massa van het dcc signaal, en het achterste met het dcc signaal zelf. als links en rechts een keerlus hangt kun je dan daar simpel een module tussen plaatsen.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Michiel

Indien jouw dubbelsporige hoofdbaan een ovaal is, dan heb je geen keerlus nodig. Indien je een hondenbotplan gebruikt, met aan elke kant van het station een lus, gebruik dan aan elke kant een keerlusmodule. Niet moeilijk, werkt perfect.  ;)

edit: volgens het getekende plan kan je van sporen 3 en 4 niet links het station verlaten (tenzij tegenspoor). Dat beperkt wel het dubbelrichtingsgebruik van deze 2 sporen.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Snobby Crash

Klopt Michiel, maar heb dit plannetje even snel getekend om beter aan te kunnen geven
wat ik precies bedoelde met het rijden op alle sporen, mijn sation zal gote worden.

Ik ga inderdaad werken volgens het hondenbeen concept.

Waar moet ik dan verder langs beide kanten een keerlus leggen ?

Geert

vyncky

@ Geert,

je dient gewoon in de twee bochten van het hondenbeen een keerlusmodule te leggen.
dan kan je de rest van de sporen aansluiten met dezelfde polarisatie (analoog gezien de + en - ;-) )
Zo doe ik het thuis, en ook in de club in Roosendaal.

hier een overzichtsfoto van project Roosendaal:

Achteraan de foto zie je mij staan, maar een keerlus met een houten kader errond. Hierin is de keerlusmodule aangesloten. De rest heeft dezelfde polarisatie.

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

Michiel

Het idee van een hondenbotsporenplan is zo:

links keer je weer, en rechte keer je weer. In de beide lussen breng je een keerlusmodule aan. De polariteit van beide sporen hou je over de hele baan gelijk: vb voorste spoorstaaf de "J", en de achterste spoorstaaf de "K". De keerlusmodules in de lussen links en rechts zullen dan de polariteitswissel opvangen. Je kan dus zonder meer over de hele breedte van het stationsemplacement de sporen met wissels verbinden zonder korstsluitgevaar. "J" en "K" zijn benamingen voor de "+" en de "-", maar digitaal is er geen "+" en "-", vandaar bv JK. En, herinnner dat in digitale operatie de rijrichting van de loc onafhankelijk is van de polariteit van het voedingssignaal op de sporen. De rijrichting wordt bepaald door een bevel (digitale code) dat je naar de loc stuurt.

Merk ook op dat je links en rechts in de verborgen keerlussen schaduwstations zal willen onderbrengen, om te simuleren dat een trein "ergens" naartoe rijdt, en pas veel later weer terug keert.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Snobby Crash

Bedankt iedereen voor deze nuttige perfect begrijpbare uitleg !
Ik weet nu wat te doen !

Alvast bedankt !

Super mooi station Roosendaal in aanbouw !!!!

Thanks,

Geert